Gå til innhold

flashing av bios har eg ødelagt noe

Anbefalte innlegg

eit lanparty pro875 rev a. lasta ned ny bios fra dfi sine hjemme sider

og brukte winflash til og updatere bios. etter dette starter nå ikkje maskinen i det hele tatt. har prøvd clear cmos men funker ikkje.

har eg ødelagt noe?

hva kan eg gjøre?

håper på snarlig svar. har betalt masse penger for denne boksen og er

ganske fortvilet. hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har det nok gått noe galt under oppdatering av biosen. Men fortvil ikke - det finnes mange måter å fikse dette på:

1. Du kan sende inn brikken til butikken du kjøpte hovedkortet fra (eller en annen butikk?) og spør om de kan flashe den for deg. Syns jeg leste at bla. Komplett tar 150 kroner for dette.

2. Du finner en drøss av folk på nett som flasher brikker for 10-15 USD.

3. Du kan "hotswappe" brikken hvis du har en kompis eller bekjent som har samme hovedkort. Det går enkelt og greit ut på at man starter maskinen som har en fungerende bios, etter maskinen har bootet bytter man om på brikkene, flasher biosen og setter den tilbake i maskinen. Har selv gjort dette en gang, og det er en enkel og grei affære, men innebærer en viss risiko. Kanskje noen på forumet kan gjøre dette for deg?

4. Du kan forhøre deg på lokale høyskoler osv. De har ofte en slik flashe-sak på en av lab'ene. Hør også med lokale elektrobutikker.

Finnes kanskje flere muligheter, men dette er de jeg kommer på i farten. Lykke til!

Lenke til kommentar

mulig du kan finne noe hjelp på Badflash

eller:

AMI hvis du har AMI bios

Award/Phoenix hvis du har Award/Phoenix bios

Tror det er de 2/3 som blir mest brukt

EDIT:

Recovery feature for AMI:

1. Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

2. Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

3. When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart

the computer

Recovery feature for AWARD:

1. Make a bootable floopy disk

2. Copy the Award flash utility & BIOS file to the said floppy disk

3. Create an autoexec.bat with "Award_Flash_Utility BiosFilename" in the content (e.g. awdfl823K w6378vms.130) Sample on how to create an autoexec:

a. On Windows, open the notepad

b. On the notepad, write "awdfl823K w6378vms.130" (without the ")

c. Save the file as autoexec.bat

4. Boot up system with the said floppy (it will take less than 2 minutes before screen comes out)

5. Re-flash the BIOS & reboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...