Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp, ryggen min er ikke rett!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-277163

Hvis du googler skoliose så får du se, men de fleste bildene der er ekstreme. Man kan ha en liten skoliose også, og da vises det nesten ikke :) Men bildet jeg legger ved er i hvert fall ei med skoliose, som ikke var like ekstremt som de andre bildene. Man kan ha skoliose uten å vite det til og med, så det er ikke mange som legger merke til det! Men noe av det første jeg merket av min skoliose var at jeg synes det var tungt å puste. Få noen til å sjekke om den ene siden av ryggen stikker ut når du bøyer deg frem. Også kan de kjenne med en finger nedover ryggraden når du står :) Ellers vil jeg tipse deg om å gå til legen uansett!

skoliose_bild2.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok. Normalt, sa har ryggsoylen din naturlige 'svaier' som blir kalt lordosis or kyphosis. Ryggsoylen din (engelsk tastatur) er delt opp i cervical (nakke), thoracic (fra nakke ned til korsrygg), lumbar (korsrygg), sacrum (bekkenet), coccyx (halebenet). Alle disse har en naturlig svai som gjor at ryggsoyeln din ser ut sann som den gjor. I ditt tilfelle, hores det ut som at thoracic regionen 'oversvaier' = increaed kyphosis eller hyperkyphosis som forer til at overkroppen din boyer seg framover uten anstrengrelse. Det kan vere stramme pecs, svake scapulathoracic stabilizers som forer til dette men ogsa en lidelse som heter scheuermann's disease - roentgen diagnoserer dette.

Endret av Finne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...