Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gnissende lår

Anbefalte innlegg

Hei, har fått et problem med lår som gnisser mot hverandre i det siste (mulig lårene mine har blitt litt tjukkere?), og det kan til tider gjøre fryktelig vondt når man trener eller går normalt over lange strekk.

Hittil har jeg bare forsøkt å blokkere ut smerten fra tankene, men i dag gikk jeg i ca. en mil med smerter, og da jeg kom hjem var det kommet åpne sår pga. gnissingen og en del blodsøl nedover låret og innsiden av buksebena. Både bukse og boksershorts var det bare å kaste. Det svir ganske jævlig også når jeg holder bena fra hverandre og i ro akkurat nå.

I morgen skal jeg etter planen løpe en 7,5 km etappe i en stafett som jeg helst ikke bør melde forfall til. Men er redd for at smertene blir uutholdelige underveis pga. gnissingen, spesielt med de arrene som er på innsiden av låra mine nå. Er det noen måte å reparere dette såpass at smertene blir til å leve med under en løpetur?

Og kan i tillegg spørre om det er noen som har tips mot dette gnisse-drittet rent generelt? Bortsett fra mindre fett og muskler på lårene selvsagt... Anonym poster: c29687f1b0d2af4fd6d25623d33c459a Anonym poster: c29687f1b0d2af4fd6d25623d33c459a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å få tak i noen lange boxershorts, eller rett og slett gå i strømpebukser. Problemet er at ingen butikker jeg har vært i gidder å ha noe særlig utvalg i herreundertøy, men på internett finner du masse. Gnagsårene kan du kanskje bandasjere inntil videre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er jo friksjonen som lager problemet. Synes det å bandasjere det høvelig stramt hørtes ut som en god ide. Det å ha et plagg som er glatt på utsiden og som går helt opp i skrittet er nok også lurt. Kanskje vurdere en sykkelshorts. I forhold til at du har sår nå så bør du tenke deg om det er så lurt å belaste dette noe særlig før det gror.

Lenke til kommentar

Har hatt mye av samme problemet. Var på skoletur i Spania for noen år siden og der fikk jeg det selfølgelig første dagen. Ble en lite hyggelig tur for å si det sånn. Det som hjalp meg var å stikke innom apoteket der nede og skaffe aloe vera, og smøre på ofte - ta det med ro og la det gro. Hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg aloe vera, smurt på og lagt meg ned i sengen og bare tatt det helt med ro. Om du er heldig er såret bra igjen i morgen til du skal springe.

Lenke til kommentar

Hei, har fått et problem med lår som gnisser mot hverandre i det siste (mulig lårene mine har blitt litt tjukkere?), og det kan til tider gjøre fryktelig vondt når man trener eller går normalt over lange strekk.

Hittil har jeg bare forsøkt å blokkere ut smerten fra tankene, men i dag gikk jeg i ca. en mil med smerter, og da jeg kom hjem var det kommet åpne sår pga. gnissingen og en del blodsøl nedover låret og innsiden av buksebena. Både bukse og boksershorts var det bare å kaste. Det svir ganske jævlig også når jeg holder bena fra hverandre og i ro akkurat nå.

I morgen skal jeg etter planen løpe en 7,5 km etappe i en stafett som jeg helst ikke bør melde forfall til. Men er redd for at smertene blir uutholdelige underveis pga. gnissingen, spesielt med de arrene som er på innsiden av låra mine nå. Er det noen måte å reparere dette såpass at smertene blir til å leve med under en løpetur?

Og kan i tillegg spørre om det er noen som har tips mot dette gnisse-drittet rent generelt? Bortsett fra mindre fett og muskler på lårene selvsagt... Anonym poster: c29687f1b0d2af4fd6d25623d33c459a Anonym poster: c29687f1b0d2af4fd6d25623d33c459a

Nå kan eg ikke si noe som hjelper deg akuratt NÅ, men skaff deg en løpetights.

Lenke til kommentar

har samme problemet selv. Sitter faktisk selv nå med sviende smerte, smurt inn lårene med aloe vera etter en fotballøkt.

For meg hjelper det å bruke en tights/løpetights til en viss grad, men holder jeg lenge nok på så får jeg sår mellom lårene. Så jeg tok og barberte vekk hårene på insiden av lårene der som det pleier å gnisse og det hjalp meg faktisk. Så jeg pleier egentlig å gjøre det, men er en stund siden sist så nå sitter jeg som sagt selv med svie mellom lårene.

Tviler på at du klare å løpe i morgen med de sårene du har fått idag, men vent til det gror og prøv det jeg sa så går det nok forhåpentligvis bra :)

Lenke til kommentar

Hehe, hårene mine i det området er slitt bort av gnissingen uansett, så barbering funker nok ikke.

Løpingen gikk for øvrig bedre enn fryktet, selv om jeg ikke er sikker på om det hjalp med bandasje. Sårene ble slått opp igjen på begge sider, men smertene ble aldri uutholdelige.

Får la det gro i noen dager nå, og så må jeg tydeligvis få kjøpt meg et eller annet innen tettsittende, glatte benklær. Anonym poster: c29687f1b0d2af4fd6d25623d33c459a

Lenke til kommentar

Såkalte "varmeshorts" som brukes av fotballspillere under den vanlige shortsen er genial å ha til sånt. Glatte plagg som går helt opp, og tåler en del juling. Er også så lette at de går fint under alt du måtte finne på å ha på deg. Er jo det de er beregnet til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...