Gå til innhold

Effekt motor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I vekselstrøm kalles den effekten vi kan nyttegjøre oss av i form av varme fra en panelovn eller mekanisk effekt på akslingen til en elektrisk motor for aktiv effekt.

 

Reaktiv effekt er effekten i den ideelle delen av en spole eller kondensator. Reaktiv effekt er en teoretisk effekt som oppstår på nettet pga induktiv eller kapasitiv virkning.

 

Tilsynelatende effekt er produktet mellom strøm og spenning i vekselstrøm og er en teoretisk effekt som vi ikke kan nyttegjøre oss av, men som oppstår pga komponenter med kapasitiv eller induktiv virkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aktiv effekt er det som er oppgitt på merkeskiltet.

Merk at dette ikke er tilført elektrisk effekt (u*i*sqrt(3)*cos phi), men avgitt mekanisk effekt på akselen.

Forholdet mellom tilført elektrisk energi og den avgitte kalles virkningsgraden.

 

Den reaktive effekten er effekten som går til spolen i maskinen. Den er gratis i den forstand at den ikke blir registrert av kWh-måleren eller merkes av turbinen som driver generatoren.

 

Den reaktive effekten går til de reaktive komponentene i maskinen. I vårt tilfelle spolen/viklingene. Den reaktive effekten setter opp magnetfeltet, og denne strømmen er noe vi "gir fra oss og får tilbake" på en slik måte at den er netto null.

Den reaktive effekten består av strøm som ikke er i fase med spenningen. Når strøm og spenning ikke er i fase, vil vi ikke klare å få noen effekt.

 

Du har sikkert sett effekt-trekanten, hvor aktiv effekt er grunnlinjen mens reaktiv effekt er en strek som peker rett opp fra den.

 

Tilsynelatende effekt danner hypotenusen til denne trekanten og er egentlig ikke en effekt man benytter i særlig grad, men den sier noe om totalforholdet ettersom vinkelen mellom den og grunnlinjen kalles phi. Cosinus til denne vinkelen blir forholdet mellom tilsynelatende og aktiv effekt. Dette kaller vi effektfaktor. Effektfaktor sier noe om hvor mye reaktiv effekt en tilsynelatende effekt inneholder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne at reaktiv effekt i en maskin er konstant, mens aktiv effekt varierer med belastningen.

 

Når man kobler spenning på en motor som er ubelastet, vil aktiv strøm være tilnærmet null (vil kun dekke tapene i maskinen, dvs koppertap (resistansen), friksjonstap mellom lager og aksling, samt effkten som trengs for å få viften på akslingen til å dytte luft - kalt ventilasjonstap).

 

Hvis vi tenker oss at nominell strøm til en motor er 1000 A mens reaktiv strøm er 300 A, så vil motoren alltid trekke minst 300 A (+litt til tapene jeg nevnte over).

Man kan se på den reaktive strømmen som en base som alltid ligger der, mens den aktive strømmen altså øker med belastningen.

 

Dette gjelder også ved frekvensomformerdrift. Det første en slik omformer gjør er å sette opp magnetfeltet i maskinen, og dette skjer når man tilfører merkefluks i maskinen. Man vil da se i displayet eller ved hjelp av et amperemeter at maskinen kan trekke ganske mange ampere uten å gi fra seg en eneste kW (selv om den altså roterer).

 

I dét man prøver å bremse akslingen ved å tilføre et moment (dvs en last, eller om du f.eks prøver å knytte neven rundt akslingen for å stoppe den) så vil aktiv strøm tilføre det momentet som trengs for å opprettholde turtallet (det er ikke helt korrekt ettersom motorens sakking endrer seg med turtallet, men vi ser bort fra dette nå).

 

 

Ettersom ovenfornevnte merkefluks er avhengig av forholdet mellom påtrykt frekvens og spenning må man alltid endre de to parameterene lineært. Eksempel: Hvis merkespenning og merkefrekvens er 400V og 50 Hz, må man senke påtrykt spenning til 200V om man ønsker å kjøre maskinen på 25 Hz. Hvis ikke vil vi overmagnetisere maskinen og ettersom merkemagnetiseringen ligger svært nært metningspunktet for jernet i maskinen vil vi sende hele maskinen rett inn i metning. Dette er ikke et ønsket sted å være for en maskin og den vil bli kraftig overopphetet og føle seg svært ille til mote.

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...