Gå til innhold

drilling


Anbefalte innlegg

Jeg er snart 18 år. har jaktet siden jeg var 14 og jeg lurer på dette med drilling.

Jeg har sett kombivåpen/drillinger med både hagle og rifle i samme våpen. En ting jeg ikke skjønner er hvordan gjør man det med fluktskyting? Fordi en kombi har ofte kikkertsikte. Så jeg lurer på hvordan det blir i skuddøyebliket på fugl? De fleste hagler bruker skinne oppå løpet også et korn på enden av løpet. Men jeg skjønner ikke hvordan du bruker kikkertsikte på drillingen i flukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fluktskyting med en kombi og spessielt en drilling, er ikke å annbefale! Stokken er konstruert som en riflestokk og lite egnet for fluktskyting. En drilling er også veldig tung, for fluktskyting. (Ved fluktskyting ser en ikke på siktene og stokken bør passe deg godt). Men noen fikser det også med div. typer siktemidler. Bl.a. rødpunkt sikter har vært brukt, med bra resultat på fugl.

 

På min kombi går jeg uten kikkert og enkle flutskudd går normalt greit. Har kikkert i sekken og hurtigmontasje (som jeg kan bruke), hvis det er tid og jeg har behov for rifleløpet på avstand. Men dette er en lett Brno 500 og kan ikke sammenlignes med en tung kombi, eller en drilling.

 

Gennerelt så egner kombi og drillinger seg best uten kikkert, til "blandings" jakt. Sitter en på post, kan det bli noe anderledes. Kanskje noen andre har synspunkter.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...