Itek Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Heisann, Jeg har nettopp lånt en 3d printer på skolen. Printeren bruker gips til å printe med. Jeg fikk tillatelse til å bruke printeren, men den gangen jeg spurte om å få låne ble jeg misforstått. Det ble tolket slik at jeg skulle printe 7 deler istedet for 27 og at det var i forbindelse med en skoleoppgave, og ikke for hobby. Grunnen til at jeg lånte printeren på skolen var for å spare 4-500 kr på å kjøpe delene ferdig (i plast) på nettet. Uten at pris har vært nevnt mottar jeg en faktura på 2000 kr for bruk av 3d printeren på skolen, etter at jeg har blitt ferdig med jobben. Administrasjonen argumenterer med at printeren er dyr i drift og at de trodde det var en skoleoppgave, samt at jeg printet mange flere deler enn de hadde regnet med. --- Jeg synes det virker litt merkelig og ukontrollert. Må jeg betale?? Skjønner jo at det har kostet dem penger å låne ut printeren, men likevel... Hadde det bare vært skrevet kontrakt på forhånd... Jeg ville aldri lånt printeren hvis jeg visste hvor mye det kostet. Takker for innspill! Lenke til kommentar
as. Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Hadde det bare vært skrevet kontrakt på forhånd... Jeg ville aldri lånt printeren hvis jeg visste hvor mye det kostet. Utgangspunktet i norsk rett er formfrihet, dvs. at man står fritt til å inngå rettslig bindende avtaler uten at det stilles noen formkrav. Handlingene dine tilsier at du godtar å inngå avtale om lån av printeren, slik jeg ser det. Når det gjelder størrelsen på vederlaget skal denne fastsettes etter "gjengs pris" om pris ikke er avtalt etter forbrukerkjøpsloven § 37. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Ganske standard det, er det i forbindelse med skoleoppgave så er det gratis men er det for privat bruk så koster det deg for bruken, 27 deler av gips så regner med at det vart en god del gips og at prisen for det er såpass høy. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Utgangspunktet i norsk rett er formfrihet, dvs. at man står fritt til å inngå rettslig bindende avtaler uten at det stilles noen formkrav. Handlingene dine tilsier at du godtar å inngå avtale om lån av printeren, slik jeg ser det. Når det gjelder størrelsen på vederlaget skal denne fastsettes etter "gjengs pris" om pris ikke er avtalt etter forbrukerkjøpsloven § 37. Ja, var vel noe slikt jeg regnet med. Likevel synes jeg det virker snodig at jeg skal faktureres pga administrasjonen ikke har spurt nok spørsmål eller hørt feil av det jeg har sagt. Ganske standard det, er det i forbindelse med skoleoppgave så er det gratis men er det for privat bruk så koster det deg for bruken, 27 deler av gips så regner med at det vart en god del gips og at prisen for det er såpass høy. Prisen på gipsen er visstnok over 3000kr for noe på størrelse med 2kg mel. Så kommer lim i tillegg med tilsvarende pris per liter. De argumenterte også for bytte av skriverhode, avskrivning på printer og en litt større service enn vanlig med jevne mellomrom. Dette visste ikke jeg før jeg startet prosjektet, min tanke var at gips er billig. Delene er ikke mange, de er forholdsvis små og det er ekstra irriterende siden delene kun skal brukes midlertidig for deretter og kastes. Endret 6. juni 2013 av Itek Lenke til kommentar
as. Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Ja, var vel noe slikt jeg regnet med. Likevel synes jeg det virker snodig at jeg skal faktureres pga administrasjonen ikke har spurt nok spørsmål eller hørt feil av det jeg har sagt. Jeg forstår hva du mener. Likevel kan du ikke spasere inn i en butikk, spise en upriset sjokolade, for deretter kreve at du ikke skal betale "gjengs pris" fordi det ikke er skrevet noen kontrakt. Imidlertid kan misforståelsen tale for din sak. Riktignok har det formodningen mot seg at man skal få ting i denne prisklassen gratis til privat bruk. Slik jeg ser det kan skolen kreve betaling. Prisen på gipsen er visstnok over 3000kr for noe på størrelse med 2kg mel. Så kommer lim i tillegg med tilsvarende pris per liter. De argumenterte også for bytte av skriverhode, avskrivning på printer og en litt større service enn vanlig med jevne mellomrom. Dette visste ikke jeg før jeg startet prosjektet, min tanke var at gips er billig. Delene er ikke mange, de er forholdsvis små og det er ekstra irriterende siden delene kun skal brukes midlertidig for deretter og kastes. Unntaket fra regelen er om prisen er "urimelig", evt. skal kjøperen betale det som er rimelig etter bl.a "forholdene ellers". Du kan sammenligne med andre firmaer som tilbyr 3D-printing for å undersøke om prisen er for høy ifht. hva som er rimelig. Jeg har ingen kjennskap til 3D-printing, så jeg kan ikke uttale meg her. Når det gjelder "forholdene ellers" kan muligens misforståelsen gå inn under dette. Oppsummeringsvis er du trolig nødt til å betale. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Det er jo ikke helt urimelig å anta at man får lov til å låne ting på skolen uten å betale for det. Dersom man ikke er gjort kjent med at man skiller mellom lån til direkte skoleprosjekt og til private prosjekter (En viktig del av å være student er jo tross alt ting som foregår utenfor de obligatoriske oppgaver...), og ber om å få "låne" (og altså ikke "leie") en maskin, så kan man argumentere for at man hadde grunn til å tro at det var gratislån. Man er jo tross alt student, og lærestedene tilbyr mye annet gratis. "Gjengs pris" forutsetter tross alt at det skal være en markedsmessig transaksjon. Det er det på ingen måte gitt at det er forutsatt å være i skolesammenheng. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Det er jo ikke helt urimelig å anta at man får lov til å låne ting på skolen uten å betale for det. Nei, det kan jeg jo forstå :/ Jeg har nok vært litt naiv her... jeg kommer til å snakke med administrasjonen en siste gang i dag. Får se hvordan det ender opp. Jeg tipper jeg egentlig er 2000kr fattigere allerede... Anser saken som løst, takk til dere alle! Endret 7. juni 2013 av Itek Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Nei, det kan jeg jo forstå :/ Jeg har nok vært litt naiv her... jeg kommer til å snakke med administrasjonen en siste gang i dag. Får se hvordan det ender opp. Jeg tipper jeg egentlig er 2000kr fattigere allerede... Anser saken som løst, takk til dere alle! Ehh, det jeg skrev som du siterte var jo at det å anta at man på skolen kan låne uten å betale for det ikke nødvendigvis er så dumt. Men det redeligste er nok å betale, og samtidig be skolen skjerpe rutinene sine. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Oisann... litt tidlig på morgenen, ser hva jeg siterte deg på nå Ja, men jeg forsto hva du mente. Kommer til å nevne for skolen at de burde gå til innkjøp av en printer som printer i plast. MYE billigere i drift, innkjøp og enklere vedlikehold. Endret 7. juni 2013 av Itek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå