xibriz Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg har en Audi A6 2003 Avant. I det siste har jeg merket at venstre bremseklosse bak har hengt seg på enkelte ganger. Det virker som tilfeldig om den henger på eller ikke. Når den henger på så er det varmt å lukter svidd. Handbrekket har også plutselig blitt veldig slappt. Såvidt jeg vet er handbrekkfunksjonen en del av kalipteren, med en slags selvstrammemekanisme. Kan det være denne det er noe feil med? At bremeklossene ikke gå tilbake? Andre ideer? Jeg har time på verksted neste Torsdag, men er redd det tar fyr baki dær snart Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Det er vanlig at disse calipperne henger seg på og går i lås. Til slutt kan det bli metall mot metall og da kommer ulydene. Det tar nok ikke fyr, men det kan bli veldig høye temperaturer, så kjør korte turer til du får fikset dette. Endret 6. juni 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Da får du regning på bytte av calipper da.. De calipperne er no jævla søppel, enkelte har ettermontert smørenipler på de, det hjelper en hel del. Generelt bruker man ikke håndbrekk under parkering, det er en nødbrems.. Sett bilen i laveste gir i stedet. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Jeg har forsket litt på dette nå, og det er garantert bremseklossene som ikke går tilbake etter bruk av handbrekk på venstre side bak. Jeg bruker aldri håndbrekk til parkering, kun når jeg går ut av bilen mens den står på tomgang. Det er bare synd at det skjer hver dag når jeg skal på jobb, for jeg må ut av bilen ved hovedporten og vise ID. Jeg føler på meg at bytte av kalipter er dyre saker. Endret 7. juni 2013 av xibriz Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Bytte av calipper hos merkeverksted koster nok fort opp mot 5 tusen tenker jeg.. Hvis du kan skru litt selv kan du skru den av, borre hull til en smørenippel og smøre den opp. I 99% av tilfellene duger dette hvis man gjør alt riktig Lenke til kommentar
FarvelDiskusjon Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Parkeringsbrems er en brems som normalt kun benyttes når kjøretøyet ikke er i bruk. Parkeringsbrems benyttes normalt for å sikre at et kjøretøy ikke kan flytte på seg når man har parkert det. F.eks. i bratte bakker, o.l. Parkeringsbrems er normalt implementert ved at bakhjulene på kjøretøyet låses. Den mest vanlige parkeringsbremsen er håndbrekket, en håndbrems, som normalt sitter mellom forsetene i en bil Helt enig med quoten, og helt uenig med deg, Snylter. Hadde jeg ikek brukt håndbrekket på bilen min, så hadde jeg ødelagt parkeringslåsen i girkassa for en måned siden, og jeg fikk bilen for to måneder siden. Så viktig er håndbrekket på plasser som ikke er like flatt som Danmark... 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Helt enig med quoten, og helt uenig med deg, Snylter. Hadde jeg ikek brukt håndbrekket på bilen min, så hadde jeg ødelagt parkeringslåsen i girkassa for en måned siden, og jeg fikk bilen for to måneder siden. Så viktig er håndbrekket på plasser som ikke er like flatt som Danmark... Hvordan i all verden trekker du slike konklusjoner? Jeg parkerer bilen min i bakker jeg ikke kom meg opp en gang med min andre bil, da kun med bruk av Park-posisjonen på giret. (Jada, min andre bil er elendig hva gjelder fremkommelighet og har gjentatte ganger blitt stående på sommerføre....) Lenke til kommentar
FarvelDiskusjon Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Kjenner flere som har knust tappen på park fordi den er ikke sterk nok til å holde 1.5 tonn med bil. Og det heter parkeringsbrems også, ikke bare håndbrekk eller håndbrems. Det er der for å brukes. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Høres ut som pinglete kasser det der.. Noe sånt skal jeg aldri ha. Det var ikke noe problem på ZF-4HP22-kassa i Volvoene jeg har hatt tidligere.. Lenke til kommentar
FarvelDiskusjon Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Det har vært både Volvoer og tyskere, så kos deg du. Bare å google litt. Men så er du den mest påståelige personen på forumet, og opptil flere ganger har du tatt feil, så du får bare kose deg med 10.000 i reperasjon på girkassa di om noen år. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg har jo hatt omtrent kun automatbiler de siste 15 årene.. De har lagt bak seg en halv million km eller så, og jeg har aldri vært borti den typen problemer. At det gjelder både Volvo og tyskere er i tilfelle ikke overraskende.. Vi snakker da om Volvo, BMW og Audi vil jeg tro De bruker jo de samme kassene.. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 På servicen fant de ut at bremsekalipteren er defekt (no shit). Pris for bytte inkl. deler: 3800,- Jeg skal undersøke om jeg kan få tak i en brukt noe billigere å skifte selv. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Når du får ny caliper (uten t..) vil det som sagt være lurt å få montert en smørenippel til håndbrekkdelen.. På den måten slipper du at dette skjer igjen om et års tid Det kan være lurt å se her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-s6-rs6-a6-allroad-c5-c6-c7-1997/86222-parkbrems-som-henger-seg-opp-2.html Endret 18. juni 2013 av Snylter Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Lurer på hva oddsen er for at det er mulig å demontere calipteren og smøre opp hele greia.. Det er jo bare handbrekkdelen som går tregt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Det kan godt hende at du klarer å smøre opp caliperen (uten t) selv. Dog er nok den greieste løsningen å skaffe seg en byttedel som man så utfører modifisering på slik at denne ikke skades på samme måte. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Jeg fant en bra guide på hvordan man overhaler caliperen http://forums.audiwo...d.php?t=2770104 Edit: Kanskje jeg skaffer en brukt caliper (ser de ligger på alt fra 400,- på http://www.nbfbildeler.no) som jeg overhaler å utfører mod på. Endret 18. juni 2013 av xibriz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå