KatrinaS Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Les "Doppler" av Erlend Loe. Erlend Loe ja. Han har jeg vært hos. Kan også si at sønnen hans er meget plagsom. 6 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Høres helt psykotisk ut hele greia synes jeg, det at du har en sønn atpåtil er jo et problem i seg selv hvis du har tenkt å studere. Litt orden i livet kunne kanskje vært løsningen istedenfor dumpster diving og drømmer om å bo som en bums? 5 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Om sønnen er veldig liten (under skolealder) ser ikke jeg dette som et stort problem, men ellers er det nok en viktig faktor å ta med. Og man trenger ikke akkurat leve som en boms bare fordi man bor i campingvogn. Ting blir hva man gjør det til selv. Det er masse sløseri og bortkastede ressurser idag og at noen kan dra nytte av dette synes jeg er kjempebra og jeg ser absolutt ikke ned på noen eller kaller dem psykotiske pga. dette. Jeg synes det er prisverdig på mange måter. Endret 6. juni 2013 av Vice 3 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Er det relevant å gå inn på en diskusjon rundt det sosiale aspektet med tanke på sønnen din? Jeg synes du har en meget fornuftig holdning til overforbruk /sløsing og heller vil bruke de pengene på ordentlige opplevelser, men jeg må si jeg blir litt bekymret for hvordan sønnen din skal håndtere at faren bor i en campingvogn. Jeg syns det er prisverdig det du gjør, men barn kan være beinharde når noen faller utenom normen med å f.eks ha en fast bopel, og dette er kanskje noe som bør være med i betraktningen? Dette er nok mere relevant en hva han kansje har tenkt på. En unge som har en far som er ideologisk og vil gå i mot forbrukersamfunnet vil nesten garantert bli mobbet. Selvsagt kan man si at ungers mening ikke skal styre valgene som taes i livet, men det er ofte ungene som får konsekvensene. Og de holder selvsagt kjeft når det er sånne saker, fordi de vil beskytte far eller mor som er "grunnen" til mobbingen. Et barn kan gå med store psykiske lidelser uten at foreldrene plukker det opp. De lyver om hvor mange venner de har på skolen, hvordan dagen har vært, hvordan blåøyet oppstod osv. Dette er i alle fall noe jeg har observert i flere tilfeller hvor far eller mor skiller seg ut, det har ikke så mye å si på hvilken måte, men går man i mot flokken så blir det merket. Unger evner ikke å tenke ideologisk, de er også rent ondskapsfulle til tider. "Skal ha skal ha" Personlig har jeg også sansen for dumbsterdiving, kiwi garanti osv, men har du tenkt på hva små unger tenker om dette? Og hva mange voksene vil si til deres barn når de hører om en far som leter etter mat i søppelkassene? Samfunnet er såpass rått og brutalt at man må svelge en kamel når man har små unger i skolealder vist man vil ungå at ungen skal bli et mobbeoffer. Det hjelper fint lite å snakke ut i fra en voksens synspunkt når man har med barn å gjøre. Husk at skolen er obligatorisk så vist ungen først får en vanskelig skoledag så oppleves det som obligatorisk tortur å gå på skolen. Dette ødelegger for hele mennesket som må gå igjennom dette år etter år. De som tror at det hjelper å snakke ungene til fornuft når det gjelder slike saker har tydeligvis ikke vært involvert i slike saker. Ungene tar til fornuft en liten stund, men så blir det glemt og det tiltar gjerne i enda større grad Hadde ikke ts hatt en unge så ville jo dette vært et kult prosjekt. Endret 6. juni 2013 av Ruarcs 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 I forhold til bolig så vil telt være det aller billegaste alternativet. I utmark kan du bu opp til to netter på samme plass. Ulempen her er at du må sette opp teltet litt utanfor byen, og at du må leve som nomade. Campinghytte vil nok være eit meir behagelig alternativ. Sjekk også ut kva det koster å kjøpe ein liten hybel. Dersom du tenker litt langsiktig så er det ikkje sikkert det blir så mykje dyrare. Campinghytter er ofte relativt dyrt i forhold til standaren, grunnen til at mange med lite penger bur i campinghytter er at du får betale per dag du bur der, eller at du betaler veke for veke. Dette er perfekt for dei som ikkje har råd til depositum eller eigenkapitalen som krevs for å få seg ein hybel. Hygienen ville eg ikkje tatt så tungt, det er fint mulig å holde klær og seg sjølv reine sjølv under kommerlige forhold. Det tar berre litt lenger tid å vaske seg skikkelig med vaskefat og vaskeklut enn det tar å hoppe i dusjen. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Dette høres ikke ut som en god ide. En ting var hvis du ville flytte til skogs for å slippe unna samfunnet, men du vil flytte til Porsgrunn for å studere. Da bør du nesten ta hensyn til dine medstudenter som ikke ønsker å sitte ved siden av en som ikke dusjer fordi han vil gjøre alt billigst mulig. De fleste studiesteder har gode muligheter for å dusje, at noen sære eremitter ikke gjorde det betyr ikke at det er stress å få til om man vil. AtW 1 Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Har hørt om de som har studert i båt, kjøpt en brukbar båt med grei plass. Finne en båtplass litt utenfor sentrum og bo der. Forhåpentligvis ikke så mye i havneavgift og da har man strøm, vann og toaletter til disposisjon. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Nå er det vel en mulighet for at barnet ikke bor med faren da. Endret 6. juni 2013 av Arne Lenke til kommentar
E Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Ta deg en titt på denne artikkelen på adressa! http://www.adressa.n...icle7117011.ece Du kan da vurdere å prøve deg på å kjøpe en båt og bo i den! Disse gutta lever billig vil jeg si. "Han bruker rundt 2000 kroner i måneden til havneleie og strøm. Resten bruker han på seg selv." Nå vet jeg ikke helt hva en båt koster deg da men du finner nok noe som kan brukes på finn.no Lykke til! Endret 6. juni 2013 av bangsund Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Ved å ikke ha fast bopel møter du på utfordringer.. Du får ikke tegnet et mobilabonnement uten videre (kun forhåndsbetalt, altså dyrt!) Du får neppe tatt opp noe lån dersom du skulle få behov for det mens du er ufb. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg både bor i båt og er UFB. Det er ikke akkurat veien å gå om man er ute etter å spare penger. Med mindre man er en skrotnisse da. 3 Lenke til kommentar
norgi Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Synes TS har en bra tankegang og en ekstrem bra multivasjon til å bruke mindre penger på seg sjølv. Det er vel som sagt, lite aktuelt å bor i telt eller bobil allerde pga. sønnen din. I min tid trengtes det bare den minste grunnen for å blir mobbet ut av skolen. Det er noen år siden, veit ikke om det er blitt bedre eller verre, vis jeg se hvordan kidsan oppføre seg i dag sannsynligvis det siste. Båt derimot er tror jeg er veldig "kul", men ikke særlig billig (tenke på det å skaffe en fornuftig båt å bor i). Det best alternativet er vel å leie seg en liten hybel eller et rom i kollektiv for lite penger, akkurat som studenter flest gjør. Siden du spare så mye ellers er det vel en god kompromiss. Endret 6. juni 2013 av norgi Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Synes TS har en bra tankegang og en ekstrem bra multivasjon til å bruke mindre penger på seg sjølv. Det er vel som sagt, lite aktuelt å bor i telt eller bobil allerde pga. sønnen din. I min tid trengtes det bare den minste grunnen for å blir mobbet ut av skolen. Det er noen år siden, veit ikke om det er blitt bedre eller verre, vis jeg se hvordan kidsan oppføre seg i dag sannsynligvis det siste. Båt derimot er tror jeg er veldig "kul", men ikke særlig billig nei. Det best alternativet er vel å leie seg en liten hybel eller et rom i kollektiv for lite penger, akkurat som studenter flest gjør. Siden du spare så mye ellers er det vel en god kompromiss. Mobbing har vært et problem på skolen siste århundre og de som tror at de greier å bekjempe mobbing på skolene lever nesten i en ilusjon. Jeg har også observert en ny gruppe mobbeoffere, det er de stakkars ungene som har 2 fedre eller 2 mødre. Skolene prøver å bekjempe det med å bytte ut mor og far med foreldre( kjønnsnøytralt) i div. skriv. Som om det skal hjelpe. Så fort ungene er alene så begynner noen unger å underholde seg med å trekke andre ned i dritten. Mobbing vil alltid forekomme med mindre man innfører strenge fysiske straffer for ungene, og det er vel neppe aktuelt i våres århundre,hehe. TS, lei deg en billig hybel! Så raider du søppeldunker og sparer der du ellers kan. Endret 6. juni 2013 av Ruarcs 1 Lenke til kommentar
bling_bling Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg er veldig enig med dere på mye her. Selv om jeg personlig er veeeldig liberal på mye her i livet så skjønner jeg at andre absolutt ikke er det, så jeg er forsiktig med å rope høyt om at jeg f.eks. driver med dumpster diving e.l. Sønnen min bor bare hos meg annenhver helg, men når han er hos meg så kjøper jeg mat. Litt pga. dumpster diving kan føre til at jeg kanskje bare har 5 kilo fisk i frysa, to epler og halvgammel melk og INGENTING annet, og delvis nettopp det med at folk tror jeg er en dårlig far hvis jeg lar min sønn spise mat fra søpla (selv om jeg vet at maten er 100% frisk og fin som maten i butikken). Jeg er oppegående nok til å følge med på at sønnen min ikke faller helt igjennom sosialt sett. Jeg er en litt merkelig type, men jeg gjør så godt jeg kan for å ikke la det gå utover han. Som tidliger nevt; hvis de sosiale aspektene (ihvertfall i forhold til min sønn) blir for store eller hvis det blir for vanskelig eller for "uhygenisk" så får jeg bare drite i hele ideen. Men det å bo 3-5 år i en campingvogn, og kanskje gjennom pengene jeg sparer på det har råd til å kjøpe en egen leilighet for pengene jeg sparer, ja da satser jeg på det. Hele poenget mitt er at jeg er drit lei av ting. Jeg er drit lei av å bruke penger på ting og jeg er drit lei penger generellt. Jeg føler at jeg ikke trenger verken penger eller ting i livet mitt. Bo i campingvogn, ha tilgang til gratis mat, kunne vaske kroppen min, kunne gå og leve i naturen, kunne leke med ungen min UTEN alle ipader, mobiler, tv-spill og internett, DET er mitt største ønske. Jeg skjønner at det ikke er 100% mulig i et land som Norge, men jeg vil komme så nærme som mulig uten å bli kalt uteligger eller at ungen min blir mobba på skolen. Sånn jeg ser det nå så vil jeg gjøre en god del mere research på det med campingvogner. Båt virker jo også genialt, men jeg tror nok en båt fort kan koste en god del mer enn en campingvogn hvis det skal være noe særlig å leve i. Tenker rundt det? 2 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Du kan selvsagt kjøpe en gammel lørje av en båt til noen titals tusen kroner, men da får du garantert mye å reparere. Og det er alltid noe som går i stykker og må kjøpes nytt. For ikke å snakke om problemet du får med å skaffe deg en god båtplass. Det er langt i fra gratis. Det går forøvrig an å leve "enkelt" uten å bli helt boms av den grunn. Kjøp en litt dyr båt (noen hundre tusen kroner minst) og kast alt du eier av ting og tang (du får ikke plass til det om bord uansett). Så lever du "the simple life" samtidig som du har alt av nødvendig komfort. Seng, dusj, kjøleboks, sofa etc. Endret 6. juni 2013 av Fibonacci 1 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Jeg er veldig enig med dere på mye her. Selv om jeg personlig er veeeldig liberal på mye her i livet så skjønner jeg at andre absolutt ikke er det, så jeg er forsiktig med å rope høyt om at jeg f.eks. driver med dumpster diving e.l. Sønnen min bor bare hos meg annenhver helg, men når han er hos meg så kjøper jeg mat. Litt pga. dumpster diving kan føre til at jeg kanskje bare har 5 kilo fisk i frysa, to epler og halvgammel melk og INGENTING annet, og delvis nettopp det med at folk tror jeg er en dårlig far hvis jeg lar min sønn spise mat fra søpla (selv om jeg vet at maten er 100% frisk og fin som maten i butikken). Jeg er oppegående nok til å følge med på at sønnen min ikke faller helt igjennom sosialt sett. Jeg er en litt merkelig type, men jeg gjør så godt jeg kan for å ikke la det gå utover han. Som tidliger nevt; hvis de sosiale aspektene (ihvertfall i forhold til min sønn) blir for store eller hvis det blir for vanskelig eller for "uhygenisk" så får jeg bare drite i hele ideen. Men det å bo 3-5 år i en campingvogn, og kanskje gjennom pengene jeg sparer på det har råd til å kjøpe en egen leilighet for pengene jeg sparer, ja da satser jeg på det. Hele poenget mitt er at jeg er drit lei av ting. Jeg er drit lei av å bruke penger på ting og jeg er drit lei penger generellt. Jeg føler at jeg ikke trenger verken penger eller ting i livet mitt. Bo i campingvogn, ha tilgang til gratis mat, kunne vaske kroppen min, kunne gå og leve i naturen, kunne leke med ungen min UTEN alle ipader, mobiler, tv-spill og internett, DET er mitt største ønske. Jeg skjønner at det ikke er 100% mulig i et land som Norge, men jeg vil komme så nærme som mulig uten å bli kalt uteligger eller at ungen min blir mobba på skolen. Sånn jeg ser det nå så vil jeg gjøre en god del mere research på det med campingvogner. Båt virker jo også genialt, men jeg tror nok en båt fort kan koste en god del mer enn en campingvogn hvis det skal være noe særlig å leve i. Tenker rundt det? Selvsagt er du ikke en dårlig far selv om du skulle gi han mat du har funnet i søpla, så lenge den er pakket inn i forsegling så er jo maten god uannsett hvor den måtte ligge. Og anngående datostempling så er jo den helt på hodet, man kan lukte å smake om maten er blitt dårlig, man trenger da ikke en datostempling som skal fortelle oss det. Problemet er at veldig mange ikke ser på det på den måten. Har du mulighet for å hoste opp 100k? Da får du deg en grei båt som det ikke er for mye å gjøre med. Båter faller ikke allverden i pris, men er ikke alltid like lett å få solgt på dagen. Men du må fortsatt ut med penger til båtplass og det er verken lett å få eller billig, så skal dette bli en billig løsning så er du nesten avhengi av å få gratis båtplass( lykke til med det ;-) Men får du gratis båtplass så kan du bo så å si gratis vist du har penger til å invistere i en båt, du selger båten når studiene er ferdig. Må du låne til båten så begynner jo rentene å spise av det du sparer. Endret 6. juni 2013 av Ruarcs 2 Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Les "Doppler" av Erlend Loe. Haha, tenkte det samme. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Haha, tenkte det samme. Når jeg hører Bongo så tenker jeg på den danske serien fra 90 tallet som hette riket. HAHA. Det verste er jo at dette kan nesten trekkes likhetstrekk over,hehe Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Et tips er hvis du får billig studentabonnement på et treningssenter kan du dusje der flere ganger for dagen, en normal dusj koster fort 7-10kr, da kan det svare seg om du finner et billig sted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg har blitt mer og mer lei av forbrukersamfunnet. Jeg flytter snart til Porsgrunn grunnet studier og da har jeg planer om å leve så billig som mulig. Og nå snakker jeg BILLIG! Jeg driver allerede med "dumpster diving". For de som ikke vet hva det er; Jeg henter mat i conteinere utenfor butikker om natta. Jeg har for øyeblikket en bil, men den vil jeg selge. Hvis jeg skal noen steder får jeg gå eller sykle. Jeg vil bo så nærme 0 kroner i måneden som det er mulig å komme. Jeg vil ikke eie mer enn det mest nødvendige. Jeg har regnet ut det meste; ingen bil, ingen bilforsikring, ingen matutgifter. Det vanskeligste er bosted. Hvordan bor man billigst mulig? Campingvogn? Noen som vet hva slikt koster? Altså hva koster det å plassere vogna på en campingplass? Jeg er nyskjerrig på deres tanker om hvordan man kan nå 0.-/måneden. Er jo ikke helt mulig, men hva hadde du kuttet ut og hva kan man ikke leve uten? Jeg trenger tips, ideer og gode råd. Digger tankegangen din, absolutt. Men hvor realistisk er et slikt liv i det lange løp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå