Gå til innhold

Leve gratis?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt mer og mer lei av forbrukersamfunnet. Jeg flytter snart til Porsgrunn grunnet studier og da har jeg planer om å leve så billig som mulig. Og nå snakker jeg BILLIG!

Jeg driver allerede med "dumpster diving". For de som ikke vet hva det er; Jeg henter mat i conteinere utenfor butikker om natta. Jeg har for øyeblikket en bil, men den vil jeg selge. Hvis jeg skal noen steder får jeg gå eller sykle.

Jeg vil bo så nærme 0 kroner i måneden som det er mulig å komme. Jeg vil ikke eie mer enn det mest nødvendige.

Jeg har regnet ut det meste; ingen bil, ingen bilforsikring, ingen matutgifter.

Det vanskeligste er bosted. Hvordan bor man billigst mulig? Campingvogn? Noen som vet hva slikt koster? Altså hva koster det å plassere vogna på en campingplass?

Jeg er nyskjerrig på deres tanker om hvordan man kan nå 0.-/måneden. Er jo ikke helt mulig, men hva hadde du kuttet ut og hva kan man ikke leve uten?

Jeg trenger tips, ideer og gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha ett sted å bo har ingenting med ett forbrukersamfunn å gjøre, det er bare slik at det må vi ha.

Mistenker deg litt for at dette er økonomiske grunner og ikke ideologiske som du så fint presenterer det som selv.

Kan ikke se for meg å ikke ha en fast plass å bo kan væe bra for studie.

Lenke til kommentar

Hehe. Det er jo helt klart en fordel å kunne dusje. Og ja, det er helt klart økonomiske grunner her også. Ideologien er fin nok, men det er helt klart at jeg er lei av å se penger forsvinne ut på masse unødvendigheter. Jeg har skjønt at jeg ikke trenger å betale for maten, jeg trenger ikke bruke tusenvis av kroner på bil hver måned, jeg trenger bare èn sofa (den MÅ ikke byttes ut annenhvert år for å følge moter og trender). Jeg tenker bare; hva mere bruker jeg penger på som jeg ikke trenger? Men hvis det er overveiende negative ting relatert til å ikke ha en fast bopel, som f.eks. det med dusj/toalett osv., ja da får jeg bare bite i det sure eplet og betale for det. Men jeg vet jo om folk som bor i f.eks. båter, campingvogner, bobil eller andre "billige" steder. Jeg prøver rett og slett å finne den billigste mulige måten å leve på uten at det går fullstendig utover medstudenter og egen helse.

Lenke til kommentar

Hvorvidt det går an å bo i båt eller campingvogn, skal jeg ikke si så mye om, da jeg ikke vet så mye om det.

Men det er klart du må ha tak over hodet. Jeg vil tro du vil finne plass i et kollektiv til rundt 4000 hvis du leter litt. Bil kan du selvfølgelig kvitte deg med, men vet ikke hvordan kollektivtilbudet er i Porsgrunn.

Hva skal du bruke pengene du har til overs til da? Etter studielånet har kommet inn på konto vil du jo nødvendigvis ha en del penger til overs, da det gjennomsnittlig betales ut over 9k hver studiemåned.

Lenke til kommentar

Alle penger jeg "tjener" på å ikke bruke på unødvendigheter går uavkortet til min sønn og/eller til ting vi kan gjøre sammen, som f.eks. oppleve verden eller spares til hans fremtidige leilighet/hus. Jeg vil ikke leve så sparsomt fordi jeg er "gnien" eller fordi jeg ønsker å bli rik. Jeg skjønner at penger er det som betyr noe her i livet og jeg mener at penger er til for å brukes. Jeg har bare ingen personlig interesse av penger og jeg har ingenting imot å leve uten penger. Regninger, forsikringer, lån og det stadige presset om konsumpsjon er bare stressende for meg. Jeg vil redusere det som mye som overhode mulig i min hverdag. De pengene jeg ikke bruker på mat, bensin, husleie, ny mobil, nye klær, duppedinger og molifunker, det kan jeg heller bruke på to uker i Disneyland med kiden, et "friår" i Asia, nedbetaling av studielån eller annet smart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det egentlig er en veldig bra holdning du har. :) Personlig tror jeg det beste kompromisset er å bo på en campingplass i en campingvogn. Jeg aner ikke hvor mye leie av plass koster men jeg tror nok det er billigere enn å leie selv den billigste leilighet. I tillegg har man da også tilgang til sanitær. Problemet er selvsagt at du må skaffe deg campingvogn først.. Slikt sett blir det kanskje billigere å flytte inn i et stappfullt kollektiv, men da igjen står man ovenfor andre utfordringer.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Absolutt, Vice. Er det jeg tenker også. På en campingplass finnes det jo folk som bor hele året. White trash til de grader, men det er ikke noe jeg bryr meg noe særlig om. :)

Ingen som har erfaring med å bo i campingvogn over lengere perioder? Jeg har også problemer med å finne info om priser på det å bo slike steder hele året. Har sendt noen mail til de campingplassene i Porsgrunn, men har ikke fått svar...

Lenke til kommentar

Er det relevant å gå inn på en diskusjon rundt det sosiale aspektet med tanke på sønnen din?

Jeg synes du har en meget fornuftig holdning til overforbruk /sløsing og heller vil bruke de pengene på ordentlige opplevelser, men jeg må si jeg blir litt bekymret for hvordan sønnen din skal håndtere at faren bor i en campingvogn. Jeg syns det er prisverdig det du gjør, men barn kan være beinharde når noen faller utenom normen med å f.eks ha en fast bopel, og dette er kanskje noe som bør være med i betraktningen?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Enig med JonasPB, det at du har en sønn gjør at du bør være litt forsiktig. Nøysomhet kan være bra, men sønnen din vil få høre dette på skolen. I utgangspunktet, så er jo en del unger uendelig grådige der alle bare skal ha det nyeste hvis de ikke har fått oppdragelse som sier noe annet. Og det synes jeg man bør stå i mot, men basale krav bør dekkes.

Og jeg håper det med Disneyland ikke var ment helt seriøst. Har du problemer med forbrukersamfunnet, så mener jeg det siste du bør gjøre er å dra til forbrukersamfunnets hellige mekka.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...