Gå til innhold

ENKLE raw program

Anbefalte innlegg

Ein får vel ofte det ein betalar for. Som nevnt fått Silkypix med G3. Omtalt som godt men sært. Ikkje funne heilt ut av det.

Jeg har prøvd meg på SilkyPix selv, opp til flere ganger. Det er ikke bare sært, det er særere enn sært ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virka forsåvidt greit å føreta endringar, men veit ingenting om sluttresultatet.

Jeg har jobbet meg gjennom et par tutorials på nettet; og der er gjennomgangsmelodien er at det viktig å gjøre ting i en viss rekkefølge. Heldigvis, så er det samme rekkefølge som verktøyene nedover på siden til venstre.

Når det gjelder sluttresultatet, så er vel fasit at hvis du er fornøyd, så er du i mål? Eller har andre kommet med forslag til forbedringer?

Lenke til kommentar

Vel, har ikkje kome i mål endå, å det er vanskeleg å sei....

Jeg har jobbet meg gjennom et par tutorials på nettet; og der er gjennomgangsmelodien er at det viktig å gjøre ting i en viss rekkefølge. Heldigvis, så er det samme rekkefølge som verktøyene nedover på siden til venstre.

Når det gjelder sluttresultatet, så er vel fasit at hvis du er fornøyd, så er du i mål? Eller har andre kommet med forslag til forbedringer?

Lenke til kommentar

Interessant at det er fleire. Kanskje sei "Arbeider med saka" (setja ned ein komite?) :hmm:

Det kan du si :)

Nå har jeg brukt RAW siden 2006/2007 en gang da jeg gikk på en smell med Canon 30D og JPEG. Jeg har vært innom mange RAW konvertere siden den gang, og har kommet til den konklusjonen at ingen av de er perfekte. Ettersom jeg bruker kameraer fra flere leverandører, så må jeg bruke et tredjeparts program, slik at jeg kan holde meg til et program, uansett kamera.

Jeg har en rimelig enkel arbeidsflyt:

• Jeg kopierer inn bildene manuelt; jeg har et eget system for lagring og plassering av bilder, og da passer det med manuelle rutiner.
  • Jeg går igjennom bildene, og sletter de mest håpløse, og merker de jeg har lyst til å gå videre med.Dvs.de får en strjerne i de fleste programmene jeg jobber med.
  • Så filtrerer jeg bildene slik at kun de merkede er synlig.
  • Nå går jeg igjennom de valgte bildene en gang til; de jeg er mest interessert i; de juster jeg.
  • Mine justeringer går stor sett på cropping, justering av horisont, exposure, contrast, osv - jeg prøver å finne en balanse som gjør bildet behagelig/interessant å se på.
  • Noen ganger så legger jeg på effekter som sort/hvitt, vignettering eller noe mer "sært" som split-toning.
  • Så er det bare å eksporere bildene til flickr og/eller forum.
  • Noen ganger så printer jeg ut bildet.

Ut ifra den måten å jobbe på, så har jeg prøvd en del programmer. Og dette er min vurdering.

ACDsee Pro 6: Jeg liker dette programmet godt. Det er rimelig greit å sette seg inn i, og gjør det meste som jeg er ute etter. Jeg savner automatisk korreskjon av objektivfeil (viktig for meg ettersom jeg er i m-4/3 leiren). ACDsee er også noe treg på oppdateringer, sammenlignet med Adobe Lightroom. Bildene lagres i en database; men dette skjer sømløst i bakgrunnen.

Corel AfterShot Pro: Dette er det programmet som passer min arbeidsflyt best. Desverre så er det en del bugs i programmet, og det mangler støtte for en god del kamera-modeller. De fleste av oss anså programmet som død; eller døende. Men det er tegn på at Corel har tatt en del grep internt, og at det vil skje noe i rimelig nær fremtid. Skjer det ,så hopper jeg nok tilbake dit. AfterShot Pro støtter automatisk korreksjon av objektivfeil, og har uovertruffen plugin-arkitektur. DNG støtten er dog dårlig. Du kan velge om du vil bruke en database eller ikke. Programmet er også vesentlig raskere enn noe annet på markedet.

Phase One Capture One: Dette er et interessant produkt som er populær blandt en del kresne kunder. Billig-utgaven virker litt begrenset, slik at det er nok Pro utgaven som man bør gå for. Ryddig grensesnitt og kraftige verktøy. Har desverre gått over til en database-orientert arkitektur og DNG støtten er ikke så god som den burde være.

Adobe Lightroom: Dette er bransjen Big Daddy og Golden Boy. Anbefales av de fleste og er defacto bransjestandard. Desverre skjemmet av et rotetet brukergrensenitt; mange funksjoner er skjult på en slik måte at det ikke er lett å finne de ved å rote rundt. Det er en grunn til at det finnes så mange LR videoer ... God støtte for nye kameraer, DNG og korreksjon av objektivfeil. Har alle funksjoner en trenger; men ikke alt er like godt implementert. Får skryt av plug-insene; men det er på grunn av antallet som finnes. Jeg synes plug-in håndteringen i Lightroom er direkte knotete og antikvarisk sammenlignet med løsningen til Aftershot Pro. Lightroom jobber også kun via en database; noe jeg ikke er så glad i. Heldigvis er dette gjort mye enklere i de siste versjonene, slik at det ikke er en show-stopper lenger.

SilkyPix: Dette merkelige produktet leveres gratis med en del kameraer; bl.a. fra Fujifilm og Panasonic. Dette er et sært program med et sært brukergrensesnitt. Men etter å ha fulgt noen tutorials på nettet, så ser jeg det er mulig å få til veldig fine resultater. Programmet har ingen database; noe som kan være en fordel.

Jeg bruker for tiden Lightroom; men det er primært fordi AfterShot Pro er såpass skaddeskudd som det for tiden. ACDsee hadde vært et alternativ; men det har et par små mangler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for ei god oversikt, det hjelper mykje! Kan sjekka opplæringsvideoar og prøveversjonar etterkvart.

"Min" lærar kan gje meg to timar privat for 1000 kr. Snakka om Lightroom, då eg var skeptisk nevnte han også Picasa. Er det enkelt og bra? Har ikkje tenkt å verta proff... Han bad meg lasta ned prøveversjon av Lightroom. Men dersom dette stemmer er eg skeptisk:

-------------------------

LR requires images to be "imported" into its database before any editing can commence. Then this led to the realization that the user should really organize all of his/her photos before even using LR. If one starts using LR without an organized system already, things can compound and get out of hand. At least that's what I got out of starting to use LR 5 Beta.

Then I realized that since adjustments are saved in the catalog or sidecar files, if the catalog or sidecar files get separated from the camera originals (raw or jpg), all of the hard work making the adjustments will be lost. An option is to archive everything in DNG files which keep the adjustments with the camera original images.

LR's workflow is a lot different from any image editing software I've ever used. LR requires images to be "imported" into its database before any editing can commence. Then this led to the realization that the user should really organize all of his/her photos before even using LR. If one starts using LR without an organized system already, things can compound and get out of hand. At least that's what I got out of starting to use LR 5 Beta.

Then I realized that since adjustments are saved in the catalog or sidecar files, if the catalog or sidecar files get separated from the camera originals (raw or jpg), all of the hard work making the adjustments will be lost. An option is to archive everything in DNG files which keep the adjustments with the camera original images.

------------

Har neppe armar (eller hjerne) som tåler dette... Vil lasta ned Picasa og prøva, kanskje finna videoinstruksjon på nett. Dersom programmet vert vurdert som godt.

Er også forskjell på kamera, synest Canon G10 og NX10 viser mykje at det eg ser og vil ha, og lett å behandla, strevar litt med G3. Og kor mykje kan komponering av bilde kompensera for manglande PP kunnskap. Med film måtte ein jo leggja stor vekt på det? Elles spørst det kva som er beste jpeg kamera. Visstnok RX1 men det er litt dyrt ennå :ohmy:?

Lenke til kommentar

Såpass mange spørsmål at jeg ikke helt vet hva du egentlig spør om. Men for å ta Lr, bildene blir ikke importert inn i en database. Men Lr må vite hvor bildefilene er, og den informasjonen blir registrert i Lr sin database. Sammen med EXIF og metadata. Innstillinger/justeringer du gjør, blir enten lagret i databasen eller i en sidecar-fil, du velger.

Jeg er blant dem som anbefaler Lr, på alle mulige måter. Det er for meg et av de aller beste kjøpene jeg har gjort når det gjelder foto, kanskje på linje på Fuji X100.

Lenke til kommentar

Takk! Finst vel instruksjon med programmet og kanskje videoar som forklarar det meste. Sidan mange brukar programmet er det sikkert lett å få råd om vanskelege ting.

Såpass mange spørsmål at jeg ikke helt vet hva du egentlig spør om. Men for å ta Lr, bildene blir ikke importert inn i en database. Men Lr må vite hvor bildefilene er, og den informasjonen blir registrert i Lr sin database. Sammen med EXIF og metadata. Innstillinger/justeringer du gjør, blir enten lagret i databasen eller i en sidecar-fil, du velger.

Jeg er blant dem som anbefaler Lr, på alle mulige måter. Det er for meg et av de aller beste kjøpene jeg har gjort når det gjelder foto, kanskje på linje på Fuji X100.

Lenke til kommentar

Bra! Sett litt på det.

"Lightroom 4 - Importing and Organizing Your Images"

er det første episode eller finst det ei forklaring om programmet?

foto.no har nett starta på ein video-serie om Lightroom. Første episode i alle fall lett å forstå. Ser elles at L (4?) kjem gratis med NX300. Og kanskje med andre kamera?

Lenke til kommentar

Kan godt hende det er noen produsenter som leverer med Lr med noen av sine kameramodeller. Jeg hadde nok ikke lagt alt for stor vekt på det. Nå koster en lisens av Lr rundt en tusenlapp, noe som dette verktøyet helt klart er verdt.

Lenke til kommentar

Kan godt hende det er noen produsenter som leverer med Lr med noen av sine kameramodeller. Jeg hadde nok ikke lagt alt for stor vekt på det.

Enig, ser ikke LR (eller noe annet) som et viktig argument. Når det er sagt vil jeg vil uansett heller hatt LR med enn det som følger med av leverandørenes egenutviklede programvare (eller SilkyPix). For at LR skal ha noen verdi må jo kjøperen ikke ha LR fra før og være interessert i å ta det i bruk. Leica legger forøvrig også med LR på flere modeller.

Lenke til kommentar

Kjem neppe til å la medfølgande program bestemma kva merke og modell som vert kjøpt. Men greitt å vita kva som føl med.

Glad for all hjelp i denne tråden. Mista litt av "respekten" for avanserte program. Idag endra raw-fil frå G3 i Silkypix, kanskje ikkje perfekt, men nær det som var ønska. Problemet - som kanskje høyrer heime i eit anna forum - er at oransje skyer får altfor svak farge, prøvt mykje med kvitbalanse osv i jpeg med lite hell. Men ved å endra diverse i raw vart det langt nærare slik det var eller såg ut for meg. Skal berre kvitbalanse endrast er vel Silkypix bra nok. Funne mykje av det viktigaste til venstre i programmet men ikkje støyreduksjon. - Får sjå etter videoinstruksjon her også. Og finna meir ut om NX raw-filer. Ligg ein del på vent, veit ikkje kva raw-program som følgde med...

Lenke til kommentar

Det er først når man starter med råvarene at det blir skikkelig moro med et håndverk. Være seg foto, matlaging eller noe annet.

Og som innen alt annet, det tar tid å lære seg. Så ha tålmodighet, ikke forvent at dette skal sitte i løpet av noen uker. Men hvis man har lyst og vilje, så lærer man seg det til et brukbart nivå ganske raskt, si en måned eller to. Å bli skikkelig god tar lang tid, men det er jo det som gjør det moro...:-)

Lenke til kommentar

Jeg gikk selv fra Nik Capture NX2 (laget for Nikon) til Lightroom 4 og er rimelig fornøyd med det om dagen.

Hvis engelsk går greit så finnes det rimelig mange opplæringsvideoer på nettet også utenom Adobe TV sine egne som enten består av en generell gjennomgang av programmet, eller videoer for enkelt funksjoner som feks import av bilder, hvordan lage slideshow, effektiv arbeidsflyt osv osv

Lenke til kommentar

Kjem neppe til å la medfølgande program bestemma kva merke og modell som vert kjøpt. Men greitt å vita kva som føl med.

Glad for all hjelp i denne tråden. Mista litt av "respekten" for avanserte program. Idag endra raw-fil frå G3 i Silkypix, kanskje ikkje perfekt, men nær det som var ønska. Problemet - som kanskje høyrer heime i eit anna forum - er at oransje skyer får altfor svak farge, prøvt mykje med kvitbalanse osv i jpeg med lite hell. Men ved å endra diverse i raw vart det langt nærare slik det var eller såg ut for meg. Skal berre kvitbalanse endrast er vel Silkypix bra nok. Funne mykje av det viktigaste til venstre i programmet men ikkje støyreduksjon. - Får sjå etter videoinstruksjon her også. Og finna meir ut om NX raw-filer. Ligg ein del på vent, veit ikkje kva raw-program som følgde med...

I slike tilfeller, så bør du nok øke fargemetningen i de fargene du vil ha sterkere. Tror SilkyPix lar deg gjøre det. Akkurat det er noe som både ACDsee Pro og Lightroom lar deg gjøre lett.

Lenke til kommentar

Finn vel meir ut i SilkyPix neste gong. Prøvde "vivid" eller noko slikt i G3, himmelen vart for blå. NX10 synest eg taklar det langt betre. Dvs i dagslys!

I slike tilfeller, så bør du nok øke fargemetningen i de fargene du vil ha sterkere. Tror SilkyPix lar deg gjøre det. Akkurat det er noe som både ACDsee Pro og Lightroom lar deg gjøre lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...