eilivk Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Prøvt diverse raw program men aldri fått særleg ut av det. Kan bruka Canon DPP på eit vis, men resultatet etter fem minutt kan gjerast betre i Windows Live Fotogalleri på eitt minutt. Som er svært enkelt å bruka, men sikkert manglar litt. Vert svært lett forvirra av kompliserte program, får ikkje oversikt, kan gjera litt av det og litt av det men ingen kontroll. Eksempel. Photo Ninja, alt til venstre forsvann, var borte neste gong, fekk liste til høgre, fungerte ikkje. FastStone, dobbelklikka på bilde, fylte heile skjermen. Silkypix så vidt prøvd. Contrast, mange alternativ, men ingen "slider" som i WLF? Kvar er brightness? Osv. Opnar manualen med 100 punkt, vel.... :hmm:kvar er den enkle forklaringa? Kanskje gjera eit siste forsøk. Eller kanskje finna det beste jpeg-kameraet. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg syntes DPP var veldig bra da jeg brukte det. Nå bruker jeg ACDSeePro 6, den har en kjempebra raw converter, og er ellers et ypperlig redigerings program...har også PS som jeg bruker minimalt nå, ACD gjør alt man trenger. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Såkalte "klikk og fiks" programmer er uhyre enkle, men man mister all kontroll selv. Ofte blir det helt greit, men når etterbehandling er like viktig som selve bildetagningen (spesielt når man tar bilder i raw format) så ser jeg ikke poenget med "enkle" løsninger her. Alt er vanskelig når man ikke kan det og da er vel kunsten det å nettopp lære seg det. Lightroom er feks. kanskje det mest poulære RAW/katalog programmet man får i dag og det finnes drøssevis av opplæringsvideoer rundt om kring. mange er også helt gratis og ligger på Adobe sine nettsider. Husk at selv om du ser en drøss av menyer/spaker etc. så er det i praksis sjelden du bruker mer enn 10% av dette. Hvis du ikke er villig til å lære eller bruke mye tid på dette, så vil jeg kanskje heller annbefale deg å ta bilder i jpg. Etterbehandling av RAW-bilder er en egen del av det å ta selve bildet og hvis man virkelig vil sitte igjen med flott resultat så krever det at man mer eller mindre setter seg godt inn i et RAW program. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Takk for det! Står ikkje på viljen, kjøpte PC i 1997 (var 48) og lærde alt sjøl. Gradvis, litt av ein kamp. Sameleis manuell bruk av kamera. Fall derimot fort av lasset på Accesskurs, jernteppe. Kanskje privat undervisning er stikkordet, om ikkje videoar virkar (godt tips). Tek uansett vare på viktige raw-filer. Kanskje få dei fiksa for betaling? Virkar som ein del kameraprodusentar legg meir vekt på gode jpeg? Fuji, Olympus? Såkalte "klikk og fiks" programmer er uhyre enkle, men man mister all kontroll selv. Ofte blir det helt greit, men når etterbehandling er like viktig som selve bildetagningen (spesielt når man tar bilder i raw format) så ser jeg ikke poenget med "enkle" løsninger her. Alt er vanskelig når man ikke kan det og da er vel kunsten det å nettopp lære seg det. Lightroom er feks. kanskje det mest poulære RAW/katalog programmet man får i dag og det finnes drøssevis av opplæringsvideoer rundt om kring. mange er også helt gratis og ligger på Adobe sine nettsider. Husk at selv om du ser en drøss av menyer/spaker etc. så er det i praksis sjelden du bruker mer enn 10% av dette. Hvis du ikke er villig til å lære eller bruke mye tid på dette, så vil jeg kanskje heller annbefale deg å ta bilder i jpg. Etterbehandling av RAW-bilder er en egen del av det å ta selve bildet og hvis man virkelig vil sitte igjen med flott resultat så krever det at man mer eller mindre setter seg godt inn i et RAW program. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Synest det var lett å finna funksjonane i DPP, verre å få oversikt over resultatet undervegs, og utfallet ikkje som venta. Har ikkje Canon systemkamera - Samsung og Panasonic - og der virkar vel ikkje DPP. Kanskje få venner til å visa trinn for trinn, eller privatundervisning hos ein som har kurs. Elles er WLP betre enn ingenting, prøver å få venner som er lokka til å kjøpa "systemkamera" til å bruka det.... Jeg syntes DPP var veldig bra da jeg brukte det. Nå bruker jeg ACDSeePro 6, den har en kjempebra raw converter, og er ellers et ypperlig redigerings program...har også PS som jeg bruker minimalt nå, ACD gjør alt man trenger. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Takk for det! Står ikkje på viljen, kjøpte PC i 1997 (var 48) og lærde alt sjøl. Gradvis, litt av ein kamp. Sameleis manuell bruk av kamera. Fall derimot fort av lasset på Accesskurs, jernteppe. Kanskje privat undervisning er stikkordet, om ikkje videoar virkar (godt tips). Tek uansett vare på viktige raw-filer. Kanskje få dei fiksa for betaling? Virkar som ein del kameraprodusentar legg meir vekt på gode jpeg? Fuji, Olympus? Da synes jeg så absolutt du skal ta kampen og lære deg Lightroom. man får kjøpt Lightroom DVD for opplæring og det finnes som sagt drøssevis av videoer på nett som forteller deg mye om Lightroom og hvordan ting gjøres. Her er et fint sted og starte: http://jkost.com/lightroom.html Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Her har du en (billedbehandl) Om du ikke har programmet, last ned gratis prøve. Sett deg med et bilde og følg forelseningen. Pause og gå tilbake til du skjønner de enkelte funksjonen. Da tror jeg du lærer godt for du får en mulighet til å se effekt på eget bilde parallelt med det som skjer på video. Endret 6. juni 2013 av Nelson09 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 RAW-behandlere er heldigvis enklere å lære og bruke enn Access. Jeg vil nok anbefale ACDsee Pro fremfor Lightroom da jeg synes det er et program som er lettere å lære seg, og gir deg like gode sluttresultater. Nå er det mulig å laste ned en trail-versjon av begge programmene, så kan du prøve deg ut litt før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Enig med tomsi der, jeg har også Lightroom og har virkelig gått inn for å bruke det flere ganger, men ACDsee passer så mye bedre for meg, funksjonell og enkel i bruk, og har alle de viktigste funksjonene. (Takk til tomsi som introduserte meg til programmet!) Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Foto.no skal ha en videoserie på Lightroom ala phostoshopserien på Akam. Espen faugstad fra utdannet.no. kan være noe for de som vil ha en innføring i lightroom. Lenke til kommentar
fasst Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg vil nok anbefale ACDsee Pro fremfor Lightroom da jeg synes det er et program som er lettere å lære seg, og gir deg like gode sluttresultater. Nå er det mulig å laste ned en trail-versjon av begge programmene, så kan du prøve deg ut litt før du bestemmer deg. Er de generelt trege med å oppdatere RAW-støtte for nye kameraer? Nikon D7100 står ikke på listen. Adobe RAW inkluderte D7100 for en god stund tilbake. Lenke til kommentar
fasst Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Forøvrig 60% off på ACDSee Pro 6 nå, fra $149.99 til $59,99 ut dagen i dag 6.juni. http://www.acdsee.com/en/special-offers Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Er de generelt trege med å oppdatere RAW-støtte for nye kameraer? Nikon D7100 står ikke på listen. Adobe RAW inkluderte D7100 for en god stund tilbake. De er litt tregere, samtidig oppdateringsfrekvensen er mer ujevn enn Adobe. Hadde egentlig ventet en oppdatering i disse tider. Jeg lurer på om de har v7 rett rundt hjørnet? Men de støtter DNG ganske godt, så det er en nødløsning mens man venter. Forøvrig 60% off på ACDSee Pro 6 nå, fra $149.99 til $59,99 ut dagen i dag 6.juni. http://www.acdsee.co.../special-offers Ofte kjempegode tilbud fra de folka også ... Lenke til kommentar
arthon Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Capture One Pro 7 burde også nevnes i denne tråden. Dette er programmet jeg ser mest brukt når jeg ser bilder fra store internasjonale studio photoshoots. DPreview hadde i Januar i år forøvrig en lang test av tre Raw program; Raw Converter Showdown: Capture One Pro 7, DxO Optics Pro 8 and Lightroom 4 Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Støtter ACDsee Pro 6. Veldig bra program som er lett å lære seg. Det inneholder det man trenger for enkel og avansert bilderedigering. Man kan justere bilder i RAW og JPEG på lik linje. Det er få automatiske ett klikk- justeringer der, men man kan lagre presets om man ønsker. Justeringer foregår raskt når man har kommet seg litt inn i programmet. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Takk interessant! Men der var MANGE vidoar og kven av dei er først? Da synes jeg så absolutt du skal ta kampen og lære deg Lightroom. man får kjøpt Lightroom DVD for opplæring og det finnes som sagt drøssevis av videoer på nett som forteller deg mye om Lightroom og hvordan ting gjøres. Her er et fint sted og starte: http://jkost.com/lightroom.html Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Takk for det! Såvidt vore borti ein eldre versjon. Dette er altså betalingsprogram. Gratisprogram om kan vera like bra? RAW-behandlere er heldigvis enklere å lære og bruke enn Access. Jeg vil nok anbefale ACDsee Pro fremfor Lightroom da jeg synes det er et program som er lettere å lære seg, og gir deg like gode sluttresultater. Nå er det mulig å laste ned en trail-versjon av begge programmene, så kan du prøve deg ut litt før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Takk for alle svar! Skal sjekka dette også. Videoar kan vera ein fin måte å setja seg inn i det på. Uansett gode tips om program har hjernen tendens til å gå i spinn ved å lesa brukanvisning. Har kontakta ein som er bra med kurs, kan gje timar privat. Ikkje fått pris, kva kunne vera rimeleg for ein eller to timar? Tek vare på viktige rawfiler. Finst det nokon som fiksar dei for betaling? Ulempa kunne vera at brukaren ikkje likar resultatet... Silkypix, Rawtherapee, Picasa og andre gratisprogram, er det slik å forstå at dei ligg langt etter dei før nevnte i kvalitet? Capture One Pro 7 burde også nevnes i denne tråden. Dette er programmet jeg ser mest brukt når jeg ser bilder fra store internasjonale studio photoshoots. DPreview hadde i Januar i år forøvrig en lang test av tre Raw program; Raw Converter Showdown: Capture One Pro 7, DxO Optics Pro 8 and Lightroom 4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Gratisprogram om kan vera like bra? Det er dårlig med gratisprogrammer som er lette å lære seg. De mest kjente er RawTherapee og DarkTable. Og det er vel de to minst brukervennlige RAW konvertere jeg har prøvd. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Ein får vel ofte det ein betalar for. Som nevnt fått Silkypix med G3. Omtalt som godt men sært. Ikkje funne heilt ut av det. Det er dårlig med gratisprogrammer som er lette å lære seg. De mest kjente er RawTherapee og DarkTable. Og det er vel de to minst brukervennlige RAW konvertere jeg har prøvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå