Gå til innhold

Ny bærbar pc til 3d-rendering

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå tenkt å kjøpe meg en ny bærbar pc, siden jeg skal studere 3d-design til neste semester.

Jeg har hørt mye snakk om GPU vs CPU og det med at den minimum må ha 16gb ram, har to pcer i kikkerten jeg vurdere:

http://www.komplett....ku=777979#extra

eller noe i denne duren :

http://www.multicom....000042%3Bfl%3A0

Jeg vet de to her i hovedsak er gaming laptopper, men anser at slike grafikkort burde virke rimelig bra til rendering og generelt 3d-design.

Men er det noe her som jeg igrunn ikke trenger, siden jeg i hovedsak ikke kommer til å bruke den til gaming?

Hadde vært fint med litt mer innsikt eller andre anbefalinger av laptopper som fungerer bra til rendering o.l

Har et budsjett på 20k som jeg helst ikke vil overskride.

Hadde vært fint med noen som har litt innsikt i 3d-grafikk verden som kan anbefale en bærbar som kan holde ut ihvertfall 2 år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til 3D-rendering er faktisk prosessorkraften mye viktigere enn skjermkortet. Et godt skjermkort er likevel kjekt å ha, og det hjelper jo til med prosessering når det behøves. Jeg ville ha gått for maksimal prosessorkraft, plenty minne (RAM) og en SSD å arbeide på. Multicom'ene kan du jo konfigurere litt som du selv vil, så jeg ville ha benyttet den muligheten. Det var det jeg selv gjorde for 4 år siden - min Multicom-laptop har faktisk prosessor beregnet på stasjonære maskiner. Akkurat det får du ikke hos Multicom nå, men så har også bærbar-prosessorer blitt så bra på disse 4 årene at de gruser min.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

altså en 4gen i7? hva synes du om de to pcene jeg har sett litt på? heller igrunn mest mot den Asus'n, siden den ikke koster for mye flesk, men det blir vel kanskje litt overkill med 32g ram? kan også skaffe den med 16gb ram

Lenke til kommentar

Jeg har redigert innspillet mitt, så der har du hva jeg mener. 32 GB RAM er overkill ja, og du får neppe bruk for 16 heller - men pytt pytt, RAM er ikke det dyreste på en pc.

Jeg ville ha satt opp en P170S med mSata SSD 120 GB (holder i massevis for OS, programmer, og den enkelte arbeidsøkten), 1 TB snurredisk for lagring, 8 eller 16 GB RAM, og så den kraftigste prosessoren jeg hadde hatt råd til. Hvis laptopen skal fraktes ofte til og fra, så ville jeg ha vurdert 15-tommers utgaven også - man kan eventuellt koble på en god ekstern skjerm hjemme.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok la oss si det på denne måten, om jeg kjøper en multicom pc med Intel Core i7-4800MQ 2.7GHz-3.7GHz 6MB Cache 47W(som er den minste jeg kan kjøpe til denne maskinen) og 16gb ram + ssd på 240gb + en sata harddisk på 750gb så kommer prisen på 18 554,- mens den asuse'n koster 16 495,- har et hakk dårligere skjermkort og prosessor, hvilken pc har jeg da fått mest for pengene?

Husk at denne bærbare kommer til å bli brukt til en skole-pc og jeg har en helt grei stasjonær stående i stua.

Ville du fortsatt ha satset de 2000,- på å anskaffe et bedre skjermkort + prosessor? også ofret en del ram(som jeg kanskje ikke får bruk for?)

Lenke til kommentar

Nei, jeg ville optimalt ha gått for en laptop med et billigere skjermkort, men kraftigere prosessor. Det er synd at Multicoms laptoper med GTX 765M eller GTX 770M ikke kan konfigureres. Men det kommer kanskje - vi har neppe sett alle modellene ennå, Haswell-oppgraderingen er nok ikke ferdig med kun disse modellene. Hvis du kan, ville jeg ha ventet og sett det an litt.

Det stiller seg nemlig slik med 3D-rendering; Det tar tid, Avhengig av hvor store "biter" man arbeider med av gangen, naturligvis - men poenget er at en økning av prosessorkraften merkes ganske godt på tidsbruken. Derfor maset mitt om prosessorkraft. Nå tror jeg nok at i7 4700MQ holder for studenter, men de som lever av sånt, de går gjerne for det kraftigste som finnes.

Du kommer ikke gærnt ut med noen av disse laptopene - men hvis du ikke skal ha kraftigere prosessor enn 4700MQ, kan du egentlig like gjerne gå for en billigere laptop, med GTX 765M eller 770M. Forskjellen i styrken på disse kortene vil bety svært lite for renderingen din, men betyr mye mer for spilling.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Aight, høres fornuftig ut, den desverre ikke vente alt for lenge, befinner meg ikke hjemme og vil gjærne holde opp med 3d-designingen min. Men blir ganske forvirret her, folk sier alt mulig forskjellig, hørt mange som sier at det er ok med en "decent" CPU så lange man kjører ett fett skjermkort + masser av RAM.

Sånn som jeg forstår det så tar CPU'n seg av "multitasking" fks om jeg vil ha oppe 3ds max + zbrush + photoshop, mens GPU'n hjelper på rendering, mens RAM hjelper på "scensa" fks om man plutselig bestemmer seg for å kjøre på med 40mill polygons?

Endret av utopianox
Lenke til kommentar

Grafikkortene - og da spesiellt Nvidia's kort er flinke på dette - hjelper prosessoren med renderingen, men det er helt klart prosessoren som tar seg av mesteparten av arbeidet.

Forresten - Multicom har egne "ArchiCad" utgaver av et par av laptopene sine - ta en titt om disse har blitt oppfrisket til gen4 Intel. Selv om det ikke er ArchiCad du bruker, så er disse ferdig og fornuftig satt satt opp til grafisk arbeide. Du får med ArchiCad installert også, tror jeg, men uten lisensen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvis det er for lite, så kjøper du bare mer. Forhør deg med Multicom hvor mye minne laptopen støtter - jeg tipper det går minst 16 GB inn, kanskje 32. Jeg synes denne er fornuftig hvis du ikke skal ha sterkere prosessor. Skjermen er IPS-panel, og det er jo en fordel.

Edit: Den eldre generasjonen P150/170 er fremdeles bra saker - jeg ville faktisk ha tatt kontakt med Multicom og prutet. Det er tross alt hardware som er i ferd med å utfases, og hvis de sitter på noen av disse maskinene ... tilby dem f.eks. tolv tusen. hør hva de sier. Det kan ikke skade :dremel:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...