Balbo Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Hei, Jeg regner med at vi ikke er de første som opplever skitten behandling fra Nav og helt sikkert ikke de siste heller, men hvorfor er det egentlig slik? For kort tid siden ble vi lykkelige foreldre. For første gang ble vi introdusert for Nav. En instans som skulle hjelpe oss. Vi søkte om foreldrepenger og søknaden ble utfylt slik den skulle. Men Nav avslo deler av søknaden og mente at vi ikke hadde krav på det slik vi la det frem. Vi anket og det ble igjen avvist fra Nav. Etter å ha snakket med 20 ulike saksbehandlere og fått minst 10 ulike svar engasjerte vi advokat. Alle videre samtaler med Nav tatt opp på bånd og levert advokaten. Flere av samtalen var svært krenkende fra saksbehandlerne der de kommer med ting som, "hold kjeft" "vær takknemlig dere har fått noe" osv osv. Det ble sendt klage til Nav sitt høyeste organ og kort tid etter ble søknaden innvilget i sin fulle helhet, direktøren ringte, beklaget og ba om at saken skulle avsluttes uten å gå ut offentlig. Vi gikk aldri videre med saken offentlig da beklagelsen kom. Så langt har det gått greit. Nå er det imidlertid tid for feriepenger - tilbake til scratch. Nav har utbetalt feil og etter 4 telefoner har vi også 4 ulike svar. 2 bekrefter at det er gjort feil, 2 andre skjønner ikke hva som har skjedd. Vi har stor respekt for Nav sitt kontrollorgan og forstår at mange utnytter systemet. Nav har sine rutiner for å forebygge dette og det er ok. Men hvorfor blir alle som ringer Nav satt i en bås, sett på som svindlere? Har ikke Nav noe system som forteller dem at om personen aldri har vært i kontakt med dem før, aldri mottat stønader eller sykepenger, at det er liten fare for at det er svindlere som skal utnytte systemet. Hvorfornprøver Nav å "slite ut" mennesker til at de nesten må gi opp og ta til takke med det de får når de har krav på mer? Er ikke dette med på å faktisk gjøre folk enda mer syke og nye potensielle brukere av Nav? Hva mener dere? Vi kommer på ny til å iverksette tiltak og lurer på om noen har noen råd og tips? All tid og ressurser man bruker på dette så burde Nav stilles økonomisk ansvarlig og at man skal kunne kreve erstatning. Nav er den største svindleren av dem alle. At folk som blir behandlet slik utnytter systemet, det skulle nesten bare mangle. 2 Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Skal komme med Uber negativt inlegg. Jeg var arbeidsledig i 3-4 måneder, og prøvde og komme meg vekk fra yrket mitt som kokk, for jeg slet med stress og ville ikke ødelegge kroppen når jeg blir eldre, men lærte fort at de dreit de i og skulle ha meg til og søke på nye kokke jobber, jeg hadde lyst og søke på butikk jobber, bare for og prøve noe nytt, men feilet og finne jobb, og måtte gå tilbake til kokke yrket. Men hva som irriterer meg er at de står der og snakker om at man bare må hoppe i det mens de har den lateste jobben som finnes, Ivertfall fra hva jeg ser, når jeg satt i venterommet ser jeg alle disse ansatte som ikke gjør en dritt og har det mest avslappa arbeidsforholdet, bare står og klikker på facebook, pause hele tiden og de har 10 møterom som alltid er tom. Akkurat som når man jobber i kommunen, husker vi hadde opp til 1 time matpause noen ganger, helt sykt. Det er ikke slik overalt bare hvor jeg har vert virker det som folk ikke gir noen innsats, Og det er frustrerende og skal forklare stress til en person som bare sitter der og drikker kaffe hele dagen.. LOl jeg har ikke et slikt syn på alle da, mye flinke folk i kommunen og Nav 3 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Har en del bekjente som er NAV-ansatte. De har alle høyt sykefravær og er generelt slappe og susete mennesker som har vanskelig med å holde muntlige avtaler. 6 Lenke til kommentar
Balbo Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Det hadde vært morsomt å legge ut en del av samtalene offentlig f.eks på Youtube. Garantert at det hadde blitt en stor sak men jeg syns virkelig synd på de ansatte. Det er jo rett og slett dumme mennesker som har problemer med seg selv, mange av de. Advokaten mente jeg kunne publisere de så lenge jeg kan ordne stemmen slik at personene ikke kan gjenkjennes, noe som vet lovgivningen her? Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Det hadde vært morsomt å legge ut en del av samtalene offentlig f.eks på Youtube. Garantert at det hadde blitt en stor sak men jeg syns virkelig synd på de ansatte. Det er jo rett og slett dumme mennesker som har problemer med seg selv, mange av de. Advokaten mente jeg kunne publisere de så lenge jeg kan ordne stemmen slik at personene ikke kan gjenkjennes, noe som vet lovgivningen her? Vet de aktuelle NAV ansatte at du tok opptak av samtalen? Lenke til kommentar
Balbo Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Nå vet de det, men de visste det ikke da. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Nå vet de det, men de visste det ikke da. Fra Datatilsynet: Kan privatpersoner gjøre lydopptak av samtaler eller møter? Lydopptak du som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Hvis du for eksempel som NAV-bruker, kunde, arbeidstaker eller i familierelasjoner gjør opptak for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson, står ikke personopplysningsloven til hinder for dette. Opptaket kan ikke brukes til noe annet enn til det private formålet. Lydopptaket kan likevel være ulovlig etter straffeloven dersom du ikke selv er tilstede og det gjøres opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Fra Datatilsynet: Kan privatpersoner gjøre lydopptak av samtaler eller møter? Lydopptak du som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Hvis du for eksempel som NAV-bruker, kunde, arbeidstaker eller i familierelasjoner gjør opptak for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson, står ikke personopplysningsloven til hinder for dette. Opptaket kan ikke brukes til noe annet enn til det private formålet. Lydopptaket kan likevel være ulovlig etter straffeloven dersom du ikke selv er tilstede og det gjøres opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp. Det står da ganske klart at dersom man selv er del av samtalen, så er det ikke straffbart. Å ta opp samtaler med en NAV-saksbehandler er lovlig. Å etterlate en skjult mikrofon når du går derifra, slik at du tar opp saksbehandlerens etterfølgende samtale med kollegaen sin, er ikke det. 2 Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Det står da ganske klart at dersom man selv er del av samtalen, så er det ikke straffbart. Å ta opp samtaler med en NAV-saksbehandler er lovlig. Å etterlate en skjult mikrofon når du går derifra, slik at du tar opp saksbehandlerens etterfølgende samtale med kollegaen sin, er ikke det. Har ikke sagt noe annet jeg, bare kopierte fra DT sine sider. :-) Forøvrig så kan du kanskje avkrefte/bekrefte om denne setningen betyr at samtalen ikke kan offentliggjøres (uten evt begges samtykke)? "Opptaket kan ikke brukes til noe annet enn til det private formålet." Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Det kan jeg verken avkrefte eller bekrefte. Jeg vet ikke. 1 Lenke til kommentar
Balbo Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Det stemmer smokeeye, men det var også det advokaten mente. Samtalen kan ikke publiseres med stemmen til den ansatte, men om stemmen endres så er det mulig. Slik jeg har forstått det. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Man bør lese følgende to ytringer på NRK Ytring - http://www.nrk.no/ytring/lukten-av-kal-1.11043147 - http://www.nrk.no/ytring/dumskapens-system-1.10998630 Til TS: Du har rett i svært mye av dine synspunkter, selv om dette faktisk ikke gjelder hele NAV. Har det siste året vært i kontakt med deler av NAV som har vært fantastiske. Og jeg har ikke annet råd enn å stå på - bruk samme midler som sist om dere mener dere har rett (og har juridisk oppbakking på dette) - og er dere ressurssterke nok og kan få noe hjelp til kvalitetsikring ville jeg heller ikke vært redd for å gå ut med historien (eller la andre for komme med den). NRK Ytring er et fint sted. NAV lider på mange måter av en systemfeil - hvor man er livredd for å gjøre feil, hvor ledelse på mange områder er et fremmedord, og begreper som menneskelighet, service og omtanke ofte er fraværende. Hvor man i altfor stor grad setter mennesker i en negativ bås. Dessverre. I stedet burde det være en organisasjon hvor den saksbehandleren man møtte (og man burde bare ha en), faktisk hadde som sin hovedoppgave å hjelpe det enkelte menneske, så får heller systemet lengre opp og kontrollsystemet avdekke feiltolkninger og eventuelt misbruk. Regner med at du er akkurat som meg, blir du behandlet med respekt og medmenneskelighet, så godtar du at saksbehandler må avklare saken med andre om det er tvil osv. NAV lider nok også under håpløse datasystemer med videre. 1 Lenke til kommentar
Balbo Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Takk for gode råd. Jeg vurder å legge ut 3 morsomme lydklipp og samtalene med Nav, pluss samtalen med en av sjefene i Nav, riktignok en god samtale men der hun legger seg paddeflat og nesten trygler om at saken ikke bør komme ut offentlig. 2 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg håper du gjør det! Rett og slett fordi jo flere som foreller om negative opplevelser, jo større sjanse for at de i toppen ønsker å gjøre noe med det. Har selv utrolig mange negative opplevelser med Nav, samt opptak, men de er flere år gamle så gjør ingenting med det nå. Skulle ønske jeg hadde turt da jeg stod oppi det.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Nav fremstår for meg som en "koloss" befolket av så kalt kompetente mennesker som har blitt tygd å spyttet på, til en slik grad at de er blitt "dehumaniserte". Så for å beskytte seg mot mer kritikk, har hver og en av disse menneskene fått et beskyttende lag av "ser deg tilsynelatende, men tar ikke innover meg at du er et medmenneske - fordi jeg har blitt tygd å spytta på når jeg bare ville hjelpe deg". Kort og godt et system som skaper sine egne konflikter, og bryter ned psyken hos individene, på begge sider av skranken. Og trengende har bare et regnestykke som følger med, og viser det en forventet minus en gang inn i fremtiden, og før du har blitt tappet for dine bidrag til felleskapet - blir du skjøvet ut i periferien, mottar dine trygder samtidig som systemet satser på at enten dør du, eller så slutter du å syte og kommer deg på jobb, eller at ett eller annet mirakel skal inntreffe Endret 6. juni 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) jeg gleder til lydklippene dine. Denne tråden her har jeg bokmerket i min browser og venter spent på spenning. Jeg er helt enig i at Nav er ubrukelig. Husket for en tid tilbake da jeg var arbeidsledig i 6 måneder. Jeg måtte gå til Nav møter hver andre uke. Det vil si at jeg har nav møter 2 dager i løpet av en måned. Når jeg kommer fram til disse møtene så prater de om det samme drittet hver gang. Registrer deg hos nav, sett inn cv og søknad så arbeidsgiveren kan finne deg bla bla bla. Å prate med NAV er akkurat det samme som å prate med rådgiveren på skolen. Jeg skal nå fortelle dere hva Nav er. NAV er en informasjonskilde. De gir ut informasjon slik at du kan finne jobber. De hjelper deg ikke med å finne jobber. Det eneste de kan gi deg er informasjon om å søke jobb, vekterkurs, microsoft word kurs og lignende. Jeg har sluttet å bruke nav og selv om jeg går arbeidsledig så kommer jeg ikke til å registrere meg hos Nav heller. Jeg kan søke jobb selv og finne annonser på nav.no, finn.no, deltidsjobb.no og andre lignende sider. NAV er ubrukelig. Det er eneste som er nyttig med NAV er dagpenger, men ellers er de rett og slett ubrukelig for arbeidsledige mennesker. Nav gir informasjon som du allerede har kunnskap av. Vi lever i en høyteknologisk alder og NAV tror at vi er dumme. Her kan jeg sette fram et eksempel av møtene mine på nav NAV: Ja, her på Nav sider kan du søker jobber. Det finnes forskjellige kategorier som du kan søke på. Meg: ok NAV: Ja du kan legge inn CV på nav.no slik arbeidsgiverne kan finne deg Meg: ok NAV: Vi kan gi deg vekterkurs, microsoft word kurs og lignende. Du må søke på disse kursene og ventetiden er veldig lang. Meg: ok NAV: Har du søkt på disse jobbene Meg: Ja jeg har søkt på alle jobber som jeg er kvalifisert til NAV: Greit, men da tar vi en samtale igjen om 2 uker for å følge din progresjon Derfor er nav ubrukelig. Nav er bare bra for dagpenger. Endret 6. juni 2013 av Anvilycus 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Her kan jeg sette fram et eksempel av møtene mine på nav NAV: Ja, her på Nav sider kan du søker jobber. Det finnes forskjellige kategorier som du kan søke på. Meg: ok NAV: Ja du kan legge inn CV på nav.no slik arbeidsgiverne kan finne deg Meg: ok NAV: Vi kan gi deg vekterkurs, microsoft word kurs og lignende. Du må søke på disse kursene og ventetiden er veldig lang. Meg: ok NAV: Har du søkt på disse jobbene Meg: Ja jeg har søkt på alle jobber som jeg er kvalifisert til NAV: Greit, men da tar vi en samtale igjen om 2 uker for å følge din progresjon Derfor er nav ubrukelig. Nav er bare bra for dagpenger. Hehe, jeg forsøkte å bruke alle de tilgjengelig kanalene som Nav selv tilbyr. Og lagde en proff fremdriftsplan - kvalitetsikret at to eksterne spesialister, som begge mente at "dette går ikke an å komme forbi ..." - tok den med på Nav - og saksbehandler tok seg tid til å bli litt fornærmet fordi jeg hadde vært alt for aktiv, og så med egne øyne at den planen gikk rett i søpla - beskjeden var: gå hjem å sett deg å vent - da blir det minst stress for alle parter ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå