Gå til innhold

Ny desktop PC, bygge selv, må vare lenge ~4-6000

Anbefalte innlegg

Hva: Bygge ny PC

Krav: Liten formfaktor (mini-ITX/mATX), stillegående (relativt), lang varighet

Bruksområde: Se film i høyoppløst format, spille musikk (har ekstern DAC), surfing

Deler: Hovedkort (m/grafikk), prosessor, minne, SSD, kabinett, strømforsyning

Operativsystem: GNU\Linux (Debian)

Brikkesett: Jeg har inntrykk av at Intel er bedre på Linux-støtte (korriger meg om dette ikke stemmer)

Overklokking: Ikke i utgangspunktet

Pris: 4000-6000

Min nåværende PC har jeg hatt i over 6 år. Den har fungert utmerket til det den har blitt brukt til. Den har bestått av følgende:

Hovedkort: Intel 965G-brikkesett (m/grafikk)

CPU: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket

Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Harddisk: Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2

Jeg kunne nok tynt et par år til ut av denne ved å skiftet ut disken med en SSD, og kjørt inn litt mer minne, men jeg regner meg jeg møter forståelse når jeg sier at nok er nok.

Jeg går for å kjøpe en ny PC, og når jeg gjør det, håper jeg å snekre sammen en som kan vare like lenge, og som jeg kan være like fornøyd med. Som nevnt, så stiller ikke PC-bruket mitt store krav til maskinvaren, men det skal bli greit å kunne kjøre så mange tabs i browseren som jeg bare vil, med ymse video og (grøss) flash, samt å kunne kjøre film i 1080p.

Maskinkravet fra operativsystemet mitt er også veldig beskjedent. Jeg bruker Debian, med Openbox som vindusbehandler (veldig lettvekt grafisk grensesnitt). Minimumskravene er 512MB RAM og 5GB diskplass. Doble det til 1GB RAM og 10GB diskplass krav til OS-et, så burde jeg være godt innenfor. Applikasjonene er derimot mer kravstore, aller størst Firefox, som krever mye minne. Filmvisning er nok det som vil kreve mest ytelse.

Ønsker å oppbevare det hele i en relativt liten boks, og ser for meg at mini-ITX-formatet er det mest gunstige for meg. Den boksen bør også være stillegående, innenfor rimelighetens grenser (jeg overlever at det er noen db)

De som har lest så langt, vil kanskje si at "alt denne mannen trenger, er en iPad". Det er muligens riktig, men jeg foretrekker nå et skikkelig tastatur, og en stor skjerm. Dessuten vil jeg som sagt at min neste PC skal vare like lenge som den forrige.

Jeg har gjort litt kjapp research, og satt opp to alternativer som et slags utgangspunkt. Jeg har ikke så god oversikt over hva slags kabinetter som finnes, og vet ikke helt hva jeg leter etter. Alternativene er bygd rund SIlverstone FT03 Mini, som virket spennende, men kan kanskje finne noe billigere?

http://www.komplett....7E-B4393FF756B4

Det første alternativet er det som er mest skånsomt for lommeboken. H77 brikkesett betyr ingen mulighet for overklokking. Det har jeg i utgangspunktet heller ikke tenkt å drive med, men kan være et alternativ til å bytte ut PC-en down the road. Prosessoren er den billigste av i5-prosessorene, men jeg har ingen formening om den er for svak, eller om jeg kan gå ned i pris her.

Har valgt å gå for 8gb minne, det ser jeg for meg vil vare levetiden ut, vurderer å kutte til 4gb, men da riskerer jeg å måtte oppgradere etterhvert. Valgte et billig par, antar at de gjør nytten?

SSD har jeg tatt på magefølelsen, tar gjerne imot innspill på hva som er bra/dårlig på markedet. 120gb holder lenge for meg.

Strømforsyning har jeg valgt på måfå, tok den som passet i kabinettet. Trenger tips til hva som er fornuftig pris, watt og støynivå.

http://www.komplett....CE-4226313227A0

I det andre alternativet, tok jeg også utgangspunkt i FT03 Mini, og i tillegg valgte jeg et brikkesett, Z77, og en prosessor, i5-3570K, som er overklokkingsvennlige. Selv om det vil være bortkastet å overklokke til mitt bruk pr. i dag, kan det bli aktuelt senere. Har også valgt å inkludere vannkjøling på dette bygget, litt fordi jeg har inntrykk av at den vil bråke mindre enn prosessorviften.

Hovedkortet er dessuten mer sexy, med to RJ-45-porter, pluss wifi. 2 HDMI og Bluetooth også, selv om jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å få bruk for det.

Valgene for SSD, minne og strømforsyning er likt.

Trenger først å fremst innspill til kabinett, med bakgrunn i mitt behov. Dersom noen har forslag til en case som er mer stillegående eller kompakt, er jeg klar for å revurdere alle de andre komponentene. Ellers trenger jeg tilbakemelding på hvor mye mer maskin jeg får i alternativ 2 i forhold til alternativ 1. Prisøkningen er tross alt ikke dramatisk. Kanskje det er mulig å spare inn på noen områder?

Endret av martibs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noe som varer lenge, spesielt ikke i denne prisklassen. Det du kan gjøre for at den varer lenge er å kjøpe en solid og god strømforsyning (da slipper du å kjøpe ny neste gang). Invester i et godt kabinett (rundt 500 kr). Du har mange alternativer fra både Corsair og Fractal Design (Arc Midi R2 hadde kanskje passet godt for deg).

Maksinen blir kanskje litt dyrere enn du hadde tenkt om du skal kjøpe 4670K. Men skal du ha noe som varer lengst mulig så er det en stor fordel å kunne overklokke den godt.

AMD kommersnart ut med FX-9000 klokket til 4,8 GHz (5 GHz i turbo), men det vil ikke være noe annet enn en overklokket FX-8350. Du får kanskje en del for pengene med tanke på standardklokk, men det er veldig sannsynlig at Intel gir mer kraft per krone uansett.

Når det er sagt så bør du ikke kjøpe LGA 1155, ettersom denne nå er byttet ut med LGA 1150. Skal du ha mulighet for å oppgradere senere så vil LGA 1150 være ditt eneste valg (fra Intel).

Og for all del, kjøp deg en SSD. Du vil merke at det er verdt det fra første sekund du bruker PC-en. Kingston V300 er en SandForce SF-2281-basert SSD med 19 nm Toshiba-NAND. Den er lavere priset i forhold til Samsung 840, noe som gjør den til et godt kjøp. Begge disse er gode alternativer.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke noe som varer lenge, spesielt ikke i denne prisklassen. Det du kan gjøre for at den varer lenge er å kjøpe en solid og god strømforsyning (da slipper du å kjøpe ny neste gang). Invester i et godt kabinett (rundt 500 kr). Du har mange alternativer fra både Corsair og Fractal Design (Arc Midi R2 hadde kanskje passet godt for deg).

Maksinen blir kanskje litt dyrere enn du hadde tenkt om du skal kjøpe 4670K. Men skal du ha noe som varer lengst mulig så er det en stor fordel å kunne overklokke den godt.

AMD kommersnart ut med FX-9000 klokket til 4,8 GHz (5 GHz i turbo), men det vil ikke være noe annet enn en overklokket FX-8350. Du får kanskje en del for pengene med tanke på standardklokk, men det er veldig sannsynlig at Intel gir mer kraft per krone uansett.

Når det er sagt så bør du ikke kjøpe LGA 1155, ettersom denne nå er byttet ut med LGA 1150. Skal du ha mulighet for å oppgradere senere så vil LGA 1150 være ditt eneste valg (fra Intel).

Og for all del, kjøp deg en SSD. Du vil merke at det er verdt det fra første sekund du bruker PC-en.

Takk for svar, Stian, og takk for at du promoterer Piratpartiet.

Som jeg skriver, har jeg hatt min nåværende PC i 6 år, og den har vart hittil. Jeg brukte riktignok 7500 den gangen, men den har ingen overklokkingsmulighet. Så jeg velger å forsøke å snekre sammen en boks som vil vare like lenger, til under 6K :)

Har du noen erfaring med kjøling/plass/støynivå på de kabinettene du nevner?

cheeze: Spørsmålet er hvor lenge jeg kan ha en i3 eller en billigere i5 til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe som varer lenge, spesielt ikke i denne prisklassen.

Til TS sitt bruk så gjør man vel det, tror hverken flash eller video i 1080p blir så mye verre å kjøre om 4-5-6 år enn det gjør nå.

Og for all del, kjøp deg en SSD. Du vil merke at det er verdt det fra første sekund du bruker PC-en.

Jepp, fra først sekund og noen sekunder til, altså under oppstart... under bruk som TS skisserer så ser jeg ikke verdien av SSD på TS sitt budsjett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill, Omnithunder. Kan fjerne en av harddiskene og det optiske drevet fra den listen også. Da burde jeg kunne legge mer i en stillegående strømforsyning, og evt. en alternativ prosessorvifte (for redusert støynivå)?

Lenke til kommentar

Takk for innspill, Omnithunder. Kan fjerne en av harddiskene og det optiske drevet fra den listen også. Da burde jeg kunne legge mer i en stillegående strømforsyning, og evt. en alternativ prosessorvifte (for redusert støynivå)?

Oppgradering av kabinettet til Fractal Design Define Mini vil hjelpe bra på støynivået. Viftekontroller for 3 vifter følger med http://www.dustinhome.no/product/5010550233/fractal-design-define-mini-minitower-m-atx-black/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tilgang til å se den første lenken.

Hei martibs, vil bare si at hvis du kjøper noe bra nå, varer det lengre. En i5-4670k varer lengre enn en i5-4670 og under, pga overclockingsmuligheter pluss mer stock ytelse. Kjøp en i5-4670k, du vil ikke angre.

Lenke til kommentar

Til TS sitt bruk så gjør man vel det, tror hverken flash eller video i 1080p blir så mye verre å kjøre om 4-5-6 år enn det gjør nå.

Jepp, fra først sekund og noen sekunder til, altså under oppstart... under bruk som TS skisserer så ser jeg ikke verdien av SSD på TS sitt budsjett.

Er det snakk om "flash" og video i 1080p så fungerer maskinvaren han har i dag helt greit! Da kan han bare slenge inn en SSD og erklære denne tråden som løst.

Men det er ikke det han spør etter. Igjen, du får ikke maskinvare som varer lenge. Og Core2Duo fungerer bra med SSD og 4+ GB minne,til enkel bruk. Har selv en maskin med 2,4 GHz-Penryn her, og den CPU-forbruket er i taket. Prosessoren er altså flaskehalsen i systemet til mitt bruk (nettsurfing med mange faner), men forskjellen fra HDD er dramatisk. PC-en er faktisk mulig å bruke uten gå helt av hengslene.

Med Haswell må jeg opp en halv høvding på hovedkort + prosessor. Men som nevnt, så er kanskje ikke SSD så kritisk.

Takk for svar, Stian, og takk for at du promoterer Piratpartiet.

Som jeg skriver, har jeg hatt min nåværende PC i 6 år, og den har vart hittil. Jeg brukte riktignok 7500 den gangen, men den har ingen overklokkingsmulighet. Så jeg velger å forsøke å snekre sammen en boks som vil vare like lenger, til under 6K :)

Har du noen erfaring med kjøling/plass/støynivå på de kabinettene du nevner?

cheeze: Spørsmålet er hvor lenge jeg kan ha en i3 eller en billigere i5 til mitt bruk.

Er viktig å promotere slikt! ;)

Angående kabinett så har jeg bare prøvd Corsair-kabinetter "in real life", men Arc Midi R2 har minst like god kjøling, og bedre enn de andre Fractal Design-kabinettene. Fordelen med de andre modellene er lavere støynivå. Det er heller ingen umulighet å sette inn en ekstra, stillegående kjøler om nødvendig (ikke nødvendig uten overklokking ihvertfall). Plassen er god nok til microATX og mini-ITX, ingen grunn til bekymring her. Vanlig ATX-formfaktor går også fint, unntatt Arc Mini R2 (til forskjell fra Arc Midi R2). Alle disse kabinettene er gode med tanke på kabelorganisering også.

Jeg ville gått for Fractal Design Arc Midi R2. Vil du ha et mindre kabinett (størrelse mini) så tar du Arc Mini R2. Vil du ha litt ekstra støydemping så tar du Define R4. Har Corsair Carbide 300R etter fin mening bedre utseende og dette er viktig så tar du det. 300R er også 20 kr billigere enn Arc Midi R2. Kjøleegenskapene er kanskje ikke helt like bra og de bråker kanskje litt på full viftehastighet, men de er ikke alene om dette. På lav viftehastighet er de relativt stillegående. Du gjør ikke et dårlig valg uansett om du velger Arc, Define eller Carbide. Selv om jeg hadde valgt Arc Midi R2 eller Define R4. ;)

En ting som slår meg er at du sier at SSD ikke er en nødvendighet. Det er nettopp til dette bruket du vil merke forskjellen med en SSD. Ingen prosessor i verden kan lage samme brukerglede. En PC til 50 000 kr uten SSD vil føles tregere enn en PC til 4000 kr med SSD! Harddisker er veldig effektive som flaskehalser, og jeg skal love deg at du merker dette når du har 3-400 faner åpne, samt andre programmer. Når det er sagt så merker du forskjellen like godt med 1 fane. ;) Kjøp heller en dårligere prosessor enn å la være å kjøpe en SSD. Kingston SSDNow V300 er en helt fin SSD, ingenting galt med den. Prisen er også god.

Kan sette opp et forslag, men hadde vært fint med litt flere detaljer om bruket ditt. Spiller du? Isåfall, eksempler? Er nok ikke nødvendig med det kraftigeste skjermkortet isåfall.

Har forstått det sånt at du "multitasker" en del, mange faner, sikkert musikkprogram, Skype, redigeringsprogram?

Kanskje hadde AMD sin 8-kjerneprosessor vært et alternativ. Men ettersom du får billigere Haswell-modeller til lavere pris så tror jeg Intel er det sikreste valget uansett. En 4-kjerneprosessor har du nok behov for, 2 kjerner blir litt lite. Ser ingen grunn til å investere i Ivy Bridge i3.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, tar alle betraktninger med i min vurdering.

Jeg ser at Dustin er billigere enn Komplett, og har valgt å bruke dem som referanse. Har kommet frem til følgende set-up:

1|ANTEC VP450P PSU 450W|5010663631|0-761345-06450-7|I lager|329,00|329,00|
1|INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150|5010742245|BX80646I54670K|I lager|1 799,00|1 799,00|
1|KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB)|5010485740|KHX1600C9D3K2/8GX|I lager|449,00|449,00|
1|MSI Z87I Z87 S-1150 MINI-ITX|5010746510|Z87I|Bestillingsvare|999,00|999,00|
1|SAMSUNG 840 SERIES 120GB SSD SATA/600 TLC|5010655068|MZ-7TD120BW|I lager|749,00|749,00|

Dette blir i underkant av 4500 med frakt. Som kabinett har jeg blitt imponert av omtalen til BitPhenix Prodigy, og det kan jeg få for 550 spenn. Med Z87 og i5 4670K får jeg en prosessor som kan overklokkes, selv om det trolig vil kreve mer kjøling og strøm. Det kan jeg utvide med når det blir aktuelt.

SSD er kanskje ikke så kritisk, men av og til har man jo diskaktivitet, og det er i tillegg mer stillegående.

Jeg går ut i fra at det innebygde skjermkortet klarer å tilfredsstille mitt beskjedne behov. Jeg spiller egentlig ikke dataspill, men kanskje jeg begynner med det når jeg får ny PC. Det er vel uansett ikke så stort utvalg på Linux-fronten (men nå har jo Steam kommet, så...). Får heller krype til korset å kjøpe til et skjermkort senere, dersom det blir nødvendig.

Noen kommentarer? (Strømforsyningen er valgt ut etter lav pris :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...