Gå til innhold

Vil ikke buddhister leve?

Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til en ting, nemlig at du ikke har kommet med en særlig god forklaring på at buddhister i det hele tatt er så opptatt av døden. Det virker som du trekker denne konklusjonen litt sånn ubevisst, og det får meg til å lure på om det er du selv som projiserer din egen dødsangst på disse buddhistene. En dødsangst vekket av at du er knyttet til symboler og ting som er -- nettopp -- forgjengelige. Jeg skal ikke gjøre en stor krangel ut av det; jeg synes det var ganske snedig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

neida, mye kortere enn du tror ... :p

Jeg har tatt meg tiden til å selv erfare at ting stemmer overens med det som står i filosofien, og har konkret daglig nytte av den viten, og er bare en av flere "utallige" som har samme erfaringer og nytten, da betyr de fakta at den passer for menneskeheten. Akkurat som det er "lovd" av opphavet til visdommen, og av alle de superheltene som har gått samme vei og nådd opplysning

En religion med åpen kildekode - versågod å hack i vei :)

Ikke akkurat vitenskapelig metode, men hvis deg funker for deg så... :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke akkurat vitenskapelig metode, men hvis deg funker for deg så... :)

Å, jeg som trodde at ved å samle erfaring under kontrollerbare forhold og basere veien videre på disse dataer, nettopp er "vitenskapelig"

fort å ta feil, skjønner jeg

:)

Lenke til kommentar

Å, jeg som trodde at ved å samle erfaring under kontrollerbare forhold og basere veien videre på disse dataer, nettopp er "vitenskapelig"

fort å ta feil, skjønner jeg

Nei, du tar ikke feil. Jeg bare understreker at dine opplevelser, personlig og i dine omgivelser, ikke er forenelig med "menneskeheten" og dermed blåst litt ut av proporsjon.

Vi er likevel nå på vei inn i kverulering. Vi skjønner sikkert hverandres ståsted, så med mindre du har et stort behov for å fortsette dette, så kan vi godt avslutte her. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, du tar ikke feil. Jeg bare understreker at dine opplevelser, personlig og i dine omgivelser, ikke er forenelig med "menneskeheten" og dermed blåst litt ut av proporsjon.

Vi er likevel nå på vei inn i kverulering. Vi skjønner sikkert hverandres ståsted, så med mindre du har et stort behov for å fortsette dette, så kan vi godt avslutte her. :)

Så det betyr at x ant millioner buddhister, som har fulgt alle pålegg og metoder, og dermed oppnådd via egne erfaringer, et mer balansert og lykkelig liv, som igjen gir ringvirkninger hos alle de de er i kontakt med, og skaper fred og fordragelighet, ikke er en interessant metode for "menneskeheten" for å oppnå en bedre verden!?

Det synes jeg høres merkelig ut - og da lurer jeg på om det finnes en enda bedre og enda mer vitenskapelig metode?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Så det betyr at x ant millioner buddhister, som har fulgt alle pålegg og metoder, og dermed oppnådd via egne erfaringer, et mer balansert og lykkelig liv, som igjen gir ringvirkninger hos alle de de er i kontakt med, og skaper fred og fordragelighet, ikke er en interessant metode for "menneskeheten" for å oppnå en bedre verden!?

Det synes jeg høres merkelig ut - og da lurer jeg på om det finnes en enda bedre og enda mer vitenskapelig metode?

Antallet buddhister varierer noe enormt alt etter hvilken kilde man bruker og tallet varier fra 300-500 millioner til langt over en milliard.

Jeg betviler ikke buddhismens omfang og dyrkelse. Jeg sier bare at det lang vei fra millioner til syv milliarder mennesker. Det er heller ikke sikkert at alle, på langt nær, som kommer i kontakt med buddhismen får noe ut av den. Andre større religioner vil påstå det samme som deg, men samtidig møte stor motstand fra et flertall som er uenig.

Jeg synes bare du blåser det litt ut av proporsjon. Verre var det ikke. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...