Gå til innhold

Beste gaming-pc til under 6000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ute etter å gjøre en liten investering i en gaming pc. Helst til maks 6000 kr.

Fortrinnsvis med mus og tastatur og. Skjerm har jeg.

På sikt vil jeg bytte ut delene med bedre komponenter - den bør derfor være "utvidbar" ( blant annet med high end lyd,- og skjermkort) men om mulig godt kvalifisert til å takle de fleste spillene allerede nå.

Har kikket litt på denne: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10617577;c:100583;fl:0#3358-10619587-1;3413-10508289-2;3349-10623432-1;3350-5285395-1;3414-10501975-1;3354-4851487-1;3404-10613343-1;3405-10613343-1;3355-10569941-1;3357-10544201-1;3360-4252624-1;3361-10613958-1;3351-4913369-1;3352-4638343-1;3353-10549732-1;3356-10519068-1;3403-2434960-1

Tusen hjertelig takk for alle som tar seg tid til å hjelpe meg med dette. Det setter jeg pris på...!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, folkens og takk for gode innlegg!

Omnithunder: vært og kikka litt i den tråden på forhånd. Ikke helt funnet min greie der. Takk for tips fra Dustinhome og!

Aerow: Jeg nærmer meg nå 30, men i ungdomstida pleide jeg å kjøpe kabinett, hovedkort, skjermkort, harddisk osv og dermed bygge pc-er selv. Nå er det en stund siden, men jeg tror jeg skal klare det. Har vært på Mac / Imac i 10 år og merker nå at jeg savner gaminga :hm:

Keep it coming hvis dere, eller noen andre og har forslag, mange takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg!

Lenke til kommentar

Omnithunder: vært og kikka litt i den tråden på forhånd. Ikke helt funnet min greie der.

Kan du si litt mer om hva som er din greie? Hvilke spill skal du spille, og med hvilken kvalitet/oppløsning? Skal du ha ATX eller mATX kabinett?

Hvis du skal spille med best mulig kvalitet, og samtidig ha god mulighet for oppgradering til en fornuftig pris, ville jeg ha satset på et så godt som mulig skjermkort i kombinasjon med en Intel G860 / G870. Tapet du tar på å bytte prosessor er da minimalt (5-600 kr).

Kan du akseptere å spille litt eldre spill en periode, så satser du på Core i 5 4670K med innebygd Intel HD Graphics 4600, for senere å sette inn dedikert skjermkort.

Andre veier, som AMD APU, vil også føre frem. Men totalprisen vil bli høyere, fordi du mest sammsynlig må bytte både hovedkort og CPU ved oppgradering. Men igjen, dersom kravene du stiller til spilling ikke er for høye, kan AMD være en mulighet.

Lenke til kommentar

Laget et forslag her til under 6000,-. Jeg endte opp med å anbefale en prosessor fra AMD (og det er en stund siden nå). Intel sine blir bare dyrere og dyrere og denne FX-8320 er ikke noen flaskehals for de fleste skjermkort i forhold til spill på full HD. Den yter bortimot like godt som de fra Intel. Den billigste fra Intel er i5-3470 fra 1450,- og den yter i prinsippet også det samme som de nye Haswell-prosessorene give or take noen %. Jeg synes forskjellen begynner å bli litt for stor, i tillegg til at det finnes gode og billige AM3+ hovedkort.

Du kan også legge et par hundringser i en annen kjøler til CPUen feks denne som er ok.

Lenke til kommentar

Kan du si litt mer om hva som er din greie? Hvilke spill skal du spille, og med hvilken kvalitet/oppløsning? Skal du ha ATX eller mATX kabinett?

Hvis du skal spille med best mulig kvalitet, og samtidig ha god mulighet for oppgradering til en fornuftig pris, ville jeg ha satset på et så godt som mulig skjermkort i kombinasjon med en Intel G860 / G870. Tapet du tar på å bytte prosessor er da minimalt (5-600 kr).

Kan du akseptere å spille litt eldre spill en periode, så satser du på Core i 5 4670K med innebygd Intel HD Graphics 4600, for senere å sette inn dedikert skjermkort.

Andre veier, som AMD APU, vil også føre frem. Men totalprisen vil bli høyere, fordi du mest sammsynlig må bytte både hovedkort og CPU ved oppgradering. Men igjen, dersom kravene du stiller til spilling ikke er for høye, kan AMD være en mulighet.

Jeg er i grunn litt usikker, men jeg er spesielt glad i strategispill. Jeg kan gjerne starte med noe som kan spille de aller fleste spill greit/godt og heller bygge den ut etter hvert, del for del til et monster :)

Takk for mange gode betraktninger jeg utvilsomt tar med meg videre...

Laget et forslag her til under 6000,-. Jeg endte opp med å anbefale en prosessor fra AMD (og det er en stund siden nå). Intel sine blir bare dyrere og dyrere og denne FX-8320 er ikke noen flaskehals for de fleste skjermkort i forhold til spill på full HD. Den yter bortimot like godt som de fra Intel. Den billigste fra Intel er i5-3470 fra 1450,- og den yter i prinsippet også det samme som de nye Haswell-prosessorene give or take noen %. Jeg synes forskjellen begynner å bli litt for stor, i tillegg til at det finnes gode og billige AM3+ hovedkort.

Du kan også legge et par hundringser i en annen kjøler til CPUen feks denne som er ok.

Takker for godt tips. Denne ser jo faktisk bra ut. Likte spesielt skjermkortet og at du hadde tatt med SSB og backup HDD.

Er denne grei å bygge ut etter hvert med mer ram, evt. bedre prosesser og et high-end lydkort?

Lenke til kommentar

Er denne grei å bygge ut etter hvert med mer ram, evt. bedre prosesser og et high-end lydkort?

RAM opp til 32GB, lydkort null problem (her kan du også kjøre USB DAC). CPU er mer problematisk, da AMD ligger langt bak Intel i toppsegmentet. Dette vil ikke AMD klare å ta igjen på sokkel AM3+. Det er heller ikke et satsningsområde fra AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...