mutras Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Hei, var etter desperat leting etter sommerjobb, så jeg søkte overalt. For ca 1 uke siden når jeg var på intervju, fikk jeg tilbud om en sommerjobb på dagen, og aksepterte verbalt. Noen dager etterpå var jeg på et annet intervju på en jobb jeg hadde mer lyst på, og de sa ja nå. Så jeg lurer på om det er galt å akseptere den jobben jeg har mest lyst på, etter at jeg allerede har akseptert den første jobben? Det har gått ca. 1 uke siden jeg aksepterte den første, og tenker det er veldig dritt gjort å nå plutselig komme å si at jeg har ombestemt meg? Eller er dette helt vanlig? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, så jeg lurer på hva dere mener? Dersom jeg skal si ifra at jeg ombeste meg, hvordan skal jeg gå fram, fyren vet hvor jeg bor. Har ikke skrevet under på noe foresten. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Du har lov til å si nei ja, var ei som startet å jobbe der jeg jobbet og sluttet rett etter opplæring pga. hun fikk bedre lønn en annen plass ^^ Sjangsen for at du ser arbeidsgiver igjen/blir plaget i ettertid er minimal, men det er litt lame å gjøre ja, du skaper jo problemer for han som ansatte deg først. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Muntlige avtaler er også bindende, men den skal nok vanskelig la seg dokumentere. Så ja, du kan ta den andre jobben, men ja, da er du en drittsekk. Det er for sent nå, men neste gang du blir tilbudt jobb, så spør du om du kan få tenke litt på det før du svarer, hvis du vet at du kanskje får tilbud om en bedre jobb. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Eller så kan du vise baller nok til å ta det opp med arbeidsgiveren og høre. 2 Lenke til kommentar
mutras Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Hmm, blir spennende Blir sikkert å si nei til den første, men har enda ikke mannet meg opp til å gjøre det. Hva skal man si egentlig? Blir vel litt rart å si at jeg fant meg en bedre jobb? Lenke til kommentar
B25S Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Hva skal man si egentlig? Blir vel litt rart å si at jeg fant meg en bedre jobb? Nei, det er sant, derfor skal du si det. Dette er jo kjempe forståelig, men det er likevel litt frekt. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Ring nå hvertfall med en gang i morgen tidlig, og ikke vent til dagen før jobben starter, så arbeidsgiver får tid til å finne en ny. Juridisk har du sikkert forpliktet deg til å jobbe der, men sannsynlighetene er nok store for at arbeidsgiver ikke gidder å bruke så mye tid og ressurser på det når du åpenbart ikke ønsker å jobbe der. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Eg ville sagt til den fyrste arbeidsgiveren at du enten ikkje har anledning til å jobbe i sommerferien likevell (lyg på deg at du strauk ein eksamen som du må ta oppigjen), eventuellt kan du seie at du fant ein jobb som var mykje nærmare der du bur. Når det gjeld det juridiske så er du i utganspunktet bundet til den fyrste arbeidsgiveren slik at du teknisk sett må levere oppsigelse og deretter jobbe ut den avtalte oppsigelsestida. Men det skal særdeles mykje til for at arbeidsgiver bruker tid, resursser og penger på å tvinge deg til å jobbe oppsigelsestida. Arbeidsgiver må tross alt gi deg opplæring fyrst, og dersom du ikkje engong er motivert til å gjere jobben så er det nok ingen som kjem til å tvinge deg. Eg vil likevell anbefale at dersom du no skal trekke deg frå avtalen så bør du gjere det så raskt som mogleg. Då vil du også få meir goodwill frå arbeidsgiver. Opptre gjerne litt ydmjukt då det er du som bryter dine avtalte forpliktelser og som påfører arbeidsgiver ekstraarbeid. Lenke til kommentar
mutras Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Okei, takk for svar Dette hjalp meg mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå