LMH1 Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Hei, har en 3-4 år gammel Maxtor 250 GB harddisk som antakelig begynner å få sektor feil, det skjer når man skal formattere med Ranish Partition Manage 2.44. Da får jeg kun formattert 80% av en 30 GB partisjon før maskinen henger seg, vet det er harddisken siden andre samsung harddisker har ikke det problemet. Det skjedde etter jeg installerte linux også stoppet installasjonen. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Har du prøvd å bruke verktøyene på Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/ Eventuelt Hiren's BootCD http://www.hirensbootcd.org/about/ Lenke til kommentar
dbass Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 http://www.seagate.com/support/downloads/item/seatools-win-master/ Kjør den gjennom Seatools og se hva programmet sier som er feil. Du kan evt. få minst 4 maxtor 300GB av meg, dem ligger og støver ned her i Gjøvik Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) How SpinRite PREVENTS Disk CrashesRunning SpinRite periodically prevents disk crashes by containing any problems that are discovered. SpinRite examines the data storage surface of a drive one region at a time. It first reads the data out of a region, then exercises that region with patterns of data that SpinRite has determined are the most difficult for the drive to read and write. In this way, any weak and failing areas within the region are located and removed from use while none of the drive's original data is being stored there. Only after the region has been made absolutely safe, will the drive's original data be restored to that area.This crucial process of testing the surface of a drive WHILE IT CONTAINS DATA is COMPLETELY UNIQUE to SpinRite. No other disk utility has ever done this.Scandisk doesn't do this, nor does ANY OTHER UTILITY. Thus, no other disk utility is capable of working to PREVENT disk crashes as SpinRite can. Eneste "programmet" jeg har hørt om som kan hjelpe på (workaround) dårlige/svake/weak sectors til en HDD er spinrite. Da kjørt i maintenance mode , ikke recovery. Alle som har brukt det skryter i allefall fælt. Har ingen erfaring med det selv. Endret 6. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Har prøvd Seatools og CHKDSK tidligere "scandisk" i windows 7 ingen feil funnet. Kan prøve spinrite senere. Bruker USB3 til Sata kontrollere for å gjøre dette enklere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Noen sata/usb bridge phy chip i slike controllere er jo notoriske for å kødde til da. Og vært største delaktig til å lage korrupte filsystem/filer og data i eksterndisker. Håper controlleren din har en bra bridge chip ? Jeg ville nok kjørt dianoser og slikt med hdd sata disk koplet nativt eller sata nativt på en pci sata kontroller. Da for at det ikke er noe imellom som skal oversette at command set og annen signalering. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Vel bruker: Adapter USB3.0 til 2xSATA 3Gb/s m/strømforsyning, for 2.5"/3.5"/5¼" så vet ikke hvor bra den er til slik, vet vertfall den skal støtte AHCI og fungere bra med de fleste harddisker. Kan jo selvfølgelig prøve å koble den tilbake til maskinen igjen, men ønsker å sjekke først om harddisken er så dårlig at den bør kastes eller om dere tror den kan leve i noen måneder til, hadde tenkt å selge maskinen med den harddisken, så jeg vet ikke om jeg heller burde kaste disken en 250 GB harddisk er neppe mye verdt i dag uansett. Siden jeg har både 500 + 1 TB harddisk i den maskinen fra før. Angående ultimate boot cd, tenker dere på f.eks GSmartControl og Hiren's BootCD sin DRevitalize 1.2? Endret 6. juni 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Ser ut som harddisken virker helt grei i windows XP som sekundær harddisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå