Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når advokat ikke imøtekommer dom

JH73

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vant en rettssak hvor jeg ble tilkjent tvistesummen på 160.000. Dette gjaldt oppgjør etter et boligsalg (det dukket selvfølgelig opp en eks som mente hun hadde krav på deler av beløpet etter salget).

Summen sto på en klientkonto hos hennes advokat. Seieren i retten var helt overlegen og hun ble dømt til å betale saksomkostninger.

Det som er problemet er at hennes advokat ikke vil utbetale tvistebeløpet. De ble først varslet en anke, men så trakk de den. Så anmeldte de meg for å stjele hennes post, og argumenterte for at det var grunnen til at hun ikke kjente til dato for anken. Så det har vært mye tull og tøys fra den andre parten. Men nå har det vært helt stille i et par måneder. Advokaten hennes er vanskelig å nå på telefon, og han svarer ikke på brever fra min advokat. Retten anser saken som ferdig og har forkastet anken.

Status nå er at jeg må stevne advokaten hennes for å få tak på mine penger.

At jeg skal tape dette er jeg ikke bekymret for, men dette er total idioti at jeg skal en ny runde i retten for å få tak på oppgjøret etter en klar seier, og som rettsystemet ser seg ferdig med. Det bør vel være et sted hvor man kan rapportere inn advokater som misbruker den tilliten vi ga han da vi sa det var OK at pengene sto på hans konto???

Mulig årsak tror jeg er at min eks neppe har betalt han, og han prøver å sikre seg selv.

JH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ikke ryddig ut. Dersom du ikke kommer igjennom hos advokaten (som høres ganske spesielt ut) og heller ikke får pengene direkte fra motparten, er det nok utlegg som blir løsningen. Da vil politiet bringes på banen og håndheve kravet ditt med makt om nødvendig.

Husk at du skal ha forsinkelsesrenter også. Det blir ca. en tusenlapp i måneden. Rentene regnes normalt fra 14 dager etter at dommen er forkynt (som vel pleier å være et par dager etter at dommen ble avsagt).

Vet du forkynnelsesdagen, er det enkelt å regne ut rentene: http://forsinkelsesrente.no/

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...