Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Konsekvenser ved hvit løgn på tog

ImSoBlonde

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg plasserte denne tråden riktig.

Men hvis man skal reise med NSB fra A til D, og bestiller billett kun fra A til B, og blir tatt. Hva blir konsekvensene? Skal selvsagt spille dum og si jeg ikke visste at vi hadde kjørt forbi B, men har aldri testet ut dette før, så er litt usikker.

Jeg tenker at jeg enten må gå av på neste stasjon uten særlige sanksjoner, eller må betale togbillett fra B til stasjonen jeg er på, men i verste fall så frykter jeg anmeldelse/bot. Har noen peiling?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har hørt så er det som det siste du beskriver, du må gå av på neste stopp.

Evt. kjøpe billett til neste holdepass "D".

Mener også jeg har lest 2,500kr i bot elns, men har ingen kilde på det, så har ikke peiling.

Lenke til kommentar

En "hvit løgn" er en usannhet du sier av hensyn til andre. F.eks. hvis du får servert ekkel mat og sier den er god for ikke å såre verten.

Det du beskriver, er noe annet, det er en "svart" løgn: Du lyver for å oppnå fordeler selv.

Jussen i dette vet jeg ikke, det kommer an på reglementet til NSB. Hvis du ikke vil være usikker, er det ikke verre enn å betale for hele reisen i stedet for å være gratispassasjer et stykke.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Uansett gir vel ikke togkonduktører bøter, så du blir nok bare bedt om å gå av (har ikke tatt tog på noen år, så kan hende de har fått myndighet til å gi ut bøter, men har selv aldri opplevd det, selv om jeg pendlet med toget gratis i en periode). Er det kontroll med vektere derimot, får du bot.

Lenke til kommentar

Like sleipt som å kjøpe studentbillett og "glemme" studentbeviset gjemme om noen faktisk spør etter beviset ditt. Har funnet ut at om du kjøper billetten digitalt og viser frem telefonen din, så sjekker de ikke opp det. I alle fall ikke om du scroller vekk student-delen av billetten. :p

Lenke til kommentar

Du reiser på en strekning du ikke har billett for å reise på. At du har betalt for deler av reisen er ikke relevant. Velkommen til gebyr fastsatt av Samferdselsdepartementet (er det 800 kr nå?) og "gå av toget på neste stasjon".

Anmeldelse er lite trolig. Vel er det straffesanksjonert å snike, men det er ikke den måten det sanksjoneres på.

Lenke til kommentar

Like sleipt som å kjøpe studentbillett og "glemme" studentbeviset gjemme om noen faktisk spør etter beviset ditt. Har funnet ut at om du kjøper billetten digitalt og viser frem telefonen din, så sjekker de ikke opp det. I alle fall ikke om du scroller vekk student-delen av billetten. :p

Det funker ikke å lyve på tog, hvis ikke du har gyldig billett er det ditt jævla problem og du blir bøtelagt. Samme gjelder hvis du ikke har studentbevis, det er et krav, og det er mange som blir bøtelagt fordi de har glemt studentbevis.

De sjekker ikke om du er student på digitale billetter fordi oftest koster studentbillett like mye som voksen på enkel strekninger.

Det kan være togkontrolløren er ekstremt snill og lar det gå, men det er sjeldent, ihvertfall når det gjelder ikke gyldig billett.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det funker ikke å lyve på tog, hvis ikke du har gyldig billett er det ditt jævla problem og du blir bøtelagt. Samme gjelder hvis du ikke har studentbevis, det er et krav, og det er mange som blir bøtelagt fordi de har glemt studentbevis.

De sjekker ikke om du er student på digitale billetter fordioftest koster student billett like mye som voksen på enkel strekninger.

Det kan være togkontrolløren er ekstremt snill og lar det gå, men det er sjeldent, ihvertfall når det gjelder ikke gyldig billett.

Aldri blitt bøtelagt. c:

Lenke til kommentar

'

Og hvilke situasjoner har du vært i? Hvis man ikke blir bøtelagt har man flaks, eller er muligens utenifra Oslo der kontrollørene muligens ikke er like nazi.

Reiser Oslo-Skien og tilbake flere ganger i måneden. NSB med andre ord. Ruter er nazi på det der.

Lenke til kommentar

Reiser Oslo-Skien og tilbake flere ganger i måneden. NSB med andre ord. Ruter er nazi på det der.

Men har du vært i situasjoner der du skulle blitt bøtelagt? Jeg har klart å snike meg unna kontroll 1 gang med å lyve og gjøre noen andre moves, men da var jeg heldig

Lenke til kommentar

Nå som vi har fått svar på det, kan jeg komme med et lignende spørsmål?

Dersom man ikke har billett på, la oss si, buss. Og så er det kontroll, men bussen kjører inn på et stopp for å ta opp nye mennesker. Man ser at kontrollørene kommer, men prøver å gå ut fordi man ikke har billett. Vekterne lukker derimot dørene fordi de ser at du prøver å komme deg unna.

Har de rett til å holde deg på stedet helt til du har fått utstedt kontrollgebyr? Eller gjelder dette som frihetsberøvelse? Man har jo ikke anledning til å gå ut av bussen fordi vekterne holder dørene lukket.

Lenke til kommentar

Men har du vært i situasjoner der du skulle blitt bøtelagt? Jeg har klart å snike meg unna kontroll 1 gang med å lyve og gjøre noen andre moves, men da var jeg heldig

Jeg har sagt at jeg har glemt studentkortet hjemme noen få ganger. Da har jeg vært nødt til å betale mellomlegget på 100 og noe kroner.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt at jeg har glemt studentkortet hjemme noen få ganger. Da har jeg vært nødt til å betale mellomlegget på 100 og noe kroner.

Om noen bøtelegger deg for studentkort kommer litt an på hvem du møter, men inntrykket nå i det siste er at flere og flere blir bøtelagt fordi de glemmer det ihvertfall. Her kan man ha litt flaks/uflaks.

Lenke til kommentar

Det funker ikke å lyve på tog, hvis ikke du har gyldig billett er det ditt jævla problem og du blir bøtelagt.

Så, så da. :ermm:

Jeg på min side synes det er svindel å forlange flere hundre kroner for et par timer med kollektiv og miljøsnill reise, som ofte har store forsinkelser og såkalt buss for tog-opplegg, og på toppen av det hele at staten sitter og styrer hele dritten.

Lenke til kommentar

Om noen bøtelegger deg for studentkort kommer litt an på hvem du møter, men inntrykket nå i det siste er at flere og flere blir bøtelagt fordi de glemmer det ihvertfall. Her kan man ha litt flaks/uflaks.

Oki. Har uansett et utgått studentbevis, de tar seg aldri tid til å spørre etter semesterkvitteringen. x)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...