bjar9 Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 I høst fikk jeg diagnosen type 1diabetes og alt har gått greit etter jeg fikk behandlig. Men vekten har økt og jeg har hatt en infeksjon som har ligget i kroppen i 3-4 uker, noe som har gjort at jeg har hatt behov for mer insulin enn til vanlig og gjort at vekten har økt betraktelig i denne perioden. Jeg bestemte meg for å prøve lage juice av frisk frukt og grønnsaker og jeg har fått ikke noe annet en et fantastisk resultat av dette. Jeg har lest litt fram til hvilken egenskaper de forskejllige frukt og grønnsaker har på kroppen og valgt ut en del som vil er bra for blant annet blodkar, blodtrykk og øyner, altså de områdene som er i risikosonen for dem som har diabetes. Og for et resultat, for første gang har blodsukkeret holdt seg stabilt på en mnd grunnet infeksjonen, dette skjedde i løpet av første dagen. Ikke bare er insulinbehovet mitt gått ned til normalen men faktisk så har jeg nesten halvert insulinbehovet fra når jeg er blitt frisk. Og ja, jeg har i løpet av et par dager blit frisk fra infeksjonen, og jeg gir noe av æren til jucingen. Flere fordeler jeg har oppnåd er at jeg har mistet en vekt på 4-5 kilo i løpet av 6 dager, noe som er helt fantastisk og nesten litt skummelt, men jeg føler meg bedre enn på et år. Jeg har ikke erstattet juicen med noe annet, men suplimenter det til mitt vanlige inntakt av næring. Som frisk så tar jeg 1 enhet av NovaRapid pr 8 gram karbohydrater, men ikke nå lengere. Senest i går fikk jeg føling av å ha tatt en dose på 4 enheter på 32 gram karbohydrater og målet mitt var å treffe en blodsukkerverdi på 7. jeg falt ned til 3.1 og jeg måtte spise et par skjeer med honning og noe frukt, og blodsukkeret økte da opp til 6. Jeg tar ikke insulin til juicen jeg lager, selv om den innhholder karbohydrater da blodsukkeret øker rundt en time også faller ned igjen, jeg bare passer på at jeg drikker juicen for seg selv og ikke sammen med mat. Jeg lurer på om det er noen andre som har erfaring rundt juice og diabetes, jeg har vært veldig forsiktig og sjekket blodsukkeret i hele prossesen. Om noen andre skulle prøve så burde de snakke med sin lege slik jeg har gjort. Jeg har tatt ugangspunktet i 5 om dagen når jeg lager et glass juice 2-3 ganger dagen. Og siden jeg har hatt litt mageproblemer siden jeg fikk diabetes så har jeg tatt litt litt fersk ingefær i juicen. Og det har hjulpet så mye at jeg ikke har noe mageproblemer lenger. Jeg lager juice av dette, og varierer litt, men har alltid mer grønnsaker enn frukt ca 70-30 (tomater går da som grønnsak) Appelsin Banan (juicemaskinen sliter litt med den) Grønne epler Røde epler Agurk Stangsellri (alltid) Tomat Gulerot (alltid) Paprika Spinat ( Ca en neve) Rødbete (bare litt og da alltid med ingefør grunnet smaken) Rabarbra (størrelse med en gulerot, kun en gang om dagen) Kiwi (men ikke så ofte) Ingefær (smakstilsettning og ca 1 cm tykkelse) Og andre kåltyper som er rimelige. Har noen her inne noen erfaring som vi kanskje kan dele med hverandre Lenke til kommentar
Syretrynet Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Forstår ikke dette hysteriet om at alt må taes opp med legen. Jeg har hatt diabetes i 4 år og spiser og drikker hva enn jeg vil, og har fortsatt en hba1c på 6. Hold deg aktiv, få i deg nok søvn og tren 2-3 ganger i uken så slipper du å bekymre deg for småting som dette. Jeg er kroppsbygger så spiser ganske rent, men de gangene jeg har spisedag, er i bryllup, konfirmasjon etc og spiser mye dritt er det null problem å holde det stabilt. Hold deg aktiv og husk å ta insulinen din, så vil ikke det være noe stress! 1 Lenke til kommentar
bjar9 Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg har tatt det opp med legen om det skulle være noe jeg burde passe på, samt å ta noen tester som viser om dette har noen positive effekter på meg og hva dem vil være. Jeg har som sagt ikke hatt denne diagnosen så veldig lenge og jobber med å opparbeide meg kunskap. Klart er det å være aktiv veldig vikitg, men diverse sykdommer ser ut til å sitte bedre på meg nå som jeg har fått type 1 diabetes, og jeg ønsker å gjøre forebyggende tiltak i tillegg til å være aktiv. Spiser hva jeg vil gjør jeg også men mer bruk av insulin fører til vektøkning, og når tiltakt som juicing ikke bare for meg har en effekt på blodtrykk og slikt men også fører til mindre bruk av insuling så er dette for meg helt fantastisk. Jeg bare lurer på om andre har hatt samme erfaring. Min hba1c holder seg på 6.2-6.4, den økte altså med 0.2 grunnet infeksjonen og da passet jeg veldig godt på blodsukkeret. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Diabetes er svært ofte en livsstilssykdom, og behandles effektivt med omlegging av livsstil. Det er viktig med bidrag som bjar9 kommer med fordi det viser at det er mulig å gjøre noe med dette, noe som kan være en inspirasjon til alle, også de som ønsker å forebygge før de havner i trøbbel. Så lenge du fremdeles har funksjon igjen i organet så kan man snu trenden fra degenerering til regenerering. En probiotisk bakterie som har vist seg å være gunstig ved slike problemer er Lactobacillus Plantarum Vil også tipse om boken There Is a Cure for Diabetes, Revised Edition: The 21-Day+ Holistic Recovery Program Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg bare lurer TS; hvilken juicemaskin har du skaffet deg? Lurer på å prøve selv, men har ikke diabetes, mest for å få mer energi og å generelt ta bedre vare på kroppen. Lenke til kommentar
bjar9 Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Diabetes er svært ofte en livsstilssykdom, og behandles effektivt med omlegging av livsstil. Det er viktig med bidrag som bjar9 kommer med fordi det viser at det er mulig å gjøre noe med dette, noe som kan være en inspirasjon til alle, også de som ønsker å forebygge før de havner i trøbbel. Så lenge du fremdeles har funksjon igjen i organet så kan man snu trenden fra degenerering til regenerering. En probiotisk bakterie som har vist seg å være gunstig ved slike problemer er Lactobacillus Plantarum Vil også tipse om boken There Is a Cure for Diabetes, Revised Edition: The 21-Day+ Holistic Recovery Program Vil bare legge til at det er type 2 som er ofte en livsstil sykdom, mens type 1 er at imunforsvaret angriper de cellene i bukspytt kjertelen som produserer insulin. Det er iallefall alle de legene jeg har snakket med sagt. I brosjyren som jeg kaller "så du har type 1 diabetes" så begynner det med: Det er ikke din feil Men jo, for de med type 2 diabetes så tror jeg dette kan være mer gunstig å ta i bruk juicing Lenke til kommentar
bjar9 Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg bare lurer TS; hvilken juicemaskin har du skaffet deg? Lurer på å prøve selv, men har ikke diabetes, mest for å få mer energi og å generelt ta bedre vare på kroppen. Det finnes to typer, sentrifuge og presse. Jeg valgte pressen da den får ut like mye saft som sentrifuge varianten men bråker betraktelig mindre. Men de har forskjellige kvaliteter på de forksjellige frukt og grønnsaker. Har prøvd begge deler og jeg liker absolut pressen bedre da den ikke presser så mye luft i juicen og tar gulerøtter bedre. Og ja, pressen er mye lettere å rengjøre. Jeg kjøpte meg denne og er ganske fornøyd: http://www.expert.no/saftsentrifuge/wilfasj150wjuicerpresse/p/4665/ Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Det finnes to typer, sentrifuge og presse. Jeg valgte pressen da den får ut like mye saft som sentrifuge varianten men bråker betraktelig mindre. Men de har forskjellige kvaliteter på de forksjellige frukt og grønnsaker. Har prøvd begge deler og jeg liker absolut pressen bedre da den ikke presser så mye luft i juicen og tar gulerøtter bedre. Og ja, pressen er mye lettere å rengjøre. Jeg kjøpte meg denne og er ganske fornøyd: http://www.expert.no/saftsentrifuge/wilfasj150wjuicerpresse/p/4665/ Wow, den var jo ganske rimelig også Lenke til kommentar
bjar9 Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Wow, den var jo ganske rimelig også Jeg anbefaler den, dama våkner ikke opp av bråket når jeg lager meg forkostjuice, men det ville en sentrifuge variant ganranter gjort. @Vidor: Måtte se hvor jeg får tak i mat med den bakterien, ser ut til at det blir mye tørrfisk på meg Food Products [edit] L. plantarum is commonly found in many fermented food products including sauerkraut, pickles, brined olives, Korean kimchi, Nigerian Ogi, sourdough, and other fermented plant material, and also some cheeses, fermented sausages, and stockfish. The high levels of this organism in food also makes it an ideal candidate for the development of probiotics. In Juana Frias et al.(2008)'s study, L. plantarum has been applied to reduce the allergenicity of soy flour. The result showed that, compared to other microbes, L. plantarum-fermented soy flour showed the highest reduction in IgE immunoreactivity (96–99%), depending upon the sensitivity of the plasma used. L. plantarum is also found in dadiah, a traditional fermented buffalo milk of the Minangkabau tribe, Indonesia.[2] Kilde: http://en.wikipedia....m#Food_Products Endret 5. juni 2013 av bjar9 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Den beste metoden er å bruke en Norwalk juicer, men den koster mye, men den tar også ut dobbelt så mye mineraler som de beste juice-maskinene som baserer seg på sakte kverning. Økonomisk kan man jo regne på hvor mye man kan bruke en billig juicer som krever dobbelt så mye av råvarene før man er break even med topp-modellen (rundt 14500 kr + frakt og toll). Sentrifugal-systemene er ikke anbefalt fordi du får stor grad av oksydering av juicen i tillegg til at de tar ut mindre enn de andre alternativene. Jo mindre vekt på restene jo bedre er maskinen. Norwalk juiceren har et enormt trykk og du sitter i praksis igjen med en vegetabilsk sponplate når maskinen er ferdig. Når du lager juice i andre maskiner så kan du også vurdere å ta i litt av avfallet. Da får du fiber i tillegg til at du kan øke mengden mineraler. Det som er litt interessant med disse kurene er at de alle er "back to nature". Kuren har vært rett under nesen vår hele tiden. Det er bare vi som er mistilpasset og tror vi vet bedre enn resten av naturen som vi unektelig er en del av. Lenke til kommentar
bjar9 Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Finnes det en god oversikt over egenskapene de forskjellige råvarene har, gjerne på norsk da det er greit å basere seg på råvarer som er tilgjengelig i kongerike Norge. Lenke til kommentar
Syretrynet Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Diabetes er svært ofte en livsstilssykdom, og behandles effektivt med omlegging av livsstil. Det er viktig med bidrag som bjar9 kommer med fordi det viser at det er mulig å gjøre noe med dette, noe som kan være en inspirasjon til alle, også de som ønsker å forebygge før de havner i trøbbel. Så lenge du fremdeles har funksjon igjen i organet så kan man snu trenden fra degenerering til regenerering. En probiotisk bakterie som har vist seg å være gunstig ved slike problemer er Lactobacillus Plantarum Vil også tipse om boken There Is a Cure for Diabetes, Revised Edition: The 21-Day+ Holistic Recovery Program Uhm, nei? Diabetes type 1 er ALDRI en livsstilsykdom, og behandles aldri med omlegging av livsstil. Hvorfor folk kommenterer på ting de ikke har peilling på er meg forbi. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Uhm, nei? Diabetes type 1 er ALDRI en livsstilsykdom, og behandles aldri med omlegging av livsstil. Hvorfor folk kommenterer på ting de ikke har peilling på er meg forbi. Jeg snakker om de fleste tilfellene av diabetes, som er type 2. Er klar over at det er ikke er riktig å sortere type 1 under samme kriteriene, men det som er bra med denne måten å behandle det på er at det er har god effekt også på denne typen. Veldig ofte går insulinbehovet ned til en brøkdel av hva man var avhengig av før. Lenke til kommentar
Syretrynet Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg snakker om de fleste tilfellene av diabetes, som er type 2. Er klar over at det er ikke er riktig å sortere type 1 under samme kriteriene, men det som er bra med denne måten å behandle det på er at det er har god effekt også på denne typen. Veldig ofte går insulinbehovet ned til en brøkdel av hva man var avhengig av før. Her er du på villspor, dessverre.. på hvilket grunnlag vil du si at det å øke insulinfølsomheten til en som nylig har fått diabetes type er 1 vil være optimalt? Tror du at størst mulig insulinfølsomhet er det absolutt optimale, og jo høyere den er jo bedre? En stor del av de som blir lagt inn med diabetes er farlig underernært, og har en ekstremt høy insulinfølsomhet. I de fleste tilfeller vil det å øke denne ytterligere føre til at det blir enda vanskeligere å kontrollere blodsukkeret. Å legge om livsstil om man er overvektig, selfølgelig vil det kunne hjelpe - men om man er normalvektig eller i noen tilfeller til og med undervektig vil IKKE det å legge om noen livsstil hjelpe. Jeg ble foret med ganske så store mengder mat på sykehuset og gikk opp rundt 5-10kg den uken jeg lå der. Ble til og med lagt inn ett ekstra natt-måltid med ostesmørbrød for at jeg skulle gå opp i vekt. Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jucing og diabetes? Det høres ut some noe annet enn "det å lage juice".. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Her er du på villspor, dessverre.. på hvilket grunnlag vil du si at det å øke insulinfølsomheten til en som nylig har fått diabetes type er 1 vil være optimalt? Tror du at størst mulig insulinfølsomhet er det absolutt optimale, og jo høyere den er jo bedre? En stor del av de som blir lagt inn med diabetes er farlig underernært, og har en ekstremt høy insulinfølsomhet. I de fleste tilfeller vil det å øke denne ytterligere føre til at det blir enda vanskeligere å kontrollere blodsukkeret. Å legge om livsstil om man er overvektig, selfølgelig vil det kunne hjelpe - men om man er normalvektig eller i noen tilfeller til og med undervektig vil IKKE det å legge om noen livsstil hjelpe. Jeg ble foret med ganske så store mengder mat på sykehuset og gikk opp rundt 5-10kg den uken jeg lå der. Ble til og med lagt inn ett ekstra natt-måltid med ostesmørbrød for at jeg skulle gå opp i vekt. Poenget er jo nettopp blodsukkerkontroll som du er inne på og å ta vare på funksjonen via å regulere kostholdet, noe som ofte nedregulerer insulinresistens i cellene p.g.a forhøyede insulinnivåer over tid forårsaket av kosthold og livsstil. Når man regulerer kostholdet og livsstilen kan også mengden insulin som trengs for diabetes 1 pasienter normalt reduseres. Dette kommer helt an på hvor godt bukspyttkjertelen fungerer og om produktene har fri passasje ned i duodenum og hvor fort cellene normaliserer seg i forhold til responsen. Sånn du legger fram dette virker det som du var underernært og at du fikk kunstig insulin samtidig med mat. Alle tilfeller vil jo være individuelle. Jucing kan man også kombinere med andre kalorikilder for å oppnå det resultatet man vil ha, enten det er for å gå opp eller ned i vekt, men vanligvis vil vekten stabilisere seg enten den er for høy eller lav. Boken jeg linker til er skrevet av en lege som har spesialisert seg i jobbe med dette, og den tar opp mange av aspektene for å behandle dette slik at du er minst mulig avhengig av medikamenter. Det betyr ikke det samme som at medikametene ikke er viktige og at man bør følge med på blodsukkeret. Lenke til kommentar
Syretrynet Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Sånn du legger fram dette virker det som du var underernært og at du fikk kunstig insulin samtidig med mat. Alle tilfeller vil jo være individuelle. Alle som får påvist diabetes type-1 får det du kaller "kunstig insulin" sammen med mat. En del kan oppleve at bukspyttkjertelen fortsatt produserer små mengder insulin enda, men det vil fortsatt være nødvendig å sette insulin selv. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (rundt 14500 kr + frakt og toll) Holy shit! Lenke til kommentar
bjar9 Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 De med type 1 vil ha eller kommer til å få bruk for å få ekstra insulin fra ekstern kilde,dvs fra kunstig insulin eller fra gris for dem som ikke tåler den kunstige. Hvor mye insulin avhenger av kosthold og hvor mye insulin de produserer eller om det i det hele tatt produserer, for til slutt vil det ikke produseres mer i kroppen. Noen kan oppleve hvetebrødsdager som er at kroppen bruker den insulinen den har på "lager". Jeg fikk tilkalt ambulanse da jeg fikk ukontrolerbar pust og sinnsyke smerter i bryst og rygg. På sykehuset sov jeg 45 timer de første to døgnene, og hjerte galopperte når jeg ble lagt inn. Jeg hadde gått ned ca 20 kilo på 2-3 mnd og jeg trodde selv at det var fordi jeg var veldig aktiv i den perioden og jeg hadde et utgangspunkt på 110 kg (90 når jeg ble lagt inn). men det var nok pga av at jeg var aktiv at jeg ikke skjønte at noe var galt før 2-3 dager før smerten kom, hadde time hos legen men anfallet kom før jeg skulle møte opp. Og jeg var ufattelig nærsynt pga tykket og sukkernivået i øynene ble jeg forklart på en veldig dårlig måte, synet ble bra igjen etter 2-3 uker. De med type 2 trenger kanskje ekstra insulin og medikamenter, men det varierer veldig fra person til person. Men kan vi snakke vidre om jucing hvilken effekter vi det har for de med diabetes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå