Gå til innhold

[Løst] Frustrert trenings-tennåring

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år som tenker og gå ned i vekt, men ikke miste muskler!

Planen er jo og få six-pack til sommeren ;), men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

jeg har lest en del, og kommet frem til at jeg skal ha cirka 3400 kcal dagen, så hvis jeg holder meg på 2500 så er det bra?

Jeg har en bror som trener en del, men han trener for og gå opp i vekt, men han sier at uansett så er det lurt med gainer etter styrke-trening. Er det lurt? så langt som jeg har kommet frem til så er det lurt med kost tilskudd etter trening, men gainer er bare hvis du skal opp i vekt?

Er det nødvendig og være i aktivitet hele dagen? la oss si at jeg jogger 40 min rundt 07:00. Så trener jeg styrke sånn rundt 16:00. Trenger jeg da og være MER i fysisk aktivitet mellom/etter trenings øktene?

Jeg har hørt at 1 time trening er nok, men kan jeg en dag f.eks spille fotball en time før jeg skal trene styrke uten at det skal gå veldig utover styrke-treningen?

Har også kommet over at hvis man trener mye mage så får man "utover mage"? Høres litt rart ut, men blir vell aldri å få noe svar hvis man ikke spør :).

Her er trenings-planen min:

Dag 1: Lår, rygg-tykkelse-vidde, korsrygg.

Dag 2: bryst, skuldre, triceps, biceps.

Dag 3: Legger, nakke, mage, underarmer.

Sånn går det gjennom hele uka! Så når jeg er ferdig med dag 3 så begynner jeg på dag 1 igjen, bare andre øvelser, men samme muskler.

Bør jeg sette inn ekstra mye mage inn i trenings-planen min, eller holder det med at jeg bare tar mage på dag 3?

Setter VELDIG stor pris på alt av svar og eventuelt tips :) !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er vekten og høyden din? Du må ha muskelmasse for å kunne opprettholde en pack, og det er dumt å legge mye tid ned i en deff hvis du ikke har nok muskelmasse.

Ang. kosthold og vektforandring handler det stort sett om energibalanse som du sier, man trenger verken kosttilskudd, proteinpulver eller gainer, men det kan hjelpe deg hvis du ikke får i deg nok næring fra maten du ellers spiser.

Kondisjonstrening kan du legge inn hvis du føler for det, men du ikke.

Størrelse og form på magemuskler er mye styrt av gener, men den kan nok trenes noe større.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Akse sier trenger vi å vite vekt og høyde.

Skal du ha deff. eller må du ned 20-40 kilo?

Slanking er på papiret lett, få i deg mindre kalorier enn hva du forbrenner.

Mye lettere å slanke seg først, så bygge på musklene.

For å bygge muskler må du ha kalori overskudd.

For å slake deg så må du ha kalori underskudd.

Du ser kanskje hvordan det krasjer. Gjør en ting av gangen.

Du må bli rimelig stor for å hele tatt tenke på å få noen "stor" six-pack mage, ikke tenk på det.

Du trenger på ingen måte å trene mere enn 1 time om dagen for å gå ned i vekt.

Du trenger egentlig på ingen måte å trene i hele tatt for å gå ned i vekt.

Bare du får i deg mindre kalorier enn hva du forbrenner pr.dag.

Jeg gikk ned over 40 kg ved å gå på en tredemølle 45min 4-5ganger i uken, det viktigste var å kontrollere kalori inntaket.

Endret av Ares NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Herlig!! Tusen takk for svar!

Jeg er 201 cm og veier 94,3 Kilo

Ang. det med kosthold, siden jeg skal gå ned, trenger jeg da og ha 6 kosthold om dagen?

Hvis jeg gjør det, kan jeg da bytte ut et av de med en protein shake elns?

Lenke til kommentar

Herlig!! Tusen takk for svar!

Jeg er 201 cm og veier 94,3 Kilo

Ang. det med kosthold, siden jeg skal gå ned, trenger jeg da og ha 6 kosthold om dagen?

Hvis jeg gjør det, kan jeg da bytte ut et av de med en protein shake elns?

Du er ikke særlig overvektig sånn egentlig. Broren min er 196 og veier ca 92kg, og han har bare litt ekstra fett. Du kan så klart nå ned noen kg, men ikke gå for mye ned.

Uansett, det spiller ingen rolle hvor mange måltider du spiser per dag, men det kan være fint med 4-5 måltider ja. Spis vanlig mat i normale mengder, og ta gjerne en proteinshake hvis du føler for det. Kjør på en uke, og hvis du har gått ned en kilo, er du på rett vei, har du ikke gått ned, da må du spise mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...