AppelsinMakrell Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Hei, har da kommet opp i norsk. Oppgaveteksten lyder som følgende: Med nasjonalromantikken kom også ønsket om et helnorsk skriftspråk. Ta utgangspunkt i de ulike meningene som vokste fram på 1800-tallet, og bruk gjerne relevante tekster fra denne tiden for å belyse språkstriden. Tips: - tekster du har lest - foregangsmennene - språket da og nå - eksempler. Så til spørsmålene.. 1. Hva er en foregangsmann? 2. Hvilke tekster kan jeg trekke inn? 3. Hvilke eksempler kan jeg bruke? Føler det er veldig vanskelig å finne nok informasjon.. lenker og andre tips til eksamen mottas med stor takk! Lenke til kommentar
UglyCasanova Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 1. De personene som var med i språkstriden eller skrev de relevante tekstene 2. Hvilke tekster har du lest? 3. Kommer an på svaret på spørsmål 2 Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 1. De personene som var med i språkstriden eller skrev de relevante tekstene 2. Hvilke tekster har du lest? 3. Kommer an på svaret på spørsmål 2 1. Ok! Holder sikkert som svar det. 2. William Henry Breton og gamle Noreg - reisehåndbok anno 1834. Wergeland og Welhaven: sommerfuglen, edderkoppen, brev til amalie bekkevold, meg selv og digtets aand. Ivar Aasen og etterstrev. Camilla collet og amtmannens døtre. Bjørnson faderen, tale til barna på aulestad. Et dukkehjem ibsen. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Takker og for tips om hva jeg kan ha med!! Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Blir sykt takknemlig for hjelp om hva jeg ha med!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå