FranzJosef Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg har alltid fått høre at de som har sommertid, de jobber mer resten av året. Dette skal ikke være noen de "får", dette er bare noe en kompenserer for. Hørt også på jobbintervjuer som unnskyldning for at de har arbeidstid kanskje hakket mer ugunstig i vinterhalvåret at "det er fordi de jobber inn til sommertiden". Dette rimer også med det jeg leser på http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/3Arbeidstid/31Normalarbeidstiden-i-staten/ 3.1.1 Sommertid/vintertid Det kan i virksomhetene benyttes sommertid. Den kortere arbeidstid i tiden 15. mai til 14. september må da kompenseres med en tilsvarende forlengelse ellers i året slik at arbeidstiden per uke – regnet i gjennomsnitt over hele året – ikke blir kortere enn før. Jeg har alltid oppfattet dette som sludder. Jeg anser sommertid som et gode, i en liten periode i løpet av året jobber en kortere og det er jo flaks for de som har det sånn. Men uten at det har noe med vinterhalvårets arbeidstid å gjøre. F.eks. jobber jeg i kommunen og vi jobber 37,5 times arbeidsuke og i følge nevnte link: "Normalarbeidstiden i staten er 37,5 timer per uke, vanligvis fordelt på fem dager per uke, altså 7,5 timer per dag i gjennomsnitt." Tre måneder jobber vi en halvtime kortere per dag. Men vi jobber da ikke oftere eller mer resten av året av den grunn. Vi må ikke jobbe mer enn 37,5 t/uke ellers. Altså er det bare et gode. Forøvrig ikke det at det er så fantastisk gunstig. Det er da de som både har lengre sommertid og får betalt lunsj osv. Mao. slutter jeg at alt dette bare er snakk om goder og noen har forhandlet frem bedre avtaler enn andre. Statlige organer har det kanskje mer jevnt over hele linja, men jeg ser ikke at du kan bruke argumentet at dette tar man igjen på vinteren på noen måte. Eller er jeg på jordet her? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 I min bransje varierer det om man jobber dette inn i løpet av vinteren eller ei. Stort sett har man en arbeidsuke mindre i løpet av et år om man har sommertid, og mange har 40 timers uke (inkl. lunsj) hele året. Ingen har mer enn 40 timers uke om vinteren, så sommertid jobbes ikke inn. Det kan være formulert i avtalen (personalhåndbok, særavtale, hva det nå kalles) at "sommertiden jobbes inn i vinterhalvåret", men jeg har ikke sett eksempler hvor dette er reelt. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 I min bransje varierer det om man jobber dette inn i løpet av vinteren eller ei. Stort sett har man en arbeidsuke mindre i løpet av et år om man har sommertid, og mange har 40 timers uke (inkl. lunsj) hele året. Ingen har mer enn 40 timers uke om vinteren, så sommertid jobbes ikke inn. Det kan være formulert i avtalen (personalhåndbok, særavtale, hva det nå kalles) at "sommertiden jobbes inn i vinterhalvåret", men jeg har ikke sett eksempler hvor dette er reelt. Akkurat slik forstår jeg det også. Har inntrykk av at det er statlige som har de beste vilkårene og dette var hentet fra statens personalhåndbok. Si meg det statlige organet som har mindre enn 5 ukers ferie uansett hva slags gunstige vilkår de har i tillegg av betalt lunsj, kortere arbeidsdag osv. Det å si at man jobber litt mer i vinterhalvåret er IKKE det samme som å si at man da jobber inn sommertid, for det er jo neppe mer enn 37.5 t/uke uansett. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Der jeg jobber nå er normalarbeidstid fra 8:00 til 15:30 året rundt. Stemplingsuret (Kan velge melllom kortleser på døra og webside) forholder seg til det. Jobber man 8:30 til 15:30 får man en halvtme plusset på flexisaldoen. Jobber man 08:00 til 15:00 trekkes man en halvtime. Andre steder jeg har jobbet har det vært normalarbeidstid 8:00 til 15:00 fra midten av mai til midten av september, og 08:00 til 15:45 resten av året. I snitt blir det 7,5 timer per dag. Jobber man 8:00-15:30 hver dag året gjennom, får man en halvtime pluss på flexisaldoen hver dag i sommertiden, og trekkes et kvarter hver dag resten av året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå