Gå til innhold

Brev til de kjære Klimaryttere

Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Jeg er møkk lei av diverse politiske partiers mas om klima.

Vi bor i Norge et av verdens minst befolkede land. Spyr ut noen klimagasser på grunn av industrien og det moderne samfunnet generelt. Men det hjelper såvisst ikke å skrike etter nye avgifter å slikt for å bedre klimaet.

Noen punkter her:

Avgifter forandrer ikke klimaet til det bedre, alene!

Det at vi er så små i forhold til verden gjør oss faktisk ubetydelige som klimagassutslippere!

Det jeg vil FREM til. Er. Det må et GLOBALT-sammarbeid til, for å minske klimagassene nok, til å redde noen land fra feks drukningsdøden.

Dette er et angrep på en lokal og tvilsom klimapolitikk som ikke henger på greip. Er det ikke dobbeltmoral at vi produserer Olje og gass og samtidig klager på at noen bruker disse stoffene?

Hilsen FRP politiker.

PS! Nei, ingen ignorerer klimaet men det er faktisk høpløst for oss å drive på slikt alene og for å ikke snakke om avgiftrytteriet.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi lever ikke i en boble. Selv om landet Norge kanskje ikke har så sterke intensiver til å følge togradersmålet og satse på fornybar energi, så kan andre land som ikke er like oljeavhengig ha det. Når fornybar energi blir billigere kan energimarkedet endre seg drastisk, og det vil kanskje ikke være lønnsomt å hente ut oljen vi har til rådighet. Ifølge togradersmålet som ble vedtatt i København og skal være et globalt samarbeid, må 2/3 av dagens kjente ressurser ligge under bakken. Det gjelder Norge også.

Videre er det rart å hevde at vi er en dråpe i havet av klimautslipp, når vi er blant topp ti av verdens største oljeeksportører.

Endret av Kakofoni
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Videre er det rart å hevde at vi er en dråpe i havet av klimautslipp, når vi er blant topp ti av verdens største oljeeksportører.

Tror ikke dette stemmer lenger siden oljeproduksjonen vår synker med 10-15% i året. Vi er nede på en 14.plass i produksjon nå. For en ti år siden hadde vi ikke mange flere enn KSA og Russland foran oss i (netto)eksporter.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_oil_production - viser 14.plass i produksjon med 2013-estimat

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_oil_exports - viser 6.plass i eksport med 2009-estimat

I følge http://www.indexmundi.com/map/?v=91000 ligger vi kun bak Island og Benelux-landene i oljeforbruk pr. innbygger i Europa.

Jeg tror at man må være veldig naiv for å tro at vi kommer til å la (lønnsom) olje bli liggende igjen i bakken, bare for å nå noen abstrakte klimamål. Olje har, er og vil fortsatt være den mest anvendelige energikilden menneskene noen gang vil bruke.

Like naiv må man være om man tror at verden vil samarbeide om å kutte CO2-utslipp, når dette er ensbetydende med negativ økonomisk vekst i så og si alle tilfeller.

Det som monner, CO2-messig for Norges del, er om samfunnet blir strukturert ut av hensyn til kollektivtrafikk, ev. mindre forflytning av mennesker i det hele tatt. Altså at man jobber hjemmefra eller jobber mindre.

Endret av mofomofo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at det spiller fuck all rolle hva vi avgiftsbelegger norske borgere med - sokkelen spyr ut mange tusen ganger mer drivhusgasser enn hele den norske bilparken. Nordmenn trenger bil, og at vi skal straffes til inntekt for symbolpolitikk henger ikke på greip. Norge blir aldri noe foregangsland siden det knapt finnes den stat som kan sammenligne seg med oss, så det prosjektet er dødfødt.

Sånn ellers er jeg vel egentlig en "klimarytter".

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig kan vi jo bare gi faen, Kina dreper oss uansett på det området her, og de viser ingen tegn til å bry seg om klima.

Men, så handler det vel om at vi har faktisk råd og mulighet til å bry oss, så, hvorfor ikke gå foran som et godt eksempel? Og så snakker vi ikke om hvorfor vi har råd til det, det er hysj hysj.

Lenke til kommentar

Hvis alle sitter på rævva og sier "hva jeg gjør betyr ingenting i den store sammenhengen", så skjer det ingen ting.

Hvis det skal skje noe, så må en eller annen ta ansvar. En eller annen må være den første til å reise seg og si "dette vil jeg gjøre noe med".

Og ja, det må globalt samarbeid til for å løse klimautfordringene. Men det er smart av Norge (og andre) å begynne på egen hånd. Da får vi startet reduksjonen i klimagass-utslipp, og utviklet teknologi som kan legge grunnlag for større reduksjoner, i stedet for at vi plutselig må kutte veldig mye på veldig kort tid etter at en avtale er på plass.

Endret av nahojp
Lenke til kommentar

Hvis alle sitter på rævva og sier "hva jeg gjør betyr ingenting i den store sammenhengen", så skjer det ingen ting.

Hvis det skal skje noe, så må en eller annen ta ansvar. En eller annen må være den første til å reise seg og si "dette vil jeg gjøre noe med".

Og ja, det må globalt samarbeid til for å løse klimautfordringene. Men det er smart av Norge (og andre) å begynne på egen hånd. Da får vi startet reduksjonen i klimagass-utslipp, og utviklet teknologi som kan legge grunnlag for større reduksjoner, i stedet for at vi plutselig må kutte veldig mye på veldig kort tid etter at en avtale er på plass.

Og dette forstår 100% av befolkningen minus de prosentene som stemmer FrP.

Skulle tro det hjalp å fore FrP med teskje, men den gang ei. De vil ikke ha mat. De vil bare ha alt godteriet de vet de får om de nekter å spise...

FrP-folk er og blir dumme. Per Sandberg og hans makker som bærer seg over en liten humoristisk notis i en gratisavis. Håper han ikke tror dette "stuntet" sanker sympatistemmer? (Godt mulig det gjør det, men det sier mer om FrP-velgere enn intelligensen til Per Sandberg.)

Lenke til kommentar

Om det er en spesifikk norsk lov eller ikke er vel ikke det vi diskuterer?

Les post #1. Den hevder at det ikke er noe poeng å gjøre ting i Norge alene - det må global handling til.

Og så nevnes det en del ting som Norge gjør, angivelig av hensyn til klimaet, og - undersforstått - ting som gjøres i Norge men ikke i andre land. Bruk av avgifter, for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg er møkk lei av diverse politiske partiers mas om klima.

Vi bor i Norge et av verdens minst befolkede land. Spyr ut noen klimagasser på grunn av industrien og det moderne samfunnet generelt. Men det hjelper såvisst ikke å skrike etter nye avgifter å slikt for å bedre klimaet.

Nei, men det hjelper dere politikere til å forsyne seg av andres penger. ;)

Noen punkter her:

Avgifter forandrer ikke klimaet til det bedre, alene!

Nei, om dere skal få det varmere i Norge må dere gjøre som Chavez, og subsidiere bensin for folket.

Det at vi er så små i forhold til verden gjør oss faktisk ubetydelige som klimagassutslippere!
Norge er i det store og det hele fullstendig ubetydelig, det er noe av sjarmen.

Det jeg vil FREM til. Er. Det må et GLOBALT-sammarbeid til, for å minske klimagassene nok, til å redde noen land fra  feks drukningsdøden.
Såvidt meg bekjent er ikke "land" levende vesener, utenfor fantasien til visse nasjonalister, og kan dermed ikke dø av drukning.

Dette er et angrep på en lokal og tvilsom klimapolitikk som ikke henger på greip. Er det ikke dobbeltmoral at vi produserer Olje og gass og samtidig klager på at noen bruker disse stoffene?
Nei, det er idioti, ikke dobbeltmoral.

PS! Nei, ingen ignorerer klimaet men det er faktisk høpløst for oss å drive på slikt alene og for å ikke snakke om avgiftrytteriet.

Hmm, så man må ha ett globalt avgiftsrytteri for at dere skal bli fornøyd. Ignorer klima var ett bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Vi har ikke noe valg med å endre kurs når det kommer til klima. Det vi trenger er en global bevissthet, ellers er det dødfødt. Føler nå at vi raser mot vår egen undergang, som godt kan være et steg i Jordas evolusjon.

Får se hva som kommer først. Naturkatastrofe, 3. verdenskrig eller et finansielt Holocaust. Kanskje de kommer samtidig, eller at den ene trigger den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...