Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i Naturfag, 2013. (10.Trinn)


Gjest medlem-305496

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-305496

Hey og hopp!

Dette er en post for oss som kom opp i Muntlig Naturfag på 10 trinn.

Endrer posten etter hvert som tips,triks og nyttige lenker blir postet.

 

Vi alle "heldige" som har kommet opp i Naturfag Muntlig eksamen! Har selv kommet opp, og valgte å slenge inn en tråd for tiendeklassinger i samme situasjon. Vi har fått tema enda idag, eller skal ha fått, men tenkte og lage en post allikevel for og kanskje få noen tips fra andre,Jeg tror vi hadde hatt god læring av og stille hverandre spørsmål og hjelpe hverandre til best mulig resultat.

 

Jeg er selv litt bitter for og kommet opp i Naturfag, spesielt i muntlig også om mennesket, men håper dere andre som kom opp i Naturfag er fornøyde og fikk det tema innen Naturfag som dere ønsket dere, eller kan endel om.

 

Tema i Naturfag ble : MENNESKET,ORGANISK KJEMI,LYS OG SYN,VANN,ENERGI.

 

Skriv som kommentar vis jeg har skrevet ned feil

:)

 

GODE TIPS TIL MUNTLIG EKSAMEN

 

Før du begynner:

-Hils ordentlig på sensor: Fast håndtrykk og blikk kontakt

-Vær blid og engasjert

-Innledning- Presentasjon av oppgaven

 

 

 

Framføringen:

-Lag en dispsisjon over framlegget

- Svar på oppgaven og følg vurderingskriteriene

-Øv på det du skal si hjemme - gjennomfør framlegget for noen andre slik at du får til å utrykke deg klart og presist med passe tempo og riktig utale.

-Ha øyekontakt med lærer/sensor under framlegget og smil pent

:wee:

-Frigjør deg fra manus, helst uten med powerpoint/tavle ect

-Grip ordet og ta initiativ- ikke vent på og bli spurt!

-Naturlig avslutning og avrunding til slutt

-Legg fram kilder som er brukt

 

Tidsbruk:

-Pass på tiden - du har 15 minutter på deg, eller din disposisjon. Merk deg klokkeslettet når du begynner

-Resten av tiden (15min) settes av til spørsmål og dialog med lærer og ev. sensor

-bruk det tekniske hjelpemidler, skal presantasjonen kunne gjennomføres selv om disse svikter. SØRG FOR BACKUP!

 

 

VURDERINGSGRUNNLAG:

 

Karakter 5 og 6:

-Viser engasjement

-Har svært ryddig og strukturert framlegg med relevant stoffutvalg

-Viser kreativitet og selvstendighet

-Viser faglig dybde og breddekunnskapfaglig

-Viser evne til faglig refleksjon og vurdering

-Kommuniserer meget godt

 

KARAKTEREN 3 og 4

-Presenterer stoffet strukturert

-Kunne forklare og bruke eksempler

-Har et relevant stoffutvalg

-Viser forståelse

-Kommuniserer godt

 

KARAKTEREN 1 og 2

-Gjengir,husker,lister opp fagkunnskap

-Viser evne til å bruke digitale hjelpemidler

-Kommuniserer til en viss grad

 

 

Nyttige linker:

 

 

Lykke til alle sammen!

:green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel si jeg misunner dere litt som på forhånd har fått greie på hvilket tema innenfor naturfag dere skal presentere. Jeg har fått en pensumsliste med 8 forskjellige kapitler å lese på, og vet ikke selv hva mitt tema blir før jeg trekker en lapp på fredag. Nå skal det også sies at vi ikke holder noen presentasjon for sensor, men heller sitter blant pultene og forklarer ditt og datt, noe jeg forsåvidt kan si meg fornøyd med.

Endret av Helene Skaane
Lenke til kommentar

komm opp i Naturfag i emnet "Lys" (og syn).

Har eksamen på mandag.. Noen som har hatt/har i dag eller i morgen som kan si meg noe om hvordan det gikk/ka du kunne gjort bedre?

Er selv ikke ekspert i Naturfag men får prøve mitt beste :)

Lenke til kommentar

Så rart at jeg har eksamen så sent.. kom selvfølgelig opp i naturfag.. ikke det verste faget, men heller ikke det beste. Fikk lys, syn og energi i framtiden. Veldig mye å snakke om, men heldigvis er jeg sammen med en annen, så jeg har litt støtte i hvert fall. Gruer meg veldig, men håper på en 5-er hvert fall!

Lenke til kommentar

Så rart at jeg har eksamen så sent.. kom selvfølgelig opp i naturfag.. ikke det verste faget, men heller ikke det beste. Fikk lys, syn og energi i framtiden. Veldig mye å snakke om, men heldigvis er jeg sammen med en annen, så jeg har litt støtte i hvert fall. Gruer meg veldig, men håper på en 5-er hvert fall!

 

Ble dere trukket opp som par???

Lenke til kommentar

kom opp i naturfag jeg også... Kraft og bevegelse :wee:

 

Har noen spørsmål :hmm:

 

- Hvordan henger krefter og energi sammen?

- Hvordan skal jeg knytte egenskapene krefter har opp mot fart og akselerasjon?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Ble dere trukket opp som par???

 

Jeg vet det ikke er meg du spurte, men tenkte jeg kunne svare på dette ettersom jeg regner med skolene våre har noe av det samme.

 

På skolen jeg går er det slik at før eksamen velger vi partner, og denne blir vi jo obviousley trukket opp med. På eksamensdagen bruker vi noe kalt "klasseromsmodellen". Altså sitter to og to elever spredt rundt i klasserommet (3-4 par om gangen). Vi trekker en lapp med hvilke temaER vi skal fortelle om (2-3 stk). Deretter får vi rundt 15 min på å forberede oss før lærer og sensor starter runden sin. De begynner hos et par som forteller hvilke temaer de har og forteller om det ene. Etter så så lang tid går de videre til neste gruppe, og slik fortsetter det. Første runde er alltid kortere enn den andre, hvor vi forteller resten av temaet/ene. Etter dette diskuterer lærer og sensor, og vi får karakter kort tid senere.

 

Det er vel vanlig at hvert par bruker deler av det første kvarteret på å planlegge hvem som sier hva slik at det ikke blir "urettferdig" fordelt om du kan masse, men partneren din forteller alt.

Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke er meg du spurte, men tenkte jeg kunne svare på dette ettersom jeg regner med skolene våre har noe av det samme.

 

På skolen jeg går er det slik at før eksamen velger vi partner, og denne blir vi jo obviousley trukket opp med. På eksamensdagen bruker vi noe kalt "klasseromsmodellen". Altså sitter to og to elever spredt rundt i klasserommet (3-4 par om gangen). Vi trekker en lapp med hvilke temaER vi skal fortelle om (2-3 stk). Deretter får vi rundt 15 min på å forberede oss før lærer og sensor starter runden sin. De begynner hos et par som forteller hvilke temaer de har og forteller om det ene. Etter så så lang tid går de videre til neste gruppe, og slik fortsetter det. Første runde er alltid kortere enn den andre, hvor vi forteller resten av temaet/ene. Etter dette diskuterer lærer og sensor, og vi får karakter kort tid senere.

 

Det er vel vanlig at hvert par bruker deler av det første kvarteret på å planlegge hvem som sier hva slik at det ikke blir "urettferdig" fordelt om du kan masse, men partneren din forteller alt.

 

Ok, det er vel det samme som skjer hos oss også, men de sier også på vår skole at de ikke trekker som par, men at de trekker individuelt, og hvis man kommer opp i samme fag, så kan man være par.

 

Var bare det jeg lurte på. :wee:

Lenke til kommentar

Var så "heldig" i å komme opp i naturfag med Energi og Energibruk som tema. Var knust når jeg kom opp i naturfag, men ba til gudene vet om å IKKE komme opp i Energi. Typisk min flaks.

 

Hahahhahah, jeg håpet på å komme opp i alt annet enn matte, så ble det matte på meg allikevel..

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg håpet på å komme opp i naturfag siden det gikk så bra på prøvemuntligen, men kom opp i engelsk i steden for :s

Uansett, mitt tips er å ta med ting fra andre kapitler som har noe med ditt kapittel å gjøre, f.eks. hvis du har temaet celler og arv tar du med delen i seksualitet som beskriver fosterutviklingen og i helse om bakterie- og virussykdommer.

Lær deg alt som har med ditt tema og gjøre, selv om du ikke har det med i presentasjonen, du kommer deffinitivt til å få spørsmål om det etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...