Lykketrolling Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Jeg bare håper dette ikke blir et F2P spill, infisert av kjøp ditt kjøp datt rundt hvert hjørne. Det funker for dem som vil spille litt men for dem som er litt mer dedikert så er det et helvete... Du (og de fleste andre) overser/glemmer fullstendig at det er to typer F2P. Pay to win er noe faenskap som ikke hører hjemme noe sted. Her må man kjøpe ting for å kunne ha det moro i spillet. Det er alt fra å måtte kjøpe de beste våpnene, til å møtte kjøpe potions osv for å slippe å vente i flere timer med å spille etter at man dør. Mange MMOer har jo en ganske drastisk konsekvens av å dø. LotRO for eksempel senket alt av stats ganske lenge når du dør, så du i praksis må spise noe eller hvile for å kunne sloss videre. Dette var derimot ikke et P2Win, men abonnentsbasert. Det gjorde at alt kunne skaffes gratis. En annen type F2P er nettopp det. Free 2 Play. Path of Exile er et bra eksempel. Det er 100% gratis å spille, og du kan ikke kjøpe noe som helst i cash shoppen som gir det fordeler i spillet. Det eneste unntaket er til en viss grad mer plass i stash, men det er omdiskutert om det er pay 2 win eller ikke. Strengt tatt får man jo ikke noe fordeler av det, annet enn å kunne samle mer skrot i byen. Anyway, sånne spill liker jeg. De er som sagt helt gratis å spille, og selv om de har cash shop er det ingenting der man faktisk trenger. Selvsagt er det jo noen som selger bedre ting enn andre. Marvel Heroes har 21 helter å spille som, men bare fem av de er gratis. Vi kan i tillegg bare velge en av de fem, og får to til to steder i historien. De er da valgt tilfeldig. Vil man ha de andre heltene og kostymer må de nok kjøpes. Men de vil også kunne fås som loot (med veldig liten sjanse, skal det nevnes). I det siste har de snakket om Eternity Splinters, en ny type valuta man får i spillet som kan brukes til å kjøpe de heltene og kostymene. Det er dermed ikke et krav at man kjøpe heltene, så det er gått enda mer mot 100% free 2 play, og ikke free 2 win. Poenget er at om Wildstar blir pay 2 win, altså at man kan kjøpe seg fordeler, er nødt til å kjøpe ting osv, er jeg totalt uinteressert. Er det derimot 100% free 2 play er jeg svært interessert. Et svært bra spill helt gratis uten abonnentsavgift? Ja takk! Lenke til kommentar
Krbe14 Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Tørr neste garanterere at dette ikke blir Pay 2 Win. Disse folka lager spill opp mot hardcore players og kommer ikke til å drite på leggen ved å basere all jobben de har gjort på et slikt system. Blir genialt detta! Hva tror folk de vil spille da? Lenke til kommentar
nagina Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 http://www.wildstar-online.com/en/the-game/classes/esper.php Tenker jeg, er 2 til som skal komme ut, er det ikke? Lenke til kommentar
Ares42 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Du (og de fleste andre) overser/glemmer fullstendig at det er to typer F2P. Pay to win er noe faenskap som ikke hører hjemme noe sted. Her må man kjøpe ting for å kunne ha det moro i spillet. Det er alt fra å måtte kjøpe de beste våpnene, til å møtte kjøpe potions osv for å slippe å vente i flere timer med å spille etter at man dør. Mange MMOer har jo en ganske drastisk konsekvens av å dø. LotRO for eksempel senket alt av stats ganske lenge når du dør, så du i praksis må spise noe eller hvile for å kunne sloss videre. Dette var derimot ikke et P2Win, men abonnentsbasert. Det gjorde at alt kunne skaffes gratis. En annen type F2P er nettopp det. Free 2 Play. Path of Exile er et bra eksempel. Det er 100% gratis å spille, og du kan ikke kjøpe noe som helst i cash shoppen som gir det fordeler i spillet. Det eneste unntaket er til en viss grad mer plass i stash, men det er omdiskutert om det er pay 2 win eller ikke. Strengt tatt får man jo ikke noe fordeler av det, annet enn å kunne samle mer skrot i byen. Anyway, sånne spill liker jeg. De er som sagt helt gratis å spille, og selv om de har cash shop er det ingenting der man faktisk trenger. Selvsagt er det jo noen som selger bedre ting enn andre. Marvel Heroes har 21 helter å spille som, men bare fem av de er gratis. Vi kan i tillegg bare velge en av de fem, og får to til to steder i historien. De er da valgt tilfeldig. Vil man ha de andre heltene og kostymer må de nok kjøpes. Men de vil også kunne fås som loot (med veldig liten sjanse, skal det nevnes). I det siste har de snakket om Eternity Splinters, en ny type valuta man får i spillet som kan brukes til å kjøpe de heltene og kostymene. Det er dermed ikke et krav at man kjøpe heltene, så det er gått enda mer mot 100% free 2 play, og ikke free 2 win. Poenget er at om Wildstar blir pay 2 win, altså at man kan kjøpe seg fordeler, er nødt til å kjøpe ting osv, er jeg totalt uinteressert. Er det derimot 100% free 2 play er jeg svært interessert. Et svært bra spill helt gratis uten abonnentsavgift? Ja takk! Nå skal jeg ikke svare for LarZen, men spør du meg så er begge noe herk. Du kan snakke så mye du vil om at spillet ikke krever at du bruker masse penger, men det kan ikke benektes at selv med den andre metoden så påvirkes spill ofte veldig sterkt av modellen. Det kan skje i utallige metoder som at ting gjerne krever mye mer grinding, blir låst bak tidslåser, eller bare er rett og slett utilgjengelig med mindre man betaler. Det er nå såpass enkelt at om det de selger ikke har noe tiltrekning så ville ikke modellen funka, og har nok sett for mange eksempler på såkalt "bra" f2p som jeg fortsatt ikke har noe sansen for. Driter egentlig i hvor mye det koster, betaler gjerne mer for abonnement enn jeg noen gang ville gjort i mikro-trans, men bare hater følelsen av å måtte dra fram "lommeboka" støtt og stadig for å få det jeg vil ha ut av spillet. Bare å ta WoW som eksempel. Jeg brukte masse tid på å anskaffe de mountene jeg likte best og hadde masse morro med det. I ett "bra" f2p spill så ville nok flere av dem bare kosta noen kroner og vært umulige å få tak i ellers, noe som ville tatt bort masse av gleden jeg hadde med spillet. Endret 23. juli 2013 av Ares Lenke til kommentar
Yngve05 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Den andre modellen er grei hvis du spør meg. I Path of Exile er det eneste innholdet som er låst på noen måte visual effects og mer plass i kisten. Det eneste som kan gi deg noen som helst fordel som du kan betale for er plass i kisten. Hvis spillet er bra, og utviklerne er godt likt av spillerne trenger ikke det de selger å ha veldig stor tiltrekning. Fans av spillet vil ofte betale før å støtte utviklerne hvis de lager et bra free to play spill. Jeg har betalt for Path of Exile og for skins i League of Legends, det er ikke alltid jeg bruker det jeg kjøper en gang (LoL er ikke samme modellen som Path of Exile siden man kan kjøpe IP boosts, champions osv. Poenget er at jeg kjøper det ikke fordi jeg føler at jeg trenger det jeg får, men fordi jeg liker spillet). Kjenner også folk som har kjøpt flere kopier av Witcher-spillene fordi de liker utviklerne og spillene godt. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 HON har vel også en modell hvor man kun betaler for skins. Likevel ser de ut til å klare seg greit hva jeg vet? Så det er mulig. Men som oftest gjøres det helt feil for min del. Utover klarer jeg ikke helt se hva som skiller Wildstar fra alle de andre generiske MMO'ene der ute. Jeg har vært litt inn og ut av MMO's siste 10 årene, og etter at jeg ikk fryktelig lei WoW for sikkert 8 år siden er det heller ikke noe særlig annet som har klart å holde på interessen. De fleste lover gull og grønne skoger, slutt på grinding, resource gathering, drep x av y, osv, men så begynner man å spille å ser at det nok en gang er "same shit, different wrapping". Sist ut for min del var GW2, som etter kort tid var en gedigen skuffelse for min del. Spesielt mener jeg utviklere/utgivere må slutte å fortelle spillerbasen sin at de påvirker spillet. I hvilket MMO har man en faktisk påvirkning på noe som helst? Unntaket fra ranten over er nok EvE, men det samsvarer ikke med å ha et faktisk liv. Lenke til kommentar
Ares42 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Utover klarer jeg ikke helt se hva som skiller Wildstar fra alle de andre generiske MMO'ene der ute. Jeg har vært litt inn og ut av MMO's siste 10 årene, og etter at jeg ikk fryktelig lei WoW for sikkert 8 år siden er det heller ikke noe særlig annet som har klart å holde på interessen. De fleste lover gull og grønne skoger, slutt på grinding, resource gathering, drep x av y, osv, men så begynner man å spille å ser at det nok en gang er "same shit, different wrapping". Sist ut for min del var GW2, som etter kort tid var en gedigen skuffelse for min del. Er nok ganske enig, men samtidig så har jeg aldri synes det er noe feil med WoW modellen og jeg liker innpakninga til Wildstar. Det som gjør at jeg ikke er like kynisk som vanlig er det at de faktisk ikke har gått ut og sagt at de skal gjøre alt mye bedre. Istedenfor så har de vist ett system som tar grunnprinsippene fra WoW og moderniserer dem. Det virker bare rett og slett som om de lager ett spill for folk som liker MMO, ikke bare en klone med en gimmick. Lenke til kommentar
Swompie Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Bare for å legge til litt her De har hintet svakt til at mye av (om det blir) F2P så skal det meste av Inntektene komme inn fra Housing Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Det blir ikke F2P men en hybridmodell. De har sett på payment systemet til EVE og gjort noe liknende. Betal enten med cash eller kjøp månedstid fra andre spillere med ingame gold. Hva som kommer i cash shop er uvisst. Housing items er ting som kan gå rimelig hot tror jeg Det blir høyst sannsynlig en CD-nøkkel man må kjøpe, NCSoft har tross alt brent av 100m USD på spillet Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 En fullblods F2P eller P2W er iallefall no no. Det er et varsel flagg om laber kvalitet i mine øyne. EvE sin løsning dog er en annen sak. Lenke til kommentar
Krbe14 Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 http://www.wildstar-online.com/en/the-game/business-model/ Liker dette faktisk! 1 Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Litt overraskende men helt OK for meg Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Betyr ikke dette at alt i spillet kan kjøpes for penger? Eks: Jeg har lyst på et fett våpen, men det koster. Jeg har ikke nok ingame currency. Jeg kjøper C.R.E.D.D. for ekte penger og selger for ingame currency. Voila. Jeg har kjøpt ingame currency for mine ekte penger. Hvordan kan dette være en god ting? Endret 20. august 2013 av XmasB Lenke til kommentar
Abellen Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 http://www.wildstar-online.com/en/the-game/business-model/ Liker dette faktisk! Så med andre ord kan man kjøpe gull...... Vet ikke helt om jeg liker dette. Lenke til kommentar
Murgel Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Virker som en litt rar tilnærming ja. Spiller Rift nå for tiden. Det har nå gått f2p. Men ja litt det samme der også. Kjøp deg REX. Selg de for ingame penger og du kan kjøpe deg nesten alt. Utenom raid gear så langt... Syntes man må velge liksom. Enten abbo og free to play og slik som rift... Men ellers virker wildstar som et lovende spill. Blir interessant å følge med fremover. Og håper på en lite beta test før release en gang Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Det stemmer Samme system finnes i EVE, Everquest, TERA med flere De som har mye tid til å spille, kan spille gratis. De som har lite tid til å spille, kan få ting de vil ha for ekte penger. De som har penger å bruke vil alltid finne veier å kjøpe gull på. Unntaket her er at man kan gjøre det sikkert fra utvikleren. Et resultat av dette vil være færre goldspammers Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg ser ikke helt problemet. Ingen vet prisen på C.R.E.D.D. i in-game gull ennå, så tviler på at det vil være verdt å bruke mange ekte penger for å kjøpe utstyr. Dessuten, kjøper man C.R.E.D.D. for ekte penger og selger det videre, må man jo betale vanlig abonnentsavgift. Det vil bli et svært dyrt våpen, for å si det mildt. Lenke til kommentar
Krbe14 Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Dette er mye bedre! Hva skjer om man ikke har dette alternativet? BOTTER! Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Det største problemet er at de ikke kan vinne, uansett hva de gjør. Har de abonnentsavgift klager folk fordi det er utdatert. Har de F2P klager folk fordi det da må være cash shop (selv om den er 100% valgfri). Har de en hybridmodell klager folk, fordi man da kan kjøpe gull for ekte penger. Hva skal en stakkars spillutvikler/utgiver gjøre for at folk skal bli fornøyd? Lenke til kommentar
Abellen Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Det største problemet er at de ikke kan vinne, uansett hva de gjør. Har de abonnentsavgift klager folk fordi det er utdatert. Har de F2P klager folk fordi det da må være cash shop (selv om den er 100% valgfri). Har de en hybridmodell klager folk, fordi man da kan kjøpe gull for ekte penger. Hva skal en stakkars spillutvikler/utgiver gjøre for at folk skal bli fornøyd? F2P med en cash shop der man kun kan kjøpe kosmetiske ting har jeg ingenting imot, men når man faktisk kan veksle inn ekte penger mot penger i spillet ødelegger ufattelig mye. Hadde de kun hatt abonnement så hadde jeg vært fornøyd, det gir dem kapital til å kontinuerlig oppdatere spillet samt det ikke er noen mulighet til å kjøpe seg store fordeler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå