Gjest Slettet-cvVoQz Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Hei, alle diskusjonister! Jeg er nå ferdig med første året på studiespesialisering og nå begynner tenkeprosessen: Hva skal jeg egentlig bli? I det siste har jeg tenkt litt på å ta geologistudier. Jeg har langt ifra bestemt meg for dette, men for meg virker det som en interessant studieretning. Geologistudiene gir etter hva jeg har forstått mange muligheter. Mange muligheter gir mange spørsmål, og jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på noen av dem. - hvilken realfagskombinasjon er nødvendig for å begynne på geologi? - hvilke byer tilbyr geologistudier (bachelor + master)? - er det vanskelig å få jobb etter endt utdanning? - vil en person med master i geologi kunne undervise i skolen? (opp til vgs) - er geologistudiene forholdsvis like, uavhengig av hvilken by jeg velger å studere i? - er det et stort problem å begynne med geologistudier uten å ha tatt geofag først? Takker for alle svar! God sommer! Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 (endret) Fra Samordna opptak: "R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) eller FYS(1+2) eller KJE(1+2) eller BIO(1+2) eller INFO(1+2) eller GEO(1+2) eller TEK(1+2)." Velg altså T-matte det første året og velg deretter R1-matte andreåret. R2-matte er ikke et krav når du søker til geofag etter VGS, men mattekunnskaper kommer du uansett langt med. Du vil også trenge erfaring innenfor fysikk og kjemi. Velg både fysikk 1, fysikk 2, kjemi 1 og kjemi 2. Er dette fagfelt du interesserer deg for vil det ikke være noe problem å gå ut med gode karakterer. Da vil du også oppnå realfagspoeng som hever snittet ditt. Det vil ikke være noe problem å studere geologi så lenge du ikke har valgt dette på vgs. Dette er imidlertid et realfagstudium. Det vil være vanskeligere enn naturfag du hittil har hatt på ungdomsskolen. Du burde derfor velge så mange realfag som mulig, slik at du tilvenner deg nivået. Prøver ikke å skremme deg - det er faktisk ganske lett hvis du bare er villig til å jobbe litt! Husk at alle har vært gjennom det samme som deg. Geologi er vel delt inn i fem underdisipliner: - Kvartær/ paleoklima - Geodynamikk - Marin geologi og geofysikk - Miljø - Petroleumsgeofag Du har god tid på deg til å bestemme nøyaktig hva du vil studere videre. Dette skal du ikke velge før i tredjeklasse. Det er vel innenfor petroleum pengene ligger. Endret 6. juni 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Tusen takk for svar, yeidof! Jeg går 2. klasse neste år og har valgt kjemi, fysikk, R1 og teknologi og forskningslære. Jeg interesser meg for disse fagene, så det skal ikke bli noe stort problem (tror jeg ) Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Tusen takk for svar, yeidof! Jeg går 2. klasse neste år og har valgt kjemi, fysikk, R1 og teknologi og forskningslære. Jeg interesser meg for disse fagene, så det skal ikke bli noe stort problem (tror jeg ) Enkelte sliter bare med å komme inn i realfagsmoduset. Som nevnt er det litt anderledes enn naturfag på ungdomsskolen. Der er faget veldig bredt, og du lærer litt om alt. Nå vil du fordype deg litt mer. Fagene er faktisk ganske spennende. Når du først har kommet inn i det blir det lekende lett fremover! Bli derfor ikke redd hvis det virker litt håpløst i starten. Det er ganske vanlig for de aller fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå