Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Den kalde krigen - Våpenkappløp og global konflikt

Anbefalte innlegg

Fikk i dag vite at jeg kom opp i samfunnsfag på eksamen, og trenger hjelp! Oppgaven lyder:

OPPGAVE: Den kalde krigen - Våpenkappløpet og global konflikt

Gjør rede for den kaldre krigen, med hovedvekt på våpenkappløpet og konfliktene utenfor Europa. Du kan velge å ta utgnagspunkt i noen av disse stikkordene:

• Atomvåpenkappløpet
  • Kommunisme og kapitalisme
  • Trumandoktrinen
  • Koreakrigen
  • Cubakrisen
  • Vietnamkrigen
  • Nedrustning
  • Krigsmotstand og fredsbevegelser
  • FN's rolle under den kalde krigen

Noen forslag om hva som burde være med? Hvilke er viktigst? Noe som kan kobles opp til dagsaktuelt tema/sammenliknes? Drøftes årsak/vrikning osv! Er takknemlig for ALLE innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste ville jeg si er rivaliteten mellom kommunisme og kapitalismen, siden de andre tingene på en måte er følgevirkninger av dette. Alternativt kan du også se på hvordan Europa var delt (se Berlinmuren) og det som Churchill kalte et jernteppe over Europa :)

Lenke til kommentar

Det viktigste ville jeg si er rivaliteten mellom kommunisme og kapitalismen, siden de andre tingene på en måte er følgevirkninger av dette. Alternativt kan du også se på hvordan Europa var delt (se Berlinmuren) og det som Churchill kalte et jernteppe over Europa :)

Jeg tenkte også at hvordan Europa ble delt er viktig, (Polen "flyttet" seg, Tyskland ble delt osv.) men i oppgaven står det "... med hovedvekt på våpenkappløpet og konfliktene utenfor Europa..."

Tenker litt på Cubakrisen, Koreakrigen, Vietnamkrigen osv, men klarer virkelig ikke å "flett" dette sammen med kapitalisme og våpenkappløpet... Hadde vært mye lettere å snakke om det som skjedde innenfor Europa!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-305496

Jeg fikk dette tema'et på prøve eksamen, og fikk en grei karakter : 6

Jeg skrev topptekstene: Årsaker til kald krig,Tyskland deles i to,Forsyninger og tiltak,Usa og Marhallplanen,Kommunisme vs kapitalisme,Økonomi og økonomiform,Terrorbalanse mellom landene,Første mann til månen,Cuba og Fidel Castro,Glasnost og perestojka,Demokrati vs Diktatur.

Kan legge ned PowerPointen ved ønske.

Btw du var sykt heldig med tema :)

Lenke til kommentar

Hadde vært supert å se Powerpointen og hvordan du bygde opp presentasjonen! :) Sliter litt med å finne en fornuftig "rekkefølge" for at man skal se den "røde tråden"!

Vel, noen vil vel si jeg er heldig, men selv hadde jeg likt bedre å komme opp i et realfag da jeg ikke er særlig glad i historiepugging... :hm:

Lenke til kommentar

Når du skal knytte alt opp mot kapitalismen vs kommunismen så kan man jo se dette via hvem som støttet hvem i de forskjellige konfliktene. Sovjet støttet klart de landene/gruppene med kommunistisk innflytelse (Nord-Vietnam, Nord-Korea, Cuba) og USA støttet den andre parten for å prøve å hindre kommunismens innflytelse i de forskjellige landenes styrer.

Lenke til kommentar

Prosentavtalen

Jaltamøtet

Potsdammøtet

Lend-lease act

Marshallhjelpen

Trumandoktrinen

Årsaker (tradisjonalister vs revisjonister vs post-revisjonister (konfliktteori, vakumteori, ideologiteori)

Opptakt+ Blokkdannelser

FN/Nato

Kuppet i Tsjekoslovakia

Atombomben

Koreakrigen

Vietnamkrigen

New Look

Warszawapakten

Romkappløp

Berlinmuren

Cubakrisen

Prøvestansavtalen

K.S.S.E.

CFE-avtalen

Kald krig (+Sovjet i Afghanistan)

Reagan+Gorbatsjov

Reformer i de kommunistiske statene

Dette ville jeg hatt med. Gitt et kort overblikk over hvert emne

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Når du skal knytte alt opp mot kapitalismen vs kommunismen så kan man jo se dette via hvem som støttet hvem i de forskjellige konfliktene. Sovjet støttet klart de landene/gruppene med kommunistisk innflytelse (Nord-Vietnam, Nord-Korea, Cuba) og USA støttet den andre parten for å prøve å hindre kommunismens innflytelse i de forskjellige landenes styrer.

Smart! Kan jeg si at den kalde krigen egentlig handlet om kapitalisme og demokrati mot kommunismen, eller blir det feil?

Lenke til kommentar

Det går det jo an å si. USA og Sovjet hadde jo felles fiender under 2VK. Når denne trusselen la seg vil det ifølge vakumteorien være slik at den sterkeste makten alltid vil ta over for en fjernet makt. Etter Tyskland+Japan kapitulerer vil vakumet som blir etterlatt tiltrekke seg både USA og Sovjet. De prøver derfor å samarbeide, men det viser seg å ikke være så lett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går det jo an å si. USA og Sovjet hadde jo felles fiender under 2VK. Når denne trusselen la seg vil det ifølge vakumteorien være slik at den sterkeste makten alltid vil ta over for en fjernet makt. Etter Tyskland+Japan kapitulerer vil vakumet som blir etterlatt tiltrekke seg både USA og Sovjet. De prøver derfor å samarbeide, men det viser seg å ikke være så lett.

Genialt! Tusen takk! :)

Bare å kjøre på med enda fler tips folkens! Jeg blir superglad!

Lenke til kommentar

Tenkte å ta med litt om Koreakrigen:

Korea hadde vært styrt av Japan, men etter 2. verdenskrig ble landet delt i Nord og Sør. (HVEM DELTE DETTE?) Her utviklet det seg en konflikt mellom kapitalisme (sør) og kommunsime (nord). USA støttet sør, mens Kina og Sovjet støttet Nord. I 1950 angrep nord, og da fokuserte sovjet på angrepet og boikottet sikkerhetsrådet. Da kunne ikke lenger sovjet avlegge veto for å stoppe FN i å komme til korea. Våpenhvile ble erklært i 1953.

Har jeg forstått dette riktig?

Lenke til kommentar

Japan ble tvunget til å gi opp Korea som koloni etter andre verdenskrig. Landet ble dermed delt mellom USA (sør) og Sovjetunionen (nord).

Tror ellers at det du skriver er riktig ;)

Supert!

Når det gjelder Cubakrisen og opprøret mot Castro som ble "ledet/støttet" av USA, var dette det samme som blir kalt angrepet på Grisebukta, eller er det to forskjellige ting...?

Lenke til kommentar

Etter USA fikk plassert atomvåpen i Tyrkia ba Khrusjtsjov Castro om hjelp, men fikk nei. Først etter invasjonen av Grisebukta i '61 oppfatter Castro USA som aggressive og godkjenner samarbeidet.

Angrepet på Grisebukta er så vidt jeg husker USAs ønske om å fjerne Castro som leder. De henger sammen, men det er først etter invasjonsforsøket at vi snakker om Cubakrisen. Kan vel si at det er bakgrunnen for krisen.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Etter USA fikk plassert atomvåpen i Tyrkia ba Khrusjtsjov Castro om hjelp, men fikk nei. Først etter invasjonen av Grisebukta i '61 oppfatter Castro USA som aggressive og godkjenner samarbeidet.

Angrepet på Grisebukta er så vidt jeg husker USAs ønske om å fjerne Castro som leder. De henger sammen, men det er først etter invasjonsforsøket at vi snakker om Cubakrisen. Kan vel si at det er bakgrunnen for krisen.

Og det var hovedsaklig "eks-cubanere" (cubanere som flyktet fra Castro) som utførte angrepet, men det var planlagt og arrangert av USA?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også at hvordan Europa ble delt er viktig, (Polen "flyttet" seg, Tyskland ble delt osv.) men i oppgaven står det "... med hovedvekt på våpenkappløpet og konfliktene utenfor Europa..."

Tenker litt på Cubakrisen, Koreakrigen, Vietnamkrigen osv, men klarer virkelig ikke å "flett" dette sammen med kapitalisme og våpenkappløpet... Hadde vært mye lettere å snakke om det som skjedde innenfor Europa!

Å unnskyld. Jeg overså det ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...