Snylter Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Bilen din med engangsavgift på 56k er nok forresten en ganske så døll og simpel bil.. Normale familiebiler som Ford Mondeo, Volvo V70, Volkswagen Passat osv ligger alle på over 100k i engangsavgift.. Og det i relativt dølle utgaver. Det kan ikke være lett å leve så langt ute på venstresiden at man tror en engangsavgift på 56k er normalen her i landet.. Din bil har vel avgifter som en Suzuki Swift og Toyota Yaris sånn ca.. Endret 7. juni 2013 av Snylter Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Og den gjennomsnittlige amerikanere bruker omtrent samme andel av inntekta si til bil/transport som vi i Norge (ca 15 - 16 %). Så det er dyrt å ha bil i USA også. Husk at kjøpekrafta for store grupper i USA nesten har stått stille i 40 år. Og som jeg gjentagene har prøvd å påpeke, om noe er dyrt har sterk relevans til hva du faktisk tjener. Edit; Og bilen min er en Volvo V40, meget godt utstyrt faktisk. 115 hk holder i massevis i Norge på en bil av den størrelsen. Lave CO2 utslipp er nøkkelen - noe jeg støtter. Og jeg er helt enig i at avgiftene på mange familiebiler er for høye - det skyldes at vektavgiftandelen er alt for stor. Den skulle ikke vært der i det hele tatt - avgiften skulle kun vært på CO2, NOX og HK. Edit2: En Yaris Hybrid har engangsavgift på under 30 000 kr. Edit3: Og man trenger ikke å være langt ute på venstresida for å støtte avgifter på kjøp og bruk av bil. Endret 7. juni 2013 av Bolson 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 V40 med 115hk diesel og 88g CO2-utslipp har en avgift på over 70k.. Avgift på hestekrefter har INGEN logikk ved seg i det hele tatt, motorytelse forurenser ikke. Det burde derimot vært straffeavgift på så late biler som eksempelvis V40 115hk.. 0-100 på 11,9 sekunder er trafikkfarlig sakte i en del situasjoner.. Særlig om du skal forsøke å kjøre forbi noe som helst med ferielastet bil. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Jeg har en bil med dårligere akselerasjon enn 11,9 fra 0-100 og blir ikke akkurat trafikkfarlig av den grunn. Det gjelder bare å la være å kjøre forbi når man ikke har lang nok oversiktlig strekning. Er man dum er man en fare i trafikken uansett hvor svak eller sprek bilen er. 3 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Og den gjennomsnittlige amerikanere bruker omtrent samme andel av inntekta si til bil/transport som vi i Norge (ca 15 - 16 %). Så det er dyrt å ha bil i USA også. Husk at kjøpekrafta for store grupper i USA nesten har stått stille i 40 år. Og som jeg gjentagene har prøvd å påpeke, om noe er dyrt har sterk relevans til hva du faktisk tjener. Edit; Og bilen min er en Volvo V40, meget godt utstyrt faktisk. 115 hk holder i massevis i Norge på en bil av den størrelsen. Lave CO2 utslipp er nøkkelen - noe jeg støtter. Og jeg er helt enig i at avgiftene på mange familiebiler er for høye - det skyldes at vektavgiftandelen er alt for stor. Den skulle ikke vært der i det hele tatt - avgiften skulle kun vært på CO2, NOX og HK. Edit2: En Yaris Hybrid har engangsavgift på under 30 000 kr. Edit3: Og man trenger ikke å være langt ute på venstresida for å støtte avgifter på kjøp og bruk av bil. Hvorfor skal man ha avgift på HK? Har det virkelig noe å si hvor mange HK bilen har? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Fordi SV og AP sier det vel.. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg ser det er mange som anbefaler å forsikre bilen i sitt eget navn for å opparbeide bonus, men er det sånn at dette faktisk lønner seg når man tenker litt nøyere over det? Jeg tenker sånn at før eller siden må man ta den utgiften, for det er jo noe som kommer. Men om det blir med en gang, eller senere skulle vel ikke spille noen rolle? Det beste er vel egentlig å ta det når man har penger til det? Jeg har også bilen min forsikret i min fars navn siden jeg kjøpte den av ham internt i familien, så jeg har derfor aldri fått den omregistrert eller forsikret på mitt navn, og jeg ser heller ingen grunn til å stresse med det. Men kjøper gjerne neste bil i mitt eget navn, ja. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Du har strengt tatt aldri egentlig penger til det.Det finnes ingen senere tidspunkter i livet der du synes du har råd til de ekstra lappene det koster å gå over til en forsikring med lavere bonus. Og har du ikke råd til det nå har du egentlig ikke råd til å ha bil heller... Skulle du en dag ha lyst til å kjøpe bil som er såpass dyr at du må ha lån for å kjøpe den, da bør du ha en del bonus spart opp. En belånt bil må du ha kasko på, og den blir fort dyr med 20 % startbonus. 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Det burde derimot vært straffeavgift på så late biler som eksempelvis V40 115hk.. 0-100 på 11,9 sekunder er trafikkfarlig sakte i en del situasjoner.. Særlig om du skal forsøke å kjøre forbi noe som helst med ferielastet bil. Fikk en god latter der ja, at du kobler trafikkfarlig med at bilen er for treig til å kjøre forbi. Ærlig talt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg ser det er mange som anbefaler å forsikre bilen i sitt eget navn for å opparbeide bonus, men er det sånn at dette faktisk lønner seg når man tenker litt nøyere over det? Jeg tenker sånn at før eller siden må man ta den utgiften, for det er jo noe som kommer. Men om det blir med en gang, eller senere skulle vel ikke spille noen rolle? Det beste er vel egentlig å ta det når man har penger til det? Jeg har også bilen min forsikret i min fars navn siden jeg kjøpte den av ham internt i familien, så jeg har derfor aldri fått den omregistrert eller forsikret på mitt navn, og jeg ser heller ingen grunn til å stresse med det. Men kjøper gjerne neste bil i mitt eget navn, ja. Grunnen til at man anbefales å ha forsikring i eget navn så tidlig som mulig er at man tidlig i livet gjerne har en billig bil med bare ansvarsforsikring. Når man på ett eller annet tidspunkt skal kjøpe nyere stasjonsvogn med kasko, så koster det mye mer nominelt å "jobbe seg opp" til full bonusopptjening. Si at du betaler 7000 i året for å forsikre din toyota 98-modell du kjøper når du er 20. Da er forskjellen på 20% og 70% bonus mye mindre enn om du betaler 30 000 for en 2009-modell med full kasko. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg ser det er mange som anbefaler å forsikre bilen i sitt eget navn for å opparbeide bonus, men er det sånn at dette faktisk lønner seg når man tenker litt nøyere over det? Jeg tenker sånn at før eller siden må man ta den utgiften, for det er jo noe som kommer. Men om det blir med en gang, eller senere skulle vel ikke spille noen rolle? Det beste er vel egentlig å ta det når man har penger til det? Jeg har også bilen min forsikret i min fars navn siden jeg kjøpte den av ham internt i familien, så jeg har derfor aldri fått den omregistrert eller forsikret på mitt navn, og jeg ser heller ingen grunn til å stresse med det. Men kjøper gjerne neste bil i mitt eget navn, ja. Du kan vel ha forsikring i foreldrenes eller noen annens navn men registrer deg som medeier av bilen. Gjorde dette selv og fikk godkjent bonus også i mitt navn når jeg skulle tegne egen bilforsikring men måtte krangle litt selvsagt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå