M.K.E.A. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg har arvet litt en del penger og er derfor over formuegrensen til Lånekassen. Det jeg lurer på er om jeg venter med å kjøpe bolig til neste år i sommerferien, mister jeg da stipendet for både vår og høst 2014 eller er det bare våren 2014 jeg mister? Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Har du fått pengene på konto så har du jo formue allerede? Endret 5. juni 2013 av Quevaal Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Poenget til trådstarter er vel at kontantbeløpet (bankkonto) er over formuesgrensen, men kjøper han bolig (som formuesmessig settes til ca 30 % av markedsverdi) så kommer han under grensen. Om man har 1 mill kr i banken så vil man være langt over grensa (345 000 ca i 2013), men bruker man millionen til å kjøpe en leilighet (uten lån) så vil formuen bli rundt 300 000 kr. Tar man opp lån i tillegg, f.eks 500 000 til en leilighet på 1,5 mill kr så blir boligformuen ca 450 000 kr, men man må trekke fra gjelden og får en nettoformue på -50 000 kr. @M.K.E.A.: I utgangspunktet er det siste ligning som bestemmer dette, men jeg tror at Lånekassen går tilbake og omgjør mellom lån og stipend på bakgrunn av f.eks likningen for 2014. Når Lånekassen tildeler støtte for et år så gis stipendet i form av et såkalt omgjøringslån/stipend. Dette er på bakgrunn av den informasjonen du gir de. Så sjekker de det opp mot ligningen når den er klar. Men dette er et spørsmål som trolig bare Lånekassen selv kan svare helt korrekt på. Men du mister nok bare eventuelt for våren, da du ved søknad om lån/stipend for skoleåret 2014/2015 klart vil oppgi formue basert på at du har kjøpt deg en bolig. Ligningen 2014 vil også ved etterkontroll fra Lånekassen vise formuen etter boligkjøpet. Endret 5. juni 2013 av Bolson Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 AH, OK. Det med markedsverdi tenkte jeg ikke på. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 For å virkelig lure til kan man vel betale inn hele formuen som skatt i år, og få tilbake som for mye innbetalt skatt neste år..? Så vidt jeg vet skal ikke skatt man har tilgode regnes som formue.. Jeg vet ikke sikkert om dette vil funke, men antar at det vil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå