gossipgurl Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hei! Trenger litt hjelp angående setningsledd, er så og si sikker på subjekt og verbal, men indirekte objekt og direkte objekt er litt værre derimot! Kan noen se på disse setningene? Rita venter i bilen, som er ferdig pakket. Rita - subjekt, venter - verbal, bilen - direkte objekt, indirekte objekt - (?) Vi kjører ut på landeveien Vi - subjekt, kjører - verbal, landeveien - direkte objekt, ut - indirekte objekt vi har ingen plan vi må følge Vi - subjekt, har - verbal, plan - direkte objekt, ingen - indirekte objekt jeg går gradvis inn i en høyere form for enhet med maskinen Jeg - subjekt, går - verbal, maskinen - direkte objekt, indirekte objekt - (?) Men bilen er tross alt sytten år gammel. Bilen - subjekt, er - verbal, gammel - direkte objekt, sytten år - indirekte objekt Vi kjører over steppene, i time etter time. Vi - subjekt, kjører - verbal, steppene - direkte objekt, over - indirekte objekt Mellom delene flyter det minst fem forskjellige typer væsker. delene - subejkt, flyter - verbal, væsker - direkte objekt, fem forskjellige typer - indirekte objekt Dette er kanskje noe motorvognførere stort sett tar som en selvfølge. dette - subjekt, er - verbal, motorvognførere - direkte objekt, selvfølge - indirekte objekt Den består av mange tusen deler som i et komplekst samspill danner en funksjonell helhet. den - subjekt, består - verbal, deler - direkte objekt, tusen - indirekte objekt Omveien rundt Romania og Moldova er lang omveien - subjekt, rundt - verbal, lang - direkte objekt, romania og moldova - indirekte objekt ER DETTE RIKTIG? Kan noen hjelpe å fylle inn setningsledd der jeg ikke har funnet ut hva som er hva? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Jeg tror du har misforstått hva et indirekte objekt er. Et indirekte objekt er som regel noe et verb retter seg mot. Nedenfor er verbal med understrek, direkte objekt i kursiv og indirekte objekt i feit skrift. Line ga Thomas et skjerf. Jeg kastet en ball på Fredrik. Endret 4. juni 2013 av Star Fox Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Når det kommer til analyse av setningsledd må du først finne verbalet, og det gjør du åpenbart ved å finne verbet i setningen. Så må du finne ut hvem som utfører verbet, og denne personen/gjenstanden er subjektet. Så langt har du hatt alt rett. Men så kommer objekt. For å finne det direkte objektet må du spørre deg selv hvem/hva subjektet utførte verbalet på. Rita venter i bilen. Venter er verbal, Rita er subjekt, og det er i bilen hun venter, altså blir bilen det direkte objektet. Disse tre ordklassene finner man i de fleste setninger. Indirekte objekt finnes i færre setninger. For å finne det indirekte objektet må du spørre deg hvem/hva handlingen går ut over. For eksempel setnigen til Star Fox tidligere i denne tråden: Jeg kastet en ball på Fredrik. Kastet er verbal, jeg er subjekt, en ball er direkte objekt (fordi det er den subjektet utfører verbalet på), og Fredrik er det indirekte objektet, fordi subjektet utførte verbalet med det direkte objektet på ham Håper det ikke ble altfor vanskelig å forstå. Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Tusen takk for svar, var alt riktig plassert utenom indirekte objekt? Kan noen vise meg eksempel på indirekte objekt med noen av de setningene jeg har skrevet?? Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Når det kommer til analyse av setningsledd må du først finne verbalet, og det gjør du åpenbart ved å finne verbet i setningen. Så må du finne ut hvem som utfører verbet, og denne personen/gjenstanden er subjektet. Så langt har du hatt alt rett. Men så kommer objekt. For å finne det direkte objektet må du spørre deg selv hvem/hva subjektet utførte verbalet på. Rita venter i bilen. Venter er verbal, Rita er subjekt, og det er i bilen hun venter, altså blir bilen det direkte objektet. Disse tre ordklassene finner man i de fleste setninger. Indirekte objekt finnes i færre setninger. For å finne det indirekte objektet må du spørre deg hvem/hva handlingen går ut over. For eksempel setnigen til Star Fox tidligere i denne tråden: Jeg kastet en ball på Fredrik. Kastet er verbal, jeg er subjekt, en ball er direkte objekt (fordi det er den subjektet utfører verbalet på), og Fredrik er det indirekte objektet, fordi subjektet utførte verbalet med det direkte objektet på ham Håper det ikke ble altfor vanskelig å forstå. Tusen takk for svar, var alt riktig plassert utenom indirekte objekt? Kan noen vise meg eksempel på indirekte objekt med noen av de setningene jeg har skrevet?? Lenke til kommentar
malef Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Nei, det er dessverre en del feil her. Mye av det du kaller direkte objekter, er adverbialer. Eks.: Rita venter i bilen, som er ferdig pakket. Spørreord: HVOR venter Rita? Svar: I bilen, som er ferdig pakket. "I bilen, som er ferdig pakket" er altså et stedsadverbial, som igjen består av en preposisjonsfrase med et substantiv som har en (underordnet) relativsetning. Relativsetningen kan analyseres videre syntaktisk. Les litt om adverbial, og øv deg på enklere setninger - det er mitt tips. 1 Lenke til kommentar
Yokoya Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Så vidt jeg kan se, har ikke setningene over noen indirekte objekter. Indirekte objekt finner en veldig ofte i setninger der det er en overføring eller transaksjon av en eller annen form, altså noen(IO) som blir gitt noe(DO), eller fortalt noe, eller lignende. Jeg ville tro det blir noe slikt for noen av setningene. Slik Malef sier, er det mye adverbialer i disse setningene. Rita venter i bilen, som er ferdig pakket. (SU, Rita), (VBL, Venter), (Predikatsadverbial, i bilen, som er ferdigpakket) Vi kjører ut på landeveien (SU, vi), (VBL, kjører), (PA, ut), (PA, på landeveien) vi har ingen plan vi må følge (SU, vi), (VBL, har), (DO, ingen plan (som) vi må følge) jeg går gradvis inn i en høyere form for enhet med maskinen (SU, jeg), (VBL, går), (SA, gradvis), (PA, inn), (PA, i en høyere form for enhet), (PA, med maskinen) Men bilen er tross alt sytten år gammel. ... (SU, bilen), (VBL, er), (Setningsadverbial, tross alt), (Subjektspredikativ, sytten år gammel) Vi kjører over steppene, i time etter time. (SU, vi), (VBL, kjører), (PA, over steppene), (PA, i time etter time) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå