Gå til innhold

1000W nok for 770 SLI?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Do we (or does he) actually have the necessity of a "good" Power Supply? From what I'm aware of,power supply is power supply. If you're going to buy, say, 1200W, you might as well buy the cheapest one.

Feil. En strømforsyning er absulutt ikke bare en strømforsyning, forskjellene mellom en la oss si 650W strømforsyning av billigste sort og en 650W strømforsyning av kvalitet er store.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Så jeg er ikke på grensen eller noe? Det er et klart "ja", som i at jeg ikke har noe å bekymre meg for hvis jeg skal overclocke alt jeg har til det fulleste?

Det er helt klart nok. ;) Men ikke kjøp det billigeste, bruk litt penger på strømforsyning. Har du råd til det så ville jeg kjøpt en modell i AX-serien til Corsair, eller noe lignende. Synes du det blir dyrt så gå for HX-serien. Husk at en god strømforsyning holder mye lenger, og gir mer enn det står på pakken.

Btw., om målet med avataren din var å skremme folk, så gratulerer. :p Skvatt godt for å si det sånn...

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

So apart from "holding much longer" I haven't actually heard any arguments for why someone should buy the expensive alternative. In my 10 year experience with building PC's, and also with discussions with other people, "better editions" of PC-hardware are is not worth the efficiency you are getting compared to the price. One hardware where I have used this argument most fervently is with PSU's, where the only real need is to get the needed watt and nothing more.

1000W is more than enough, but how this "depends on the quality of the PSU", as fflex mentioned above, is beyond me.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

So apart from "holding much longer" I haven't actually heard any arguments for why someone should buy the expensive alternative. ...

1000W is more than enough, but how this "depends on the quality of the PSU", as fflex mentioned above, is beyond me.

I'm unsure about this argument, but here it comes. Dosen't a more expensive power supply deliver more watt/higher ampere on the different channels? If so, I would say that is a argument.

Best regards Faller

Lenke til kommentar

So apart from "holding much longer" I haven't actually heard any arguments for why someone should buy the expensive alternative. In my 10 year experience with building PC's, and also with discussions with other people, "better editions" of PC-hardware are is not worth the efficiency you are getting compared to the price. One hardware where I have used this argument most fervently is with PSU's, where the only real need is to get the needed watt and nothing more.

A high quality power supply have high quality components that is capable of delivering more power than it does. By doing this, the component will last longer.

Also, the efficiency is higher, therefore less heat from your system as the PSU does not get heated up that much. This equals also less noise from fans.

If you study a cheap PSU versus a quality PSU in the terms of electricity stability, you will find out that the voltage level does not vary that much in the quality one.

It's not hard to create something that can give 1000 watts. But it is hard to create something that can deliver a specific voltage at every moment, regardless of the effect delivered.

Lenke til kommentar

A high quality power supply have high quality components that is capable of delivering more power than it does. By doing this, the component will last longer.

Also, the efficiency is higher, therefore less heat from your system as the PSU does not get heated up that much. This equals also less noise from fans.

If you study a cheap PSU versus a quality PSU in the terms of electricity stability, you will find out that the voltage level does not vary that much in the quality one.

It's not hard to create something that can give 1000 watts. But it is hard to create something that can deliver a specific voltage at every moment, regardless of the effect delivered.

I agree, and also, basically there is often a much higher ripple value on cheaper psu, due to less quality components and their deliveryfactor of voltage. The lower ripple value the better. All tho, a "no" ripple would be the best =)

Anyways, a 850W high quality PSU should be enough, but on the safe side, I would go for a 1000W PSU based on seasonic platform (Seasonic X-1050, XFX Black Edition P1-1050, Cooler Master V-series V1000) All these 3 PSU are based off the same seasonic platform, and highly reccomended.

Endret av DGN
Lenke til kommentar

At den holder mye lengre er faktisk et godt argument for å kjøpe kvalitet - over år blir det faktisk billligere enn å kjøpe noe som er dårlig. Jeg har selv meget dårlig erfaring med strømforsyninger av laber kvalitet, og kan prise meg lykkelig at jeg bare måtte skifte strømforsyning og ikke hele riggen.

Men det er også slik at en rimelig ikke nødvendigvis gir den samme ytelsen. Det er nemlig betydelige konstruksjonsmessige forskjeller mellom rimelige og dyrere strømforsyninger. Det ene går på hvordan de fordeler strømmen mellom 3,3V, 5V og 12V, det andre går på hvordan de fordeler strømmen på de ulike 12V utgangene og hvordan de egentlig er styrt. 12V er klart viktigst i dag - og f.eks gir Fraktal Design Newton R2 1000 Watt bare 75A på 12V, dvs 900 Watt, mens Seasonic P-1000 gir 83A på 12V, dvs 996 Watt. Det er en forskjell på 10 %.

Veldig ofte har rimelige strømforsyninger også en konstruksjon som gir begrensninger på hver utgang - i gamle dager snakket vi om "singlerail" kontra "multirail". Nå er det ikke det som er poenget, men i en god del rimelige strømforsyninger er hver 12V utgang sikret med en sikringsmekanisme for å begrense strømmen - rett og slett fordi det gir mulighet til rimeligere komponenter. Det kan bety at selv om man faktisk har en 1000 Watt strømforsyning, så kan man begrenses i sitt oppsett til å ta ut langt mindre - kanskje bare en 750 til 800 Watt.

Ellers har dbass kommet med resten av argumentene jeg hadde.

Nåt det gjelder trådstarter sitt oppsett så vil et overklokka 2011 system og et overklokka GTX 770 dra ca 410 Watt fra veggen, jf http://www.anandtech.com/show/6994/nvidia-geforce-gtx-770-review/17. TDP på GTX 770 er satt til 230 Watt, men det virker ikke som noen har klart å ta ut denne. Dvs 650 Watt fra veggen, dvs noen under 600 Watt reelt kan man regne med. 850 Watt holder da med god margin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...