avp Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hei! Jeg trenger hjelp med å løse denne oppgaven: En vogn ruller nedover et skråplan. Når den 1 cm brede pinnen passerer fotoceller ved A og B, blir passeringstiden registrert elektronisk. Pinnen bruker 38,0 ms på å passere A og 26,5 ms på å passere B. Avstanden AB er 1,10 m. regn ut akselerasjonen til vognen. Jeg tenkte først slik at akselerasjon = delta fart / delta tid, men jeg hvordan kan jeg finne ut farten ved A og B? Jeg kjenner ikke til strekningen til A. Og jeg kan heller ikke finne sluttfarten fra A til B heller, fordi jeg ikke kjenner til startsfarten (fart ved A). Jeg prøvde først fartsformelen (V = V0+ at) og satte a = v/t Startsfarten V0 = 0 m/s. Jeg gjorde det om og fikk så V = V0 + v/t*t = V0 + V. Regner jeg ut dette får jeg bare 0 til svar.. Hvordan kan jeg løse denne oppgaven? Takk for svar Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Du må finne ut hvor mange sek 26.5 ms er. Så tar du 0.01 m/x sekund, og da blir det m/s. Dette er farten i B, gjør det samme i A. v0= v i A, og v=sluttfart altså fart i B. s=1,1m (avstand AB) v^2=v0^2 + 2as s=v0t + 1/2 a(t^2) Sett inn i passende formel. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Står ikke noe sted at startfarten er 0! Uten å sette meg inn i noen formler så virker ikke oppgaven så håpløs: Du vet hvor lang pinnen ("vognen") er, 1 cm. Du vet hvor langt tid den bruker på å passere hver av punktene (A og B). Du har altså avstand og tid, dermed kan du finne ut farten til vognen i hver av punktene. Videre vet du hvor langt det er mellom A og B. Akselerasjon er endring av farten og du har egentlig alt du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå