Gå til innhold

Boote med windows 98

Anbefalte innlegg

Hei..

En kamerat av meg skal innstalere windows 98 på nytt fordi han har fått bredbånd og hadde en oppdaterings versjon fra før.

Jeg forklarte han hvordan han skulle formatere harddsiken og dette gjorde han via ledeteksetn Dos.

Men nå når han startet opp maskina kom at automatisk inn i BIOS og inngen andre veier :yes:

Derfor lurte jeg på hva jeg må forklare han nå og hva han må gjøre.

Må han boote fra Windows 98 cdèn eller???

I så fall hvordan må jeg gjøre dette????

Håper på positive svar :smile:

Tusen takk for all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei !

1. skaff deg en Win 98/98SE oppstartdiskett, se linken nedest

2. Kjør fdisk og formater den første, aktive partisjonen

3. formater/definer samtidig eventuelle andre partisjoner/logiske stasjoner etter behov.

4. boot igang med disketten og velg "CDrom valg"

5. skriv "C:install" når du har fått frem A:

Ps. husk å sette inn Win CD... :wink:

Tja.... var det noe mer ?

http://www.oldstuff.myagora.net/powerload/bootdisk.htm

Lenke til kommentar
Hei !

1. skaff deg en Win 98/98SE oppstartdiskett, se linken nedest

2. Kjør fdisk og formater den første, aktive partisjonen

3. formater/definer samtidig eventuelle andre partisjoner/logiske stasjoner etter behov.

4. boot igang med disketten og velg "CDrom valg"

5. skriv "C:install" når du har fått frem A:

Ps. husk å sette inn Win CD... :wink:

Tja.... var det noe mer ?

http://www.oldstuff.myagora.net/powerload/bootdisk.htm

:o :-? :x

Det der var absolutt ikke jeg lurte på.

:shrug: Jeg lurte på hvordan jeg må gjøre for at Windows 98 cd`en skal boote automatisk... Men dette gjorde ikke den av seg selv da jeg satte cd`en i. Da må jeg jo inn i Bios for å få ordnet dette.. Og da er vi kommet til det jeg lurer på... Jeg lurer på hva jeg må gjøre i BIOS for å få Windows 98 cd`en til å boote automatisk. Dette er tydlig vis ikke gjort på den pc`en så dette må gjøres :yes:

Lenke til kommentar
Fordi du ikke leser teksten, du kan ikke boote med Win98 CD uten å

bruke oppstartdiskett på formatert HDD !

Jeg leser teksten... :o Da kan du sikert svare meg på dette spørsmålet da: Hvorfor fikk kameraten min innstalert Windows 98 uten noen f*** oppstartsdiskett??????

Han måtte bare fixe noe i bios...

Lenke til kommentar
Eller han ljuger, det er ingen bios innstillinger som gjør at du kan boota  

en Win 98 CD på samme måte som XP !

Hahaha :lol: Tror ikke det du... Han er desuten ikke så smart at han vet hva en oppstartsdiskett er for noe.. og en ting til: Når han gjorde dette så snakket jeg med han i telefonen under allt dette oppstyret..  

:-)

Edit: quotet på feil måte.. sorry :oops:

Lenke til kommentar
Eller han ljuger, det er ingen bios innstillinger som gjør at du kan boota en Win 98 CD på samme måte som XP !

Tror du tar feil. Jeg har i alle fall en Win98 SE CD som booter, ingen behov for floppy.

Må man sette CMOS setup tilbake etter man er ferdig med det man skal gjøre???!

Nei, det er ikke nødvendig. CD og floppy bør stå foran HD.

Lenke til kommentar
Eller han ljuger, det er ingen bios innstillinger som gjør at du kan boota en Win 98 CD på samme måte som XP !

Tror du tar feil. Jeg har i alle fall en Win98 SE CD som booter, ingen behov for floppy.

Må man sette CMOS setup tilbake etter man er ferdig med det man skal gjøre???!

Nei, det er ikke nødvendig. CD og floppy bør stå foran HD.

Tusen takk hårek :) takker og bukker

Lenke til kommentar

funker fint å installere Win 98 uten oppstartsdiskett, den enste Windowsen jeg har hatt problemer med når det gjelder det er ME. da måtte jeg ha oppstartsdiskett. ingen av gangene jeg har installert Win 98 har jeg hatt bruk for oppstartsdiskett. det er bare å sette Cd rom eller det du bruker som cd rom som første boot i bios så skal det meste ordne seg selv. er ikke noe problem.

si til kameraten din at han kan formatere en gang til å se hva som skjer da. selv Win 98 skal boote automatisk når den er installert.

Lenke til kommentar

en ting: hvorfor vil du kjøre Win 98? bare lurer litt. er det pga maskina di eller? å ja nå husker jeg det, det er vel bare på de nyeste biosene at den velger selv hva den vil boote ifra. alt av OS cd plater og rec cd plater har boota perfekt uten at jeg har tulla i biosen først. nå har jeg riktig nok ikke prøvd å boote fra Win 98 plata, men det skal vel gå bra. det eneste jeg vet som er helt sikkert er at Win 95 plata ikke booter automatisk uten å bruke oppstartsdiskett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...