Gå til innhold

FX 8770 og FX 9000

Anbefalte innlegg

Har snoka litt rundt på HW-sider, og det er flere som nevner disse:

FX 8770

og

FX 9000

Ettersom jeg har fått med meg, er dette rykter spredt av Sweclockers. Aner ikke om det stemmer men uansett. De snakker om en TDP for FX 9000 på hele 220 watt.

AMD har ikke bekrefta eller avkrefta denne, så den svever fritt på webben akkurat nå.

Men, Saken er; Det finnes ingen hovedkort der ute som kan håndere den strømengden som denne vil trekke av sokkelen, og siden AMD Ikke har bekrefta at denne faktisk kommer i salg, kan vi jo leke litt med tallene istenden:

Gitt 220 watt TDP, og vi tar utgangspunkt i 1,6 volt og formelen P/U=I, som blir 220/1,6=137,5A.

Så, jeg er veldig skeptisk til at dette i det hele tatt lar seg gjøre, reint elektrisk i hovedkortets kretser. Sikkert en eller annen Elektronikk Ingeniør her inne som kan forklare dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, Jasså.

Det var interessant. , Du skjønner, jeg leste på Komplett sin produkt info at Sabertoothen bare støtta opptil en TDP på 140 watt. Det fikk meg til å stusse.

Det er en rest fra den tida AMD solgte Phenom II X4 965 BE med 140W TDP, om AMD lanserer en 200W-prosessor vil nok Sabertooth støtte den også ;)

TDP er vel i all hovedsak basert på varmeutviklinga?

Varmeutvikling = effektforbruk.

Lenke til kommentar

Alt arbeid som gjøres i en prosessor går over til varme.

Ja, tenkte litt kort der, var midt i en ARAM.

Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor entusiaster er så opptatt av TPD'en til FX-9000. Det er jo ikke som om målgruppen for en slik CPU har dårlig kjøling?

Lenke til kommentar

Ja, tenkte litt kort der, var midt i en ARAM.

Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor entusiaster er så opptatt av TPD'en til FX-9000. Det er jo ikke som om målgruppen for en slik CPU har dårlig kjøling?

Hvem er det som er interessert i en slik CPU egentlig? Den vil ikke ha stort overklokkpotensiale, ytelsen i spill og benchmarks vil ikke være god nok til å egentlig ta igjen i7-4770k, og kjølekravene vil være enorme.

Lenke til kommentar

Hvem er det som er interessert i en slik CPU egentlig? Den vil ikke ha stort overklokkpotensiale, ytelsen i spill og benchmarks vil ikke være god nok til å egentlig ta igjen i7-4770k, og kjølekravene vil være enorme.

Skal ikke nekte for at det hadde vært morsomt å se temps med skikkelig vannkjøling feks :)

En CPU for nysgjerrige kanskje?

Lenke til kommentar

Ser at AMD kommer med FX-9590 og FX-9370.

Håper at at FX-9370 knuser i7 2600k i de fleste ytelsetestene mens FX-9590 klarer å måle seg mot i7 2700k eller i7 3770k.

Med turbo-frekvens opp til 5GHz har AMD endelig nådd klokkefrekvensmålet de hadde med Bulldozer (!)

Med slike frekvenser burde FX-9570 være rimelig kompetetiv med 4770k i de fleste programmer og spill, spørsmålet er bare hvor mye TDPen har steget og hvor mye overklokkingsrom det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som er interessert i en slik CPU egentlig?

Folk som til stadighet fyller opp dette forumet med de uhorvelige prisene Intel har samt hvor gode disse prosessorene er. En FX cpu ser ut til å være løsningen på nesten alle problemer.

Lenke til kommentar

Folk som til stadighet fyller opp dette forumet med de uhorvelige prisene Intel har samt hvor gode disse prosessorene er. En FX cpu ser ut til å være løsningen på nesten alle problemer.

Alt jeg har fått med meg fra Dels poster er at du må bruke Linux, og gjøre store mengder kompilering. FX-8350 må altså være knallbra for Arch Linux :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...