Gå til innhold

Bestemt deg for parti? hvorfor? Akkurat det?

Anbefalte innlegg

Hvem har sagt at motstand mot innvandring er synonymt med fremmedfrykt? At du i det hele tatt nevner det er ganske utrolig. Det største problemet med innvandring er økonomisk.

Som regel er det fremmedfrykt ja. Pengene er ikke noe problem. Og selvsagt må man ha en forholdsvis streng innvandringspolitikk, og det har de fleste partiene på stortinget også.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du blind? Å si at pengene ikke er et problem er ganske ansvarsløst. Det er som oftest slike mentaliteter som ender opp i programmet Luksusfellen.

Innvandring har ingenting med fremmedfrykt å gjøre, det har med økonomi å gjøre. En ødeleggende velferdsstat der folk kan få trygd uten å gjøre noe er helt klart en naivitet i aksjon, som koster samfunnet enorme summer. Skal vi ta inn alle i verden som kan få trygd og bolig uten å løfte en finger for seg selv eller samfunnet? Skal vi betale mer skatt for å holde velferdsstaten og innvandringen i live? Galskap.

Problemet er at de fleste partier på Stortinget har en for mild innvandring. Det bør kun være lov å slippe inn de som ønsker å lære seg norsk, skaffe seg jobb, og skape noe for Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Artikkelen ja, mulig nynorskevenen min feiler meg her, men står det spesifikt hvorfor og hvor mye mer byråkrati vi vil få?

Overskriften er kutt klar Erna og at Erna bekrefter overfor Vg at hun har ambisjoner om å kutte i antall depertementer.

Selve artiklene handler også om leder for Akademikerne Knut Aarebakke som foreslår å legge ned halvparten av departementene.

Vi gjør det ikke for å redusere antall ansatte eller spare penger -- men for å få en bedre og mer enhetlig politikk. I dag er det for mye som faller mellom to stoler og som ingen departementer eller statsråder virkelig føler ansvar for sier han.

------

Det er fullt mulig å ha flere statsråder i ett departement.

-------

Aarebakke fremmer ikke forslaget for å kutte i staten og går til kraftige angrep på de som vil.

--------

FrP snakker mye om modernisering av offentlig sektor og Siv Jensen sier ofta at FrP vil redusere byråkratiet. Men det kommer til å bli flere, ikke færre statsansatte med FrP. Partier har derfor et helt galt fokus på moderniseringsdebatten sier Aarebakke. Aarebakke mener FrP bevisst prøver å skape et inntrykk av at "halve Norge" er statsansatte byråkrater.

Det er totalt feil. Av Norges 2.5 millioner arbeidstakere, er bare 4000 ansatt i departementene.

Og artiklen forstetter med overskriften: Flere statsansatte.

Lenke til kommentar

FrihetensRegn: Jeg gidder rett og slett ikke bruke så mye tid på folk som er helt besatt av innvandringspolitikk. Av mange grunner, men hovedgrunnen er at slike folk har lavere intelligens en alle andre folk som er opptatt av langt mer viktige ting her i samfunnet. (Ja, det er statestikker som beviser at innvandringsfanatikere har lavere IQ enn andre, og derfor ikke er i stand til å forstå argumentene som måtte komme i mot) ...

Den aller største grunnen er uansett at det er bortkastet tid. Da vi ikke vil komme noe lengere uansett hva...

En annen ting er jo at FrPs og andre innvandringsfientelige partier uansett ikke har mulighet til å gjenomføre den politikken de ønsker å føre uansett... Så det vil bli det samme, mer eller mindre, uansett hva slags parti man stemmer.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg er ikke besatt av innvandringspolitikk. Men jeg er opptatt av at Norge har en ansvarlig og effektiv økonomisk politikk, og da kan ikke naiv og kostbar innvandringspolitikk som det AP og Venstre står for støttes. At andre mennesker som er uenig i din politikk har lav IQ må du selv stå for.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Er du blind? Å si at pengene ikke er et problem er ganske ansvarsløst. Det er som oftest slike mentaliteter som ender opp i programmet Luksusfellen.

Innvandring har ingenting med fremmedfrykt å gjøre, det har med økonomi å gjøre. En ødeleggende velferdsstat der folk kan få trygd uten å gjøre noe er helt klart en naivitet i aksjon, som koster samfunnet enorme summer. Skal vi ta inn alle i verden som kan få trygd og bolig uten å løfte en finger for seg selv eller samfunnet? Skal vi betale mer skatt for å holde velferdsstaten og innvandringen i live? Galskap.

Problemet er at de fleste partier på Stortinget har en for mild innvandring. Det bør kun være lov å slippe inn de som ønsker å lære seg norsk, skaffe seg jobb, og skape noe for Norge.

Om det er så mange innvandrere som ikke jobber, burde vi ikke da prøve å finne årsaken, jobbe med bedre integrering og gjøre det lettere for dem å komme i jobb?

Hvilke tall er det du baserer deg på når du sier at det koster samfunnet "enorme summer"?

Hva får deg til å tro at mange av innvandrerne som kommer hit ikke er interessert i å jobbe?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke besatt av innvandringspolitikk.

Jo, du er det når det er nesten det eneste du bryr deg om her i verden...

Men jeg er opptatt av at Norge har en ansvarlig og effektiv økonomisk politikk,

Det får man med Venstre Høyre og KrF, også om man samarbeider med FrP.

og da kan ikke naiv og kostbar innvandringspolitikk som det AP og Venstre står for støttes.

AP har en svært streng innvandringspolitikk, så streng at det ikke er mulig å stramme inn mer, dersom man skal forholde seg til internasjonale avtaler. Venstre har mer enn streng nok politikk, akkuart som det Høyre har... Det er nesten ingen forskjell, bortsett fra det jeg har nevnt flere ganger alerede...

At andre mennesker som er uenig i din politikk har lav IQ må du selv stå for.

Det var ikke det jeg sa. Den tolkningen må du selv stå for... Ikke jeg.

*host*

Så høye tollmurer som denne proteksjonismen innebærer, så ødelegger jo dette for de fattige bøndene som ønsker å selge det de produserer til Norge. ..
Lenke til kommentar

Hver ikke-vestlige innvandrer koster Norge rundt 4,1 millioner kroner i snitt i livsløpet, skriver Finansavisen. SSB beregnet og summerte det til at om ikke-vestlig innvandring fortsetter på samme nivå som de fem siste årene, vil de totale kostnadene summere seg til 4.100 milliarder kroner netto. Det tilsvarer verdien av oljefondet og statens Statoil-aksjer. Mange ender også opp på trygd etter å ha jobbet en liten stund.

Det sier også seg selv at når man kan sitte hjemme og ikke lære norsk, ikke skaffe seg jobb eller integrere seg i samfunnet, men allikevel får mat, husly og hva det enn måtte være, vil regnestykket ikke gå opp.

Innvandring er like kostnadsfullt som trygdemisbrukere som kan jobbe men som velger å sitte hjemme og snylte på staten. All trygd burde halveres og kun gis til de som trenger det som mest, for å overleve.

Lenke til kommentar

Det er viktigere for enkelte parti å investere verdier i utlandet og være verdens største eiendomsfirma enn å bygge ut norsk infrastruktur. Det er vel oppsparing til fortsatt overvokst offentlig sektor som skal overleve etter oljen også. Det bør bygges infrastruktur og satses på norske veier og jernbane. Norge brukte nesten et helt statsbudsjett på å bygge Bergensbanen, da kan vi bruke mer på norsk infrastruktur enn det vi gjør i dag. FrP vil sørge for at det skjer.

Lenke til kommentar

Hver ikke-vestlige innvandrer koster Norge rundt 4,1 millioner kroner i snitt i livsløpet,

Hvor mange kroner blir det per nordmann da? Husk vi er oppe i 5 063 709 inbyggere.

Hvis man tar 5 063 709 delt på 4,1 milioner, hvor mye må hver nordmann ut med per utlending? Under en krone. Vel, da er det helt greit for meg... Uansett så bryr det meg midt bak øret. Vi har råd til det, og det er bærekraftig, ellers ville ikke de største partiene, Høyre og AP kunnet føret den innvandringspolitikken de gjør... Det er eksperter som står bak. Heldigvis... Og ikke folk som deg...

skriver Finansavisen. SSB beregnet og summerte det til at om ikke-vestlig innvandring fortsetter på samme nivå som de fem siste årene, vil de totale kostnadene summere seg til 4.100 milliarder kroner netto. Det tilsvarer verdien av oljefondet og statens Statoil-aksjer. Mange ender også opp på trygd etter å ha jobbet en liten stund.

Jada jada. Så fælt atte... Dette rammer jo deg og meg så vannvittig negativt. Mye verre enn asylbarna og deres foreldre som står i fare for å bli drept i hjemlandet dersom vi ikke velger å ta barn på alvor, men er mer opptatt av oss selv...

Det sier også seg selv at når man kan sitte hjemme og ikke lære norsk, ikke skaffe seg jobb eller integrere seg i samfunnet, men allikevel får mat, husly og hva det enn måtte være, vil regnestykket ikke gå opp.

Dette er noe både V, H, FrP, faktisk ønsker å gjøre noe med! Vi har en god politikk på dette feltet, som de rødgrønne ikke har... På dette feltet kan fint FrP, Venstre og Høyre sammarbeide. Altså for bedre integrering og alt det der....

Innvandring er like kostnadsfullt som trygdemisbrukere som kan jobbe men som velger å sitte hjemme og snylte på staten. All trygd burde halveres og kun gis til de som trenger det som mest, for å overleve.

Trygdemissbrukere eksisterer nesten ikke. Dersom du ikke mener at folk som er uføre ikke fortjener noe å leve for da. For da er jeg sterkt uenig med deg. Jeg er forøvrig sterkt uenig i resten av den inhumane politikken du forkynner også.

Uansett: Lengere enn dette kommer vi ikke. Jeg står for det jeg står for, og vil gjøre det. Og du kommer til å stå for det du står for. Uansett hva som måtte dukke opp. Så vi setter en strek her....

Lenke til kommentar

Ja, la oss ta inn alle i hele verden, vi har plass til 6.9 milliarder mennesker som er fattigere enn oss selv.

Ingen trygdemisbrukere her tillands nei... :roll:

Du lider av en vrangforestilling når du sier at "La oss ta inn hele verden" ... Det viser hvor liten innsikt du har når det gjelder de partiene du kritiserer. Ingen av oss er for "fri innvandring", bortsett fra DLFere....

PS: 5% trygdesvindelere er ikke akkurat mye i forhold til hvor mange som får god hjelp. Verken DU eller FrP kan få gjort noe med det faktum at alle systemer kan utnyttes.... Dere kan bare gjøre en ting som fungerer, og det vil ingen av oss... DVS avvikle NAV og gi faen i absolutt alle, fordi noen utnytter systemet

Lenke til kommentar

Hver ikke-vestlige innvandrer koster Norge rundt 4,1 millioner kroner i snitt i livsløpet, skriver Finansavisen. SSB beregnet og summerte det til at om ikke-vestlig innvandring fortsetter på samme nivå som de fem siste årene, vil de totale kostnadene summere seg til 4.100 milliarder kroner netto. Det tilsvarer verdien av oljefondet og statens Statoil-aksjer. Mange ender også opp på trygd etter å ha jobbet en liten stund.

Hvilket tidsperspektiv er det på disse totale kostnadene da? Bare "lang sikt"? Så vidt jeg ser står det ikke noe om innvandrere er mer eller mindre lønnsomme enn nordmenn. Burde ikke det være relevant?

Jeg er enig i at det er et problem om de ikke vil jobbe, eller lære seg norsk, eller delta i samfunnet, men hvordan vet du at problemet er at de ikke har lyst heller enn at de ikke får det til? Kanskje burde vi heller jobbe for å gi dem bedre insentiver til å gjøre disse tingene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...