Gå til innhold

Spørsmål anngående valg av skolepc

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal begynne på VG1 etter sommeren og har fått melding om valg av skolepcer. Jeg kan velge mellom HP eller Mac.

Det står en liten beskjed på siden at mac ikke vil støtte skolens programvare. Hva har eleven tenkt å gjøre da om han velger en mac? Må man da kjøpe andre programvare som gjør det skolens programvare gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville hørt med IT-ansvarlig, da det er litt vanskelig for oss vilt fremmede å vite hvilke programmer skolen benytter. Det kan jo f.eks. være at de har mac-lisenser til MS Office og Photoshop, hvis dere bruker dette, men at du selv må skaffe program til filmvisning eller annet.

Lenke til kommentar

Må ikke du også betale om du skal få Mac?

(Jeg har hatt to programmer som jeg er 99% sikker på at kun fungerer på windows og ikke Mac)

Elektro relevant ^

Men det hadde nok gått fint med en mac for meg iallefall hele dette skoleåret.

Lenke til kommentar

Ifølge det vi fikk vite så får de velge mellom å få HP gratis eller å betale så mye en Mac koster mer.

Må ikke du også betale om du skal få Mac?

(Jeg har hatt to programmer som jeg er 99% sikker på at kun fungerer på windows og ikke Mac)

Elektro relevant ^

Men det hadde nok gått fint med en mac for meg iallefall hele dette skoleåret.

Hei, skal på elektro. Hvilke typer programvare bruker dere? Er det noen i klassen din som har mac? Vi må kjøpe mac eller pc. Dette bestemmer man selv hvor mye man selv vil bruke.

Lenke til kommentar

Hei, skal på elektro. Hvilke typer programvare bruker dere? Er det noen i klassen din som har mac? Vi må kjøpe mac eller pc. Dette bestemmer man selv hvor mye man selv vil bruke.

Vi bare fikk en random pc. I år har vi egentlig kun brukt Word og powerpoint.

Jeg har også brukt "GX IEC Developer 7,0" for programmering i PLS (Automatisjon)

Så jeg tror ikke det vil bli noe problem om du kjøper mac, men jeg ville ha annbefalt windows.

Lenke til kommentar

Vi bare fikk en random pc. I år har vi egentlig kun brukt Word og powerpoint.

Jeg har også brukt "GX IEC Developer 7,0" for programmering i PLS (Automatisjon)

Så jeg tror ikke det vil bli noe problem om du kjøper mac, men jeg ville ha annbefalt windows.

Hvorfor anbefaler du Windows?

Lenke til kommentar

Helt sikkert fordi du kan komme i en situasjon hvor du trenger å bruke en programvare som ikke støttes av mac.

Når det er sagt så har jeg brukt mac i 1,5år nå, og jeg kommer aldri til å gå tilbake.

Men hvis skolen bruker programmer som ikke støttes av mac så vil du jo kunne få litt problemer. Man kan imidlertid installere windows på en mac ved siden av OS X, dersom du skulle ønske dette.

Lenke til kommentar

Helt sikkert fordi du kan komme i en situasjon hvor du trenger å bruke en programvare som ikke støttes av mac.

Når det er sagt så har jeg brukt mac i 1,5år nå, og jeg kommer aldri til å gå tilbake.

Men hvis skolen bruker programmer som ikke støttes av mac så vil du jo kunne få litt problemer. Man kan imidlertid installere windows på en mac ved siden av OS X, dersom du skulle ønske dette.

Dette også, men det er vel ikke så veldig stort problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...