Arne Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hei, Er det noen forskjell mellom leverandørene av fremkalling av bilder? Har hørt om Japanphoto og Fotoknudsen, men vet ikke hvilke som er best. Tenker å fremkalle i standard størrelse, evt a2 og a3 etterhvert. Er det noe jeg må tenke på når jeg etterbehandler raw-filene mine, som farger og kontrast? Takk! Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Er ingen ekspert på utskrift men har skrevet ut fra begge de to du nevner, men er lenge siden. ikke akkurat noe kvalitetspapir det ble trykt på men helt ok kvalitet på bildene. Fikk et tips for en stund siden at Fotoimport.no er veldig bra, hvis du trykker på linken så ser du at du kan velge masse forskjellige papirutgaver du vil ha utskriftene dine på, Ilford osv. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Takk. Det ble nok litt dyrt for meg. Er litt usikker på om jeg må gjøre noe spes med bildene før jeg sender dem til fremkalling.. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Noen? Jeg har ikke lyst å ende opp med over/under-eksponerte/kontrasterte bilder.. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Jeg har ikke lyst å ende opp med over/under-eksponerte/kontrasterte bilder.. Det er mange som sender helt uredigerte bilder til "fremkalling" og er fornøyd med resultatet. Andre editer og optimaliserer for utskrift eller printer selv. Hva som skal til for at du blir fornøyd er det vanskelig å vite, men pass på at du leverer fra deg bildene med et fargerom som laben støtter. SRGB er det enkleste, i hvert fall for å komme i gang. Ellers vil jeg anbefale å bare sende noe enkle og noen "vanskelige" (f.eks høy kontrast og/eller høy Iso) bilder inn for små kopier i første omgang. Det koster ikke mange kronene og så da kan du sende til både Japanphoto og Fotoknudsen og se om resultatet er forskjellig. Er du veldig opptatt av riktige farger bør du editere på en kalibrert skjerm. Du skriver ikke noe om opsettet ditt nå, men gjør du en enkel test med noen bilder og er fornøyd med resultatet er det ingen grunn til å endre. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Takk for svaret! Jeg bruker en Macbook Air-skjerm, så jeg vil ikke tro at den er optimalisert til fotoredigering. Dersom du forøvrig har noen tips til hvordan man kan se fargene mest mulig "riktig" på en slik skjerm, hadde det vært supert! Grunnen til at jeg spør er at de fleste sender jpg-bilder til fremkalling, og får OK resultater, mens jeg redigerer raw-filene selv, og dermed kanskje må passe på litt bedre for å få et greit resultat. Med tanke på kontrast blant annet, raw-filene mine er VELDIG blasse i utgangspunktet. Har faktisk sendt en epost til fotoknudsen og spurt hva de anbefaler. Får se litt på svaret de sender meg og så sende inn en liten ladning til fremkalling. Har du/dere noen erfaring med lerret? Jeg har et og annet bilde jeg er skikkelig fornøyd med som jeg har lyst å henge opp over sofaen, og vurderer å printe ut i s/h på stort lerret. Er det noen forskjell mellom de to tilbyderne, og fins det andre gode tilbydere av print? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Kjøp deg en fotoskriver og skriv ut selv. Det er da moroa starter. Koster kanskje litt mer penger, men det er verdt det. Epson og Canon har gode skrivere i størrelse A3+ og oppover til priser fra ca 3-4 tusen. Selv anbefaler jeg Epson først og fremst grunnet bedre drivere (min erfaring) og tilgang på papir fra ulike produsenter i ulike kvaliteter. Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Jeg bruker en Macbook Air-skjerm, så jeg vil ikke tro at den er optimalisert til fotoredigering. Alle laptoper jeg har brukt har hatt skjermer som gjør at nøyaktig editering av farger er vanskelig. Også laptopskjermer kan med fordel kalibreres, men det er ingen fullgod løsning pga begrenset fargerom osv. Mitt "beste" råd hvis du skal drive en del med bilderedigering er å skaffe en ekstern skjerm som i tillegg til å gi bedre farger (gitt at det er en OK skjerm) også gir deg en mye større arbeidsflate. En OK skjerm på 22-24 tommer og IPS-panel trenger ikke koste en formue. Har du ikke plass/råd til ekstern skjerm må du regne med litt prøving og feiling for å finne ut hva som skal til på din skjerm for å få bra kopier. Det går an å editere selv om skjermen ikke er nøyakatig, mange operasjoner som cropping, retting av horisont, oppskarping osv krever ikke god skjerm, men det kalrt at uten nøyaktig gjengivelser av farger blir alt rundt farger, hvitbalanse og kontrast vanskelig. Akkurat hvitbalansen kan fikses i mange tilfeller ved å sette den på et punkt du vet er nøytralt. Hvordan RAW-filen ser ut på skjermen (i forhold til en JPG rett fra kameraet) avhenger av programvaren du åpner RAW-filen i. Produsentens programvare vil ofte gi (nesten) eksakt samme resultat som JPG, men annen programvare har egne defaults for konverteringen. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Av både plass- og økonomiske årsaker, kan jeg nok ikke kjøpe en slik skjerm. Dersom jeg kjøper en stasjonær skjerm, blir det nok en iMac, med samme problemet som jeg har allerede mht farger. Jeg tar og avventer svar fra Fotoknudsen, og så legger jeg inn en bestilling og ser hvordan det blir. Dersom jeg skulle ha noen flere spørsmål poster jeg i denne tråden igjen. Setter den som løst inntil videre. Takk for hjelpen deres! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå