Benbjo Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hei, jeg har en Saab 93 som nettopp har vært på EU. Blant en del mindre feil som har blitt utbedret er CO-verdiene for høye til at bilen kan bli godkjent. Verdiene skal visstnok ligge på 0.35, men bilen ligger på rundt 0.6. Fikk den ned til 0.48 etter å ha kjørt litt på høyt turtall. Verkstedet foreslo at jeg kunne prøve å bytte plugger. Før kontrollen tok jeg ut de gamle og de så bra ut. Justerte også spark-gapen litt. Byttet også lambda-sonde. Alternativt var det noe motorrens jeg kunne prøve, men husker ikke navnet på produktet. Til sist kunne det være at jeg måtte bytte Katalysator, men de hadde ikke så stor tro på det da de hevdet at lambda-verdier og HC-verdier ville vært høyere enn de var. Lambda var hvertfall innenfor lovlig verdi. Så, dere bilkyndige, hva foreslår dere at jeg gjør? Kan selvfølgelig sjekke katalysatoren, men å bytte denne koster 10k+ hos Mekonomen. Hos Biltema har de noen til langt mindre (1k). Hvordan er disse? Andre forslag til hva som kan forårsake utslaget? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Enkelte har påstått at et oljeskift kan hjelpe dersom det er lenge siden sist. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Enkelte har påstått at et oljeskift kan hjelpe dersom det er lenge siden sist. Ja dette har jeg selvsagt også gjort. Har hørt at det er noe man kan tilsette oljen også? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Bytt olje og fylle opp med E85.... 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Luftfilter har vel ikke blitt nevnt enda, men det skal ikke gi utslag uansett pga massemåleren. Oljeskift kan være triks, men da helst på diesel. En defekt katalysator ligger desverre ofte rundt 0,5-0,6 i Co så du skal ikke se bort ifra at det er den. Disse andre tingene pleier å gi større utslag. Biltema kat m/flexirør på hver side funker helt fint hvis det lar seg montere. Bare kapp bort den gamle og stapp inn en ny en. Har montert massevis av dem og det er en helt grei å billig løsning. 1 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Olje/oljefilter nye plugger (bytt, ikke vær kjip), nytt luftfilter, kan også ha noen additiver i bensintanken. Kjør bilen godt før du har den på verksted, gi den en skikkelig utblåsing. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Skal skru litt på lørdagen. Luftfilter og oljefilter er byttet. Kjøper nye plugger og skal se på dette E85-stoffet. Kommer også til å se hvordan katalysatoren ser ut. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Fyll ikke E85.... Gå for V-power om du har lite igjen på tanken, evt. ha i noen additiver. Var et konsentrat som var veldig effektivt som de har på Jula, husker ikke hva det heter... Men gjør en tuneup som nevnt over her, i verste fall er katalysatoren din gåen, men den er ikke så dyr å skaffe på 9-3 Edit: Her er den. http://www.tripak.se/?action=01 Dette er gode greier, kom meg selv ut av samme knipe som deg med denne Endret 5. juni 2013 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå