Gå til innhold

[Løst] Migrere Outlook Express post

Anbefalte innlegg

Skal skifte systemdisken og tenker å lagre eposten som jeg har i Outlook Express.

Jeg vet hvor jeg finner filene, men er det så enkelt som å kopiere filene til backup-stasjonen og senere flytte alt tilbake når jeg har byttet systemdisken?

Jeg kan ikke huske å ha beskyttet eposten med noe sertifikat eller kryptering av noe slag. :hm:

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel å klone den gamle systemdisken slik at den nye blir en identisk kopi, med all programvare installert, alle settings korrekte og alle filer på plass.

Hvis du skal installere Windows XP fra scratch på en ny disk med Outlook Express og hele pakka, så er det litt mer komplisert: Du må vel definere mail-server, porter, logon+passord og sånne ting manuelt, men selve filene med mail-meldingene i kan vel enkelt flyttes fra den gamle disken til den nye. (Gjerne via en annen disk, dersom det er hensiktsmessig.)

Det finnes allerede oppskrifter for dette på nettet. Søk etter "move outlook express files to other PC"

Hvis du først skal reinstallere Windows, hadde det ikke vært lurt å vurdere noe annet enn XP nå i 2013?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at det er XP, men det er helt riktig (hvordan gjettet du det?).

Forsøk å installere noe nyere enn XP på en PC med 576 mB RAM.... (hovedkortet støtter ikke mer).

Nå vil vel du si at jeg bør kjøpe ny PC, og det skal jeg. Men jeg skal fortsatt beholde denne laptopen. Den nye PC'en blir en desktop.

Å klone kunne vært et alternativ, men dersom ikke harddisken hadde truet med å ta kvelden ville jeg reinstallert uansett. Jeg installerte XP for 8 år siden, og selv om det fortsatt er helt stabilt vil jeg fjerne all "Windows-råte" som har bygget seg opp.

Å sette opp OE er ikke verre enn at jeg har klart det før, jeg har faktisk en bruksanvisning fra den tiden landets ledende ISP var en servicebedrift.

Passordet til mailserveren har neppe noen innvirkning på gamle eposter som allerede er nedlastet.

Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at det er XP, men det er helt riktig (hvordan gjettet du det?).

WinXP var den siste versjonen av Windows som kom med Outlook Express ...

Passordet til mailserveren har neppe noen innvirkning på gamle eposter som allerede er nedlastet.

Nei, men mitt poeng var at ved reinstallering må du opprette alle 'email accounts' (inkl. passord) manuelt, mens du enkelt kan kopiere inn en gammel fil som inneholder de gamle email-meldingene.

Har du vurdert å bruke Thunderbird (fra Mozilla) istedenfor OE?

Du kan importerere email fra OE, og jeg lurer på om den ikke kan importere contacts osv. også.

Thunderbird blir oppdatert og kan kjøres på alle versjoner av Windows. Og ved å bruke Mozbackup er det enkelt å flytte hele email-opplegget til en annen maskin.

WinXP har vel også en 'Files and Settings Transfer Wizard' innebygget - kanskje du kan bruke den til å flytte 'files & settings' til en ekstern disk - og så flytte det tilbake igjen etter atdu har reinstallert?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert å bruke Thunderbird (fra Mozilla) istedenfor OE?

Du kan importerere email fra OE, og jeg lurer på om den ikke kan importere contacts osv. også.

Thunderbird blir oppdatert og kan kjøres på alle versjoner av Windows. Og ved å bruke Mozbackup er det enkelt å flytte hele email-opplegget til en annen maskin.

WinXP har vel også en 'Files and Settings Transfer Wizard' innebygget - kanskje du kan bruke den til å flytte 'files & settings' til en ekstern disk - og så flytte det tilbake igjen etter atdu har reinstallert?

Jeg har ikke vurdert Thunderbird. Jeg er fornøyd med OE, men jeg har bare web-baserte mailtjenester å sammenligne med. Har vært litt borti Outlook også, men det er veldig lenge siden så jeg husker ikke hvordan det var.

Dersom jeg skal bytte program, er det mest nærliggende å se på Opera Mail først fordi jeg bruker Opera. Det er mulig at det ble installert sammen med nettleseren, men jeg har ikke forsøkt å starte Operas mailtjeneste.

XP har en funksjon som heter "overføre filer og innstillinger". Jeg har aldri prøvd den. Jeg har allerede flyttet nesten allle filene over til en ekstern harddisk, og innstillingene er det ikke så farlig med. Jeg har et notat med alle innstillingene jeg bruker å endre etter en reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar ikke folk å setter opp pop mail med "leave messages on the server".

Da slipper man jo dette nå en mail klient settes opp på en annen maskin eller en ny en.

Og man kan ha klient installert/konfigurert samtidig på flere pc'er, enheter , mobiler eller nettbrett .

Eneste er sendte mail , kopi av disse ligger kun lokalt på klient pc eller enhet med pop mail oppsett.

Jeg har brukt å løse det med å sende viktige mail jeg ønsker å ta vare på med cc til meg selv.

Bare et tips...

.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ISP-er har en rimelig begrenset lagringskapasitet for hver epostkonto. Ihvertfall de som kun tilbyr POP.

De store dedikerte epost tilbyderene (gmail, outlook, etc) tilbyr IMAP og har betydelig større kapasitet tilgjengelig for hver bruker, så da er ikke dette en issue.

For trådstarter:

Det er bare å kopiere %localappdata%\identities\(randomnumbers)\Microsoft\Outlook Express\ fra gammel installasjon til ny installasjon for å beholde mail.

Ellers ligger adresseboken under %appdata%\microsoft\address book\

Endret av shabador
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng shabador.

Men nå vet vi vel ikke hva slags type det var her , jeg antok pop.

Det med for lite plass er ikke alltid gjeldende.

Tekst (vanlige eposter) bruker lite plass.

Jeg har noen over 10 år gamle mail jeg får inn hver gang jeg setter opp klient mot min telenor online frisurf mail adresse.

Rydder jo vekk unyttige ting etterhvert da.

Lenke til kommentar

Da slipper man jo dette nå en mail klient settes opp på en annen maskin eller en ny en.

Og man kan ha klient installert/konfigurert samtidig på flere pc'er, enheter , mobiler eller nettbrett .

Eneste er sendte mail , kopi av disse ligger kun lokalt på klient pc eller enhet med pop mail oppsett.

Jeg har brukt å løse det med å sende viktige mail jeg ønsker å ta vare på med cc til meg selv.

Bare et tips...

Det er et godt tips men det passer ikke spesielt godt for meg. Jeg har forsøkt dette tidligere men fikk problem med full konto.

Det er også viktig for meg å ha en kopi av alt jeg sender fra meg. Det blir krøkkete å skulle sende alt til meg selv.

Mange ISP-er har en rimelig begrenset lagringskapasitet for hver epostkonto. Ihvertfall de som kun tilbyr POP.

De store dedikerte epost tilbyderene (gmail, outlook, etc) tilbyr IMAP og har betydelig større kapasitet tilgjengelig for hver bruker, så da er ikke dette en issue.

For trådstarter:

Det er bare å kopiere %localappdata%\identities\(randomnumbers)\Microsoft\Outlook Express\ fra gammel installasjon til ny installasjon for å beholde mail.

Ellers ligger adresseboken under %appdata%\microsoft\address book\

Jeg har POP (POP3 tror jeg).

Det er fint å få bekreftet at det bare er å kopiere filene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...