Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Sitter og skriver metodekapittelet til min bacheloroppgave og har et problem.

Jeg har basert meg på metoden kvalitativ litteraturstudie og dokumentanalyse, men har støtt på noe som fikk meg til å undre på om det er riktig.

I tillegg til å litteraturstudien har jeg hentet tall og statistikk fra SSB, som jeg har brukt i egne kalkulasjoner og utregninger. Noen påpekte for meg at jeg da har drevet kvantitativ analyse.

Stemmer dette?

Er det ikke en kvalitativ analyse av tidligere publisert kvantitativt arbeid (av ssb si arbeid)?

Takker for svar, og hvis noen kan backe det opp med referanser hadde det vert fint. Jeg finner ingenting om det :p

mannjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

I tillegg til å litteraturstudien har jeg hentet tall og statistikk fra SSB, som jeg har brukt i egne kalkulasjoner og utregninger. Noen påpekte for meg at jeg da har drevet kvantitativ analyse.

Bruker du statistiske metoder og tester din teori på data, driver du etter min mening empirisk analyse i motsetning til teoretisk analyse. En oppgave har selvsagt ofte en teoretisk og en empirisk del.

Det er hevdet at kopierer man fra en driver man med plagiering, men kopierer man fra to så bedriver man forskning. Det gjelder særlig den teoretiske delen. Et krav til en empirisk analyse er at du legger ved data, slik at andre kan etterprøve og teste dine konklusjoner. Uten data eller eksakte datakilder vil jeg personlig hevde at den empiriske delen står til stryk.

Man har også ulike metoder innenfor statstikken, klassis statistikk, ofte kalt frekvensfortolkningen av sannsynlighetsbegrepet og bayesiansk statistikk som er mer teoretisk.

Eksempel:

Skal du trekke en rett linje og har kun ett punkt kan du ikke trekke en rett linje. Men har du ett punkt og a priori teoretiske oppfatninger om stigningsforholdet kan du trekke linjen med bayesianske metoder. Dette eksemplet er selvsagt altfor trivielt og satt på spissen.

Mer realistisk har du en punktsverm som ligger i en sirkelskive og et punkt langt utenfor sirkelskiven (en såkalt "outlier") kan du trekke linjen midt gjennom punktsvermen på sirkelskiven og til punktet. Tar du bort dette ekstreme punktet får du ikke bestemt linjen med klassisk statistikk. Korrelasjonen i data som ligger i en sirkel er lik null. Har du fortsatt en teoretisk oppfatning om linjens stigningsforhold kan du trekke den med det antatte stignisforholdet midt gjennom den sirkulære punktsvermen,

Forutsetning: Vi forutsetter her at vi ikke bygger på teoretiske oppfatninger om stigningsforhold i den klassiske analysen

Bayesiansk litteratur fra økonometri som upresist kan beskrives som den grenen innen økonomi som skal gi empirisk innhold til økonomisk teori.

http://www.amazon.com/Introduction-Bayesian-Inference-Econometrics-Classics/dp/0471169374

Videre søk på den forfatteren:

arnold zellner bayesian econometrics

Klassiske metoder innen økonometri er der en megde litteratur på som for eksempel

Søk også på:

http://www.amazon.com/books/dp/019877432X

granger causality

sims causality

søk også på

Søren Johansen

David Hendry

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...