Gå til innhold

Bare hvite kan være rasister

Anbefalte innlegg

Så etter å ha vært i noen diskujoner på internettet går dette alltid igjen: "Pågrunn av slavehandelen og systematisk rasimse fra den hvite rase, kan kun hvite være rasister", selv om det er f.eks. arabere som er rasitiske mot svarte, eller svarte som er rasitiske mot hvite.

Og noen postet også dette bildet som tydeligvis var helt korrekt: tumblr_mk4x5fB6QA1qd6abso1_r1_500.jpg

Så ja, kan kun hvite være rasister? Og er det ikke rasitisk og mene at fordi noen hvite for noen hundre år siden drev med slavehandel så drev alle hvite med dette? Selv nordmenn som ikke var en del av slavehandelen og koloniserte verden? Eller en helt vanlig bonde i UK som ikke visste noe om verden utenfor gården sin?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg møter utrolig sjelden påstand "kun hvite kan være rasister", har du noen konkrete eksempler? Det jeg derimot møter ganske ofte er folk som klager på at denne holdningen er utbredt.

AtW

Mest på engelsksprålige forum, kan sende deg link på PM. Uansett kan sitere noen:

I'm saying "reverse racism", like "heterophobia" and misandry, doesn't exist. Not as a part of a powerful system that hurts, kills and oppresses people.

(Om såkalt "omvendt" rasisme (en ikke-hvit er rasitisk mot en hvit).

And no, it's not just about stereotypes, or even about having close to no media representation outside of stereotypes. It's about racism in general being alive and well today thanks to those past actions. To give just one example, in the US, black men on average earn less than white women, who already earn less than white men. And this is really only a very small part of racism. You might want to look up colonialism and how it still screws people over.

"**** said:

I will only do that when you look up the definition of racism."

You mean one in dictionary, almost certainly decided upon by white people?

Omg, save the white people, their feelings are being hurt! While actual, systematic racism, you know, kills people.

So 100% not on board with being outraged that white people get "compared" to racists. What I don't feel comfortable commenting on is the part where that racist is a recent mass murderer, but since the question was if this is racism/the same as a case where the "roles" are reversed and not if it's an okay thing to do... no, it's not the same.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Mest på engelsksprålige forum, kan sende deg link på PM. Uansett kan sitere noen:

(Om såkalt "omvendt" rasisme (en ikke-hvit er rasitisk mot en hvit).

Ingen av de sier at de kun er hvite som kan utøve rasisme, de sier at det ikke er den samme typen rasimsme fordi det i mindre grad er innbakt i samfunnets strukturer. Men man finner jo folk som mener vi ikke landet på månen også, så det finnes helt sikkert folk som mener at kun hvite kan være rasister, jeg har bare ikke inntrykk av at dette er særlig vanlig.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av de sier at de kun er hvite som kan utøve rasisme, de sier at det ikke er den samme typen rasimsme fordi det i mindre grad er innbakt i samfunnets strukturer. Men man finner jo folk som mener vi ikke landet på månen også, så det finnes helt sikkert folk som mener at kun hvite kan være rasister, jeg har bare ikke inntrykk av at dette er særlig vanlig.

AtW

Ja, men dette var en diskusjon om rasisme, og de mente at hvite ikke kan bli utsatt for dette. Og at når en ble utsatt for rasisme så ble hun bare såret. Bare se på bildet over, hvite kan kun bli såret, mens svarte er i fengsel (hvordan er det rasisme?).

Lenke til kommentar

Ja, men dette var en diskusjon om rasisme, og de mente at hvite ikke kan bli utsatt for dette. Og at når en ble utsatt for rasisme så ble hun bare såret. Bare se på bildet over, hvite kan kun bli såret, mens svarte er i fengsel (hvordan er det rasisme?).

Det er ikke sånn jeg tolket det, jeg tolker det som de mener hvite ikke kan bli utsatt for samme type rasisme.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har møtt på noen slike selv. Og forklaringen deres ligger i at rasisme er undertrykking fra toppen og ned. Så siden hvite (menn) kontrollerer samfunnet kan kun hvite være rasister. Så det er en videre omdefinering av ordet 'rasisme', som om vi ikke hadde nok av det. Likevel har de jo et poeng i at minoriteter ofte har det vanskeligere i et samfunn. Men det å blande inn det ladede ordet 'rasisme' i dette vitner kun om hersketeknikker bygget på svak retorikk og svært naive tankesett.

Videre er det bare å peke på områder hvor hvite er et mindretall (innvandrerstrøk osv). Her er det ofte de hvite som har det vanskelig. Kan de være rasister da? Personen vil da svare at de hvite bare kan flytte. Noe som igjen vitner m at de lever i en drømmeverden. Som så ofte er 'anti-rasistene' (etter sine egne definisjoner) de største rasistene der ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn jeg tolket det, jeg tolker det som de mener hvite ikke kan bli utsatt for samme type rasisme.

AtW

Da misforstår du det nok. Bildet viser to personer som blir utsatt for de samme holdningene, men det er visstnok kun rasisme når det gjelder de svarte, fordi det da har videre konsekvenser (bortsett fra at noen blir såret da -- noe som tydligvis ikke betyr noe). Dette er holdninger fra selvgode personer som liker å fortelle seg selv at hatet de innehar er mye bedre enn andres hat. Og det å skille mellom forskjellige folks holdninger og utsagn basert på rase i denne sammenhengen, kan ikke kalles noe annet enn en stor bjørnetjeneste for saken de visstnok kjemper for.

Lenke til kommentar

Da misforstår du det nok. Bildet viser to personer som blir utsatt for de samme holdningene, men det er visstnok kun rasisme når det gjelder de svarte, fordi det da har videre konsekvenser (bortsett fra at noen blir såret da -- noe som tydligvis ikke betyr noe). Dette er holdninger fra selvgode personer som liker å fortelle seg selv at hatet de innehar er mye bedre enn andres hat. Og det å skille mellom forskjellige folks holdninger og utsagn basert på rase i denne sammenhengen, kan ikke kalles noe annet enn en stor bjørnetjeneste for saken de visstnok kjemper for.

Jeg skjønner bildet, men det er ikke sånn jeg tolker innleggene han siterte.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så etter å ha vært i noen diskujoner på internettet går dette alltid igjen: "Pågrunn av slavehandelen og systematisk rasimse fra den hvite rase, kan kun hvite være rasister", selv om det er f.eks. arabere som er rasitiske mot svarte, eller svarte som er rasitiske mot hvite.

Hvis vi ser litt på fakta her så er det motsatt, gå inn på et muslimsk forum så ser de hva de mener om oss, og det er mye verre enn noen hvite nordmenn har sagt om dem.

Når det gjelder slavehandelen til USA, så var den i hovedsak drevet av og for jøder i USA, og slavene ble som oftes solgt til dem av muslimer og afrikanske stammehøvdinger.

Muslimenes slavehandel pågikk lenge før jøder i UA begynte med dette, og den pågår ennå.

Muslimene tok også massevis av europeiske slaver helt opp til Island, i tillegg til afrikanske og asiatiske slaver.

Hvite europeere får som vanlig skylden for det som andre har gjort, men historien viser klart hvem som er de skyldige.

Problemet er bare at det er jødene og deres lakeier som bestemmer og kontrollerer hva folk skal lære om historie på skolen, og ikke minst hva slags historie de skal lære.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner bildet, men det er ikke sånn jeg tolker innleggene han siterte.

AtW

Vel..De sa seg tydligvis enig med bildet, og bildet er ganske klart. Sitatene er ikke like klare, men de sier likevel at rasisme er del av et større system (og hvis den ikke er det, er det uansett den eneste rasismen som betyr noe).

Må bare skyte inn at dette er noe av det dummeste jeg har lest:

You mean one in dictionary, almost certainly decided upon by white people?
Lenke til kommentar

Vel..De sa seg tydligvis enig med bildet, og bildet er ganske klart. Sitatene er ikke like klare, men de sier likevel at rasisme er del av et større system (og hvis den ikke er det, er det uansett den eneste rasismen som betyr noe).

Må bare skyte inn at dette er noe av det dummeste jeg har lest:

Hvem sa seg enig med bildet? De som kom med sitatene? De som postet bildet? Jeg ser ikke hvordan vi kan vite at noen av delen er tilfellet?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg møter utrolig sjelden påstand "kun hvite kan være rasister", har du noen konkrete eksempler? Det jeg derimot møter ganske ofte er folk som klager på at denne holdningen er utbredt.

AtW

Dette mener du ikke. Rett og slett. Jeg tar deg for en over gjennomsnittlig intelligent person. Dette trengs det ingen forklaring på for din del. Edit; altså disse konkrete eksemplene.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Dette mener du ikke. Rett og slett. Jeg tar deg for en over gjennomsnittlig intelligent person. Dette trengs det ingen forklaring på for din del.

Jo, det mener jeg, det er en stråmann. Akkurat som det er en stråmann når folk klager over at de "rabiate feministene" snart kommer og klager i annenhver nyhetssak, men de rabiate feministene kommer sjelden. Det er ett oppskrytt problem, og det er svært få med disse meningene. Den påtatte offerrollen kler ikke ressurssterke hvit menn særlig godt, og jeg tror man hadde godt av å droppet den om man vil diskutere slikt seriøst. At det er masse dobbeltmoral angående rasisme kan man fint diskutere på ett saklig nivå uten dette offerpratet.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jo, det mener jeg, det er en stråmann. Akkurat som det er en stråmann når folk klager over at de "rabiate feministene" snart kommer og klager i annenhver nyhetssak, men de rabiate feministene kommer sjelden. Det er ett oppskrytt problem, og det er svært få med disse meningene. Den påtatte offerrollen kler ikke ressurssterke hvit menn særlig godt, og jeg tror man hadde godt av å droppet den om man vil diskutere slikt seriøst. At det er masse dobbeltmoral angående rasisme kan man fint diskutere på ett saklig nivå uten dette offerpratet.

AtW

"Ressurssterke hvite menn". Du er en rasist. Forklar meg hvorfor du IKKE er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...