Gå til innhold

Erfaringer å gå fra iOS til Android?

Anbefalte innlegg

Min iPhone 4S begynner å bli gammel. Power-knappen har låst seg, og skjermen må låses via touch (god forby om jeg må restarte engang), batteriet holder ikke mål (lades ca. 3 ganger om dagen), og iOSet begynner å lagge kraftig. Det er altså på tide å kjøpe ny telefon!

Jeg har igrunn lyst til å fortsette med iPhone. Jeg har nok invistert litt for mye i iOS, hvor jeg har kjøpt ekstremt mange apper (riktig nok få som brukes mye), har ekstra lagringsplass i iCloud serverene, bruker iCloud mail til hverdags. Har 1 iPad, 2 macer og ingen pc/windowsmaskin. De fleste vil nok anse meg som en Apple Fanboy.

Allikevel så er jeg usikker på om jeg vil kjøpe iPhone 5, når en ny versjon er rett rundt hjørnet.

Med skrekk og gru har jeg begynt å tenke på Android. Kjøpte meg HTC Desire når den kom ut, og det har vært den verste mobilopplevelsen jeg har hatt siden jeg prøvde meg på Symbian en gang for lenge siden. Men det er vel slik å forstå at Android har blitt mye bedre med årene?

Det jeg altså lurer på, er om det er noen tidligere iPhone brukere som nylig har gått over til Android som vil enten anbefale, eller fraråde meg å gå over? Hvordan gikk byttet, kan jeg bruke icloud mail? Vil jeg miste mye av kommunikasjonen til de andre enhetene mine (ipad, macs), eller funker det relativt greit?

Om det blir bytte, så er det Galaxy S4 som vurderes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som jeg har let har byttet over, går i fellen hvor vanene fra iPhone tar vekk fra brukeropplevelsen på android, samme som å gå fra android til ios.

Man prøver rett og slett bruke den nye telefonen som den gamle, og da blir man ofte frustrert og irritert.

Bare for å gi deg et lite filter å filtrere svarene du får gjennom.

Kan nevne at jeg ikke har brukt ios nok til å kunne hjelpe på akkurat den biten. Har brukt tonnevis av andre OS, feks symbian, meego, maemo5, wp7.5, wp8 og Belle.

Og jeg føler ihvertfall at friheten på android er veldig velkommen og noe jeg savner på de fleste andre OS. Ikke bare personalisering, men feks muligheten til å laste ned fra nettet, bruke filutforsker for å finne alt jeg trenger på mobilen som feks save games, osv.

Ikke like fritt som maemo5, men ikke for langt unna.

Og jeg har ikke vært så fornøyd med en tlf som jeg er med s4 siden n900.

Lykke til med valget =) .

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-peolQalf

Som slai skriver over, bør du ikke forvente noe helt likt av Android som av iOs. Alle os har sin måte å bli brukt på, prøv å sett deg inn i hvordan telefonen virker, så går det nok bra.

iCloud mail kan du sette opp sånn, så det skulle ikke være noe problem. :)

Lenke til kommentar

Jeg har mye apple utstyr, blant annet ipad.

Når det gjelder mobil har jeg HTC One.

Ikke prøv å få android til å være iOS. Da får du ikke unyttet mulighetene.

Tror HTC One er mobilen du vil like best når det gjelder kvalitet.

S4 har mye gimmiker.

Når det gjelder icloud så har google 15gb gratis lagring i skyen.

samt ekstra data koster lite.

du får også 2 år gratis 25gb hos dropbox.

du kan velge at bilder og film blir synkronisert automatisk på 3g eller wifi.

Du slipper å starte dropbox etter reboot av telefonen.

Batteri.

Etter en normal dag har jeg mellom 30% og 50% strøm igjen etter 18 timers bruk.

Apps

Mange av appsene som koster penger på iOS finner du kanskje gratis på Android.

siden apps kan kjøre multitasking utenfor appet. så kan facebook messenger ha chatte bobbler overalt.

Lenke til kommentar
Tror HTC One er mobilen du vil like best når det gjelder kvalitet.S4 har mye gimmiker.

Når du sier "kvalitet", hva mener du egentlig?

Og ja, s4 har mye gimmicker. Det skal dog sies at gimmick ikke nødvendigvis betyr at det er ubrukelig eller unyttig.

Feks bruker jeg ikke eye tracking spesielt mye, men air gestures og spesielt air view og multiwindow brukes mye... Syntes denne "hurrmagurd gimmicks" greia blir dratt alt for langt mtp s4,og som regel av folk som ikke har brukt s4 noe særlig.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt både iOS og Android ganske mye og vet at det er ganske stor forskjell på brukeropplevelsen. Mange som går fra iOS til Android vil klage over at det er så mye innstillinger man kan gjøre og med dette mener de fleste at det er rotete. Med andre ord betyr dette at det er mer å gjøre på Android ut fra boksen. Tilpasninger, design, snarveier, mer funksjonelle funksjoner og synkroniseringer er betydelig større enn iOS. Dette har noe mer at Android tillater tredje parti utviklere å gjøre det de har lyst uten begrensninger.

Det er derimot annerledes om det var motsatt og dette kan jeg fortelle dere. Jeg som har vært Android bruker i mange år, fikk prøvd iOS (iPhone 4) i en måned av dama. Gjett om det var mange funksjoner jeg savnet. Snarveiene fra notifikasjonsmenyen var ikke tilgjengelig og kunne heller ikke laste ned i etterkant fra appstore (hvis ikke man jailbreaker da selvfølgelig). Innstillingsappsen/menyen var den jeg brukte ganske aktivt da jeg måtte inn ditt hvert eneste gang jeg skulle skur av eller på noe (Wifi, bluetooth, 3G sov). Filbehandling var ikke til stedet heller, facebook kontaktene mine var ikke blitt synkronisert med kontaktlista mi, layout var så og si ikke noe å gjøre med osv. Med det føltes jeg at det var begrenset. En ting som var positiv med iPhone var alle de kule spillappsene jeg ikke kunne laste ned fra Android. Phoenix Wright, Theatrhythm Final Fantasy, Mega Man X osv. Disse kom kun til iOS.

Grunnen til at jeg fortsatt bruker Android var da et lett valg. Selv om det er mange kule spill der så hadde Android NES, SNES, N64, GBA, DS, Playstation og den ny kommende GC/Wii emulator (som enda ikke virker optimalt) til gjengjeldt. En ting er klart. Dersom man bruker mobilen til å laste ned apps for morroskyld, da er iOS ganske passende. Om man derimot velger operativsystemet som er mer funksjonelt, mer integrert med appsene, mulighet for snarveier og lettvint å dele filer, passer Android bedre. Ikke at Android ikke har kule spill, men iOS har mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...