Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svar jeg fikk fra Telio om denne saken:

"Firewall må slippe gjennom SIP /udp trafikk, så fungerer Telio. Enkelt sagt kan du si at de samme porter som må åpnes for å bruke voice/telefonfunksjoner i Messenger/Yahoo Messenger etc, må være åpnet for at vår trafikk skal slippe gjennom.

(men ekte ip-adresse er ikke et krav, vi håndterer nat)."

Kort sagt betyr dette at hvis man sitter bak restrektive routere/firewalls så vil man kunne støte på problemer.

Ja for det jo mange rutere/firewaller som ikke lar deg slippe igjennom UDP trafikk... :roll:

Lenke til kommentar
Svar jeg fikk fra Telio om denne saken:

"Firewall må slippe gjennom SIP /udp trafikk, så fungerer Telio.  Enkelt sagt kan du si at de samme porter som må åpnes for å bruke voice/telefonfunksjoner i Messenger/Yahoo Messenger etc, må være åpnet for at vår trafikk skal slippe gjennom.

(men ekte ip-adresse er ikke et krav, vi håndterer nat)."

Kort sagt betyr dette at hvis man sitter bak restrektive routere/firewalls så vil man kunne støte på problemer.

Ja for det jo mange rutere/firewaller som ikke lar deg slippe igjennom UDP trafikk... :roll:

Problemet er vel ikke UDP-trafikken i seg selv, men hvilke porter denne vil gå over. Er som kjent ganske mange som har problemer med voice-funksjonaliteten til MSN per i dag. Bør uansett ikke være noe problem, da Skype klarer å komme rundt dette på en glimrende måte i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har lest denne tråden. Og ser at en del er mistenksomme.

Jeg bestilte dette for over 1 mnd siden.

Jeg flyttet midt i desember, og valgte da å la være å flytte fasttelefonen da dette ville kostet meg en del $.

Abb prisen er jo den samme som til Telenor, som mange har poengtert.

MEN, man kan jo ringe gratis hele mnd'en til alle fasttelefoner i Norge.

Og de er billigst til Mobil og.

Til utlandet er vel så som så, men de har en policy om å gå under eventuelle tilbydere på pris, hvis det viser seg at den andre tilbyderen er billigere.

Dette er et genialt konsept for meg, siden jeg har bredbånd, og i tillegg ringer moderat.

Jeg vil mao ikke betale mere enn 159 i mnd for tlf, uansett hvor mye jeg ringer hjem eller til dama eller noe.

Til Mobil vil jeg spare penger uansett.

Jeg valgte adapteren, siden jeg vil ha min trådløse analoge tlf i bruk.

Ifølge Telio (og produsentens specs) støtter adapteren og Nummervisning.

Dette var viktig for meg, igrunn, rart hvor avhengig man blir av den.

Med adapter vil man jo og kunne splitte signalet, og koble på flere telefoner.

Evt, hvis man har flere kontakter i huset, er det bare å koble vekk linja inn fra telenor (hvis du ikke bruker den til ADSL da ;) ) og koble adapteren inn på telefonsystemet i huset ditt.

Det eneste som gjenstår å se er hvor bra dette er.

Mente å ha lest på siden til Telio at man trenger rundt 80 kbit/sekund begge veier for at dette skal funke.

Netlimiter gjør at man kan begrense hvor stor del av båndbredden PC'en tar.

Så da er den saken grei.

Noen spurte om man må ha på PC'en for å bruke Telio.

Svaret er nei. Adapteren/Telefonen kobles ikke på PC'en men på en router eller HUB/switch. Avhengig av hva man har.

Jeg har kabelmodem fra UPC, og ved å sette opp en HUB/Switch kan jeg bruke PC og IP-telefon uavhengig av hverandre.

Venter i spenning på at greiene kommer i posten.

Fikk en mail i romjula der de forklarte at de ville sende ut utstyr i januar.

*gledeseg*

Lenke til kommentar

OK, tingen her er at det er faktisk ikke gratis for telio å ringe til andre. Men det er gratis for oss. Telio må belate telerskritt så lenge vi med telio ringer til telenor eller mobilnett. Men vist vi ringer til et annet ip telefonselskap er det gratis for telio.

Du skjønner, når vi skal ringe via telio til noen med telenor må telio på telenor sitt nett å må dermed ringe opp å bruke telerskritt isteden for VoIP. Dette på løper telerskritt som sagt. Det er beregnet til ca 3-5 øre pr.min som er vanelig takst for noen som ringer til telenor.

Planen til telio er: dem tar 159 kr mnd for mini linjen å du ringer kun 10 t. da koster det telio ca. 18 kr vist alle timene er til telenor sitt nett. Og overskuddet altså (159-18kr) går til telio.

Grunnen til at det koster penger utefor 100 minutter til utlandet er fordi telio må koble seg til nett i andre land. dette koster penger som alt annet. Men opptil 100 minutter kan dem jo dekke ettersom dem får så mye overskudd og det ikke er så mange så ringer til utlandet.

Kvaliteten på VoIP er bra så lenge du har god nokk upstream. Når du har en samtale gående tar dette 80kbit begge veier å vist du har 400/128 linjen så holder jo dette for en samtale men du når du skal snakke i to linjer så blir det pakketap osv når du kun har 128 i upstream.

Har du imidlertid en SDSL 512/512 linje vil kvaliteten bli dødsgod.

-glenn

Endret av deltaaaa
Lenke til kommentar
Og vil legge til at når Telenorkunder ringer Teliokunder, må Telenor betale 3-5 øre pr minutt til Telio.

Altså det samme som Telio må betale til Telenor i motsatt tilfelle.

;)

Og her regner Telio med å ta inn litt av det tapte.

Er blant dem som gleder seg til å motta utstyr fra Telio, har bestilt både WL og fastapparat - kommer med test dersom ingen kommer før meg.

Farvel til regninger fra Telenor - juhuuu

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan online spill og lag blir med IP telefoni.

$tjelenor vet å ta seg penger, og da internett kom var det ikke snakk om kvantumsrabatt, nei de satt opp prisen og klagde "nettet vårt klarer det ikke!"

har ikke bredbånsløsninger 10ganger bedre til samme pris skutt opp og Telenor lagger etter.

VoIP er jo så billig! tror vi sparer 500,- i måneden med å gå over til VoIP, toppen av nytelse ville om styret i nabolaget hadde valgt UPC istedenfor Telenor Avidi.

Kunne gitt Telesnor "the bird" og sagt opp, etterhvert får vel telenor kundesupport oppgave å spørre hvorfor kunden ikke "gidder" Telenor lengre, og da det er noe som kalles konkurrance fra UPC linja må sjefen slå opp i ordboka. Herregud Telenor.

med UPC er det heller ikke noe idiotisk ekstrabegyr til bredbånds leverandørene siden kunden ikke bruker telefon lengre.

Blei det plutselig skikkelig konkurranse med en kabel til hver eneste husstand fra 100% uavhengig konkurrerende selskap ville Telenor enten gått konk med en gang eller skjerpet seg noe mirakuløst.

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å skaffe meg bredbånd, og planlegger også å bestille telio så fort dette er i orden.

Men hvilken bredbånds-leverandør bør jeg velge for at IP-telefoni med Telio skal fungere så smertefritt som mulig?

Er det spesielle leverandører som utmerker seg med tekniske problemer mot telio, eller noen som er spesielt bra, og ikke har tekniske problemer mot ip-telefoni?

Vil gjerne velge riktig med en gang i tilfelle problemer...

Lenke til kommentar

kva med isdn da? den sender datapakker!

Hi ,

Yes you can use bluecom, but my advice to you is to use nextgentel. Second best is tiscali. Nextgentel is in its own class with regards to speed and quality

Mvh
Telio Kundeservice

isdn 8kbyte/sec... og isdn kvaliteten var vist dobbelt så god som gamle tlf'er som er 4kbyte/sec da må være

Lenke til kommentar
kva med isdn da? den sender datapakker!

Hi ,

Yes you can use bluecom, but my advice to you is to use nextgentel. Second best is tiscali. Nextgentel is in its own class with regards to speed and quality

Mvh
Telio Kundeservice

isdn 8kbyte/sec... og isdn kvaliteten var vist dobbelt så god som gamle tlf'er som er 4kbyte/sec da må være

du må være oppkoblet til internett når du skal ringe/motta samtaler med ip-telefoni.

lyst å betale oppringningsavgift hver gang du skal ringe/blir oppringt til/av en kompis?

-glenn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...