Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?

Anbefalte innlegg

Heisann alle dere som vurderer å bli lurt av Telio.

Jeg har et lite spørsmål til dere:

Hvorfor er Telio først ute med å komme med IP-telefoni for vanlige forbrukere og ikke noen andre som f.eks Telenor, Nextgentel, Bluecom eller Catch?

svar: Jo, fordi alle har testet det ut og funnet ut at det ikke fungerer ennå.

Grunnen til dette er at ingen kan tilby QOS(Quality of service, måte for å prioritere trafikk i nettet på) ennå, slik at dette kommer kun til å fungere sånn nogenlunde for de med SDSL/SHDSL-løsninger, de med ADSL linjer og andre asynkrone nettløsninger vil det ikke funke godt nok for. De første aktørene kommer med QOS i løpet av første halvår neste år(tipper Bluecom er først ute, og med Direct Connect hakk i hæl, mens NGT må redesigne hele sitt nett eller kjøpe 1000-1200 nye rutere til ca. 50 000 pr stk for å få dette til og Telenor som vanlig henger etter).

Og dessuten, tror dere at de kommer til å la Telio sin trafikk gå via sitt nett? I don´t think so, de vil selvfølgelig levere sine egne IP-telefoniløsninger! Alle aktører anser også Telio for å være snyltere, noe de også er. De tyvlåner den infrastrukturen som er der fra før av og som andre betaler for(Altså leverandører av internett og Telenor). Det er forøvrig en ufattelig smal å sperre for trafikken til Telio i sitt nett, faktisk like enkelt som å tørke seg bak. Lykke til Telio

PS: Jeg HAR peiling på dette. Vil dere spare penger? Ikke bruk Telio, vent til den nett-leverandøren dere bruker tilbyr IP-telefoni. Vel, for dere med Bredbåndsfabrikken, eller andre veldig raske løsninger, vil det fungere veldig bra(så fremt din leverandør ikke sperrer for trafikken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

knugentheknig:

Tror du det er så mye penger å spare? det er ikke noe form for bindingstid på telio. Altså vil jeg når som helst kunne si opp abbonnementet mitt. Det eneste jeg vil tape er installasjonsavgiften. Og de 500 kronene vil jeg spare inn igjen hvis jeg må vente på Nextgentel i mer enn 2-3 mnd.

Lenke til kommentar

Dersom det vil bli tilfelle at feks ngt skal sperre for mitt bruk hos telio så hadde nok dette hvert en prosess som hadde hvert i full gang allerede. Tror nok uansett at ngt ser seg for god til å gjøre noe slikt, blir som med gb grense, de holder seg unna. Jeg må jo få bruke linjen min til det jeg selv ønsker, ikke til det som gir mest profitt for ngt.

At de kommer etter med ip telefoni innen 6 mnd kan så være, men hvem som sier at der er utviklet et nytt system for iptelefoni innen 6 mnd? REgner med at telio bytter ut sine løsninger etterhvert som det trengs. Jeg har tro på telio, og etter at produktet ble testet ut i repotasjen på nrk så har jeg enda mer tro på produktet de skal levere. Er jo også folk som er i et prøve prisjekt hos dem nå, og om det var så dårlig så hadde nok nyheten spredd seg veldig fort.

De tyvlåner jo ingen ting. Når jeg leier linje hos ngt, så må jeg jo få dele denne med de jeg vil. Så om jeg velger å ha tilkoblet 4 maskiner på samme linje eller 1 maskin + iptelefoni må da være mitt valg. Om jeg ikke betalte noe til ngt, men likevel kunne ringe fra telio, da hadde det hvert å tylåne. Men som sagt, jeg betaler for linjen min, og må få bestemme selv hva jeg vil bruke den til.

Om microsoft legger inn patcher på maskinen min automatisk, tyvlåner de linjen da for å kunne forbedre produktet sitt?

Så fram til du kan dokumentere det du sier så holder jeg fast ved min bestilling.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

skype virker ganske bra. Mye bedre lydkvalitet enn i andre programmer (msn o.l.).

Man burde jo selvsagt ikke få noe dårligere med ip-telefoni, og etter min mening er dette mer enn godt nok.

Minuset med skype er jo at du bare kan ringe til andre skype'r...

Lenke til kommentar

Svært så engasjerte dere ble over mine innlegg mot Telio! Det er bare å prøve det i vei, jeg kommer også til å teste det selv fordi jeg må sjekke hva det er. Men for å si det sånn, jeg hadde ikke byttet ut min fast-telefon med Telio(har ingen fast-telefon, så da er det det samme det ikke funker). Men det blir ikke jeg som betaler for det.(det blir Telenor, de som betaler meg for å skrive her)

Lenke til kommentar
Alle aktører anser også Telio for å være snyltere, noe de også er. De tyvlåner den infrastrukturen som er der fra før av og som andre betaler for(Altså leverandører av internett og Telenor).

Dersom jeg betaler for en linje, så skal jeg vel kunne bruke den til akkurat det jeg vil. Å kalle Telio for "snyltere" blir bare for dumt, de leverer jo bare en tjeneste på en infrastruktur som er fritt tilgjengelig. Såvidt jeg vet, har ingen norske ISP'er noen forbehold om at man ikke kan bruke linja til IP telefoni.

Skjønner godt at Telenor ugleser dette, de kan tape mye på dette, men som vanlig har jo de hue opp i ræva.

Og dessuten, Skype er full av spyware.

Lenke til kommentar

Hmmm... jeg har lest en del post her, og må si at jeg er litt forvirret.

Det høres ganske bra ut men noen sier at det fortsatt går ikke an å implementere så at det funker feilfritt.

Jeg, for tiden, bruker Universal Telecom og må si at jeg ringer veldig mye til utlandet (veldig lite i Norge)

Hvis Telio tilbyr priser som er bare 25% lavere en Telenor sine, da er det ikke så mye fristende siden jeg får 50% rabatt på samtaler til landene hvor jeg ringer til.

Hvis de kan tilby priser som er lavere eller like med de som Universal tilbyr, da vil jeg umiddelbart abonnere hos Telio.

Jeg vet at de har 100 minuter fri i måneden, men det bruker jeg veldig, veldig fort og, etter litt matematikk, er fortsat Universal bedre, i hvert fall for meg.

Ha en fortsatt fin dag, alle sammen. :D

Endret av jokab
Lenke til kommentar

Tatt ifra Telio sin hjemme side.. :

Vår unike prisgaranti :

Skulle du som abonnent hos oss finne noen samtale til utland, mobil eller spesialnummer som du kunne fått billigere hos en annen fasttelefoni leverandør, så refunderer vi det dobbelte av differansen på din neste regning og setter umiddelbart prisen lavere enn ditt alternativ.

Det vi jo si at de blir billigere enn det du nevner over..

Endret av gaaal
Lenke til kommentar
Fordi de ikke vet hva de snakker om. Det kan dog oppstå problemer (dårlig kvalitet på "telefonlinja") om du laster ned/opp på full pupp under telefonsamtalen.

Så, det burde være ingen problem med verken NGT eller andre bredbånd leverandører. Godt å høre. :yes:

Men, kan leverandørene forby denne tjenesten (IP telefoni) gjennom sine linjer?

Endret av jokab
Lenke til kommentar

Nja, det er jo avhengig av kontraktene, og som oftest sikrer de seg slik at de kan sperre for tjenester som kan skape problemer for dem. Jeg ser ingen grunn til at de skal gjøre dette. Da ville de nok stoppet p2p-tjenester når det kom.

Det du må være klar over er at dersom du laster opp eller ned på tilnærmet maks hastighet så kan/vil du få problemer med dårlig kvalitet på linjen, hakking, ekko, e.l. Dette fordi trafikken som telefonen din sender/mottar ikke prioriteres over linjen din eller i backbonet til ISPen og må vente i kø som all annen trafikk (kjent som Quality of Service, QoS).

Men dersom ISPen din skal tilby IP-telefoni vil du få en bedre tjeneste da de vil prioritere denne trafikken over linjen din og sitt eget nett. Det er ikke da slik at de vil prioritere all IP-telefoni trafikk, men trafikk til sin IP-telefoni server (SIP server).

Det er forøvrig ikke mulig og prioritere trafikken din over Internett og det vil også ta lengre tid og sende pakkene til/fra Telio sin server kontra ISPen sin server samt at det kan være flaskehalser på veien (til Telio-serveren).

Konklusjon, Telio vil trolig fungere ok/bra nok når du ikke laster ned/opp full pupp om Telio gjør dette riktig og det tror jeg nok. ISPen din vil kunne tilby høyere kvalitet på sin IP-telefonitjeneste når de bestemmer seg for å tilby dette.

Edit: typos

Endret av Rim
Lenke til kommentar

Svar jeg fikk fra Telio om denne saken:

"Firewall må slippe gjennom SIP /udp trafikk, så fungerer Telio. Enkelt sagt kan du si at de samme porter som må åpnes for å bruke voice/telefonfunksjoner i Messenger/Yahoo Messenger etc, må være åpnet for at vår trafikk skal slippe gjennom.

(men ekte ip-adresse er ikke et krav, vi håndterer nat)."

Kort sagt betyr dette at hvis man sitter bak restrektive routere/firewalls så vil man kunne støte på problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...