Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
til de som lurte på nummervisning, ser hvem som ringer når de ringer fra mobil eller fra vanlig, men så til det tøffe, når noen ringer meg fra en anna telio telefon, så kommer navnet opp! dette har jeg ventet på lenge!

Om noen andre som har telio ringer meg så får jeg bare opp nr slik som alltid, ingen forskjell på hvor de ringer fra.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt telio i nærmere en uke.

Virket uten uten stuss eller noe rot. Det var i grunn plug and play.

Vi har etter 3 dager kobler den videre opp mot husets tlf nett. Siden Telenor ikke har bruk for det interne linjen uansett.

Så nå har vi flere punkter vi kan koble opp en tlf.

Og vi er helt uavhengig av Telenor, siden vi har linje fra nextgentel og tlf linje fra telio. heheheh :thumbup: Livet er herlig.

Min erfaring:

Pitte litt støy fra linjen. Men er du vant til mobil, vil du ikke merke noe.

Og når ikke noen snakker vil du merke en total stillhet. Nesten som en satelitt tlf følelse. Og du har snakket med noen slik. I steden for å sende støyen når det blir pauser i snakkingen blir det total stillhet.

Men det bare en vane sak. Jeg har snakket 2 timer sammenhengene og de andre på linjen ble ganske fort vant til det de også. (Siden jeg og de andre snakket over mikrofon på tlf. Alle i rommet kan høre alle)

Det jeg har til tider merket er at det av og til blir hakking i samtalen. Samme følelse som satelitt der også. (sikkert samme teknologi ;) )Eller noe jeg hadde på en av mine første mobiler. Men i løpet av 2 timer skjedde det bare 2 ganger. Og da hadde jeg pc'en min på full ned lasting under hele samtalen. Og det overrasker meg hvor bra linjen var selv om jeg gjorde alt jeg kunne for å stresse linjen.

Men særlig er det lett å få hakking når utlinjen blir stresset. Siden den har minst fart å leke på. (ADSL)

Noen har merket av jeg forsvinner litt inn i bakgrunnen. Som om jeg beveget meg vekk fra tlf.

Men da har jeg etter 6-8 timers samtaler hittil, merket lite til disse fenomene. Det er når linjen blir presset hardt jeg har merket det. :cool:

Det høres ut som om det er samme kvalitet på mob og til fast tlf. (Avhengig av mobilen på andre siden da. Eks hvor den er, hvor gammel og utslitt den er. billig model ol.)

Telio har nr visning. Noe som koster ekstra hos telenor og under slavene deres.

Bruker selv en Trådløs tlf som gir perfekt lyd for min del. (til ca 1100kr)

Er en litt hi tec person. :dribble: Med 10 timers samtale tid er den digg.

Skulle jeg anbefale en trådløs tlf. Er det et simens giga sett. Eller den jeg har som er en Panasonic KX-TCD500 kxtcd500_tn.jpg

Men Jeg betalte ikke mer enn 899kr for den. I love it. :love:

Konklusjon:

Tekologien har endelig kommet til et nivå som tilfredstiller mine enkler krav.

• God kvalitet på linjen du snakker i.
  • Endelig uavhengig av et stort firma som ruller i penger fra før av.
  • Du slipper å bruke en pc for å ringe.
  • Gratis forbruk til fast tlf. (fast avgift)
  • Billig til mobil (0.95 pr min)
  • 100 min gratis til utlandet
  • + sikkert noe jeg har glemt :laugh:

Mitt håp er at de kunne fikset slik at den pausen mellom samtalene forsvinner. På en samtale til banken trodde de jeg hadde lagt på. :realmad: Satt i 16 min til i vente kø. :wallbash:

Men men pytt pytt. Slik er det når de ikke spør om jeg er der da. :hmm:

Kanskje de skulle ha laget den boksen slik at nettverks kabelene gikk igjennom boksen og ikke en egen til den. Da hadde de hat mulighet til å kvele linjen til resten av nettverket. Dermed resevere det av bredbåndet tlf trenger. Og det vil ikke pc'ene merke noe av. Jeg vet det går. Siden vi tester det ut på linux serveren her i huset.

Jeg gir en 9 av 10 for produktet. :thumbs:

Nå venter jeg bare i spenning på hva telenor vi gjøre. Siden de vil miste mange abo. i løpet av de nærmeste årene.

Siden veldig mange av de som har bredbånd kommer sikkert til å bytte, siden det er mye billigere. Til og med folk som ikke har bredbånd vil nok vurdere det. :hmm:

Endret av L..
Lenke til kommentar

Jeg bestilte 16 februar med portering av gammelt nummer.

Fikk adapteret idag og telefonen er operativ. (Kun med ett nytt midlertidig nummer, vet ikke når jeg får det porterte nummeret).

Etter litt knot med oppsettet så er alt oppe og går og jeg er veldig fornøyd så langt :)

Lenke til kommentar

Ville nok tro det ja. Virker ikke som de har helt kontroll der inne selv.

Ringte de og spurte når jeg fikk det når det hadde gått en mnd, og da

sa de at det ville ta enda en mnd... men heldigvis så fikk jeg adapteret mitt

idag.. ca 5 uker etter bestilling.

Lenke til kommentar

Og når ikke noen snakker vil du merke en total stillhet. Nesten som en satelitt tlf følelse. Og du har snakket med noen slik. I steden for å sende støyen når det blir pauser i snakkingen blir det total stillhet.:

Noen flere som har erfart dette?

Fra http://www.telio.no/forum/messages/104/128.html:

Det man beskriver som "helt stille på linjen" er et velkjent begrep, som kalles mangel på "comfort noise". Fra gammelt av var det "naturlig bakgrunnsstøy" på de analoge linjene (litt på samme måte som man hadde bakgrunnstøy på LP/kasetterfør CD kom). På digitale linjer er det ikke naturlig støy, men fordi mange var vant med denne bakgrunnsstøyen, så kan man som operatør/utstyrprodusent aktivere "comfort noise generation" (sånn at kunden skal "høre" en passiv linje). Ulempen med dette er at det i mange systemer kan skape unødvendig ustabilitet (ganske enkelt fordi produsentene ikke har jobbet hardt nok med det). Nå er vår erfaring som har pratet mye med VoIP at dette er en "vanesak" (akkurat som når CD var ny, så syntes mange at noe "manglet"). Etter en stund er vi mange som mener at "comfort noise" bare egentlig er "noise". Vi vil løpende vurdere fordeler og ulemper med "comfort noise".
Lenke til kommentar

Vi har etter 3 dager kobler den videre opp mot husets tlf nett. Siden Telenor ikke har bruk for det interne linjen uansett.

Hvordan ??

Vil det si at du kan bruke analoge tlf uttak rundt i huset??

Lenke til kommentar

Hvordan ??

Vil det si at du kan bruke analoge tlf uttak rundt i huset??

Telenor eier bare linjen som kommer inn i huset. Det vil si de 4 kobberstumpene vi har her da.

Resten av huset er vårt. Dermed koblet vi oss lett inn på det. Og det er samme hvilken farge du kobler det opp mot. Det funker begge veier.

Du trenger bare 1 par. Det er vanligvis 2 pars ledning trekt rundt i huset.Det ene kan du bruke til dette og andre kan du bruke til den andre tlflinjen ol.

Vi kan ha så mange analoge tlf i huset som vi gidder å montere opp. Men det er lite vits siden leligheten er ikke sååååå stor. Men om du har stort hus. Eks 20 kontakter skal jeg ikke love at det vil virke. Da kan det bli for mange punkter og tlf.

Men det vi gjorde var at vi tok bare den ledningen som fulgte pakken, og splittet den. Tok det paret som var selve linjen og vride de først sammen for å teste. Og når vi var 100% sikker på at alt funket brukte vi noen klemmer (som man kan bruke på tlf ledninger) for å det til å være fast oppkoblet.

Jeg er montør så jeg har liksom slik liggende.

Men dette er ikke hokkus pokkus. :thumbup:

Om du har et ledningsnett fra før av er det null problem å koble det opp. Du trenger ikke tenke på hvor du skal gjøre det heller. Bare nærmest mulig ruteren (ADSL ol.).

Trenger du mer hjelp bare gi meg en beskjed du. :dremel:

Lenke til kommentar

Kort fortalt kan du, hvis du f.eks har 4 uttak i huset gjøre følgende.

Ha evt ADSL modem på første uttak. Ledning som går fra første uttak og videre til neste uttak, kobler du inn på Telio adapteret.

Dvs, du kobler den vekk fra første uttaket, og kobler den enden til adapteret ditt.

Da vil de 3 siste uttakene være analoge linjer med ditt Telio abbonement.

Ganske enkelt genialt, genialt enkelt.......

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...