Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står

Vær oppmerksom på at du ikke kan ta med deg kun det ene av 2 ISDN nummer.  Du kan heller ikke si opp det ene hos Telenor for så å flytte det andre.

Vi har ISDN, og har altså da et "vanlig" nummer, og et ISDN nummer. Det går ikke under begrepet "2 ISDN nummer" vel?

Det vil ikke bli noe tull hvis jeg porterer det vanlige nummeret, og kutter ut både telefon og ISDN med telenor? (med tull mener jeg at jeg må betale 1000kr avgift for å si opp isdn, eller noe sånt).

Lenke til kommentar
Er fullt mulig å ha et analogt nummer og et ISDN nummer...

Vi har det pga alarm på huset...

Selvsagt via en analogadapter som omformer ISDN-linja til analog men uansett går alt over ISDN med mindre du har ei dedikert telefonlinje bare til alarmen.

Lenke til kommentar
Ble litt off-topic dette....

Trur vi har ei dedikert ei analog linje til alarmen..

Brytes strømmen, så brytes jo isdn-adapteret å..

Det er bare noe Telenor vil ha deg til å tro. Jeg har aldri koblet strøm til ISDN boksen og den funker som f.... Grunnen til at telenor sier dette er at de ikke vil betale strøm fro x-hundretusen bokser.

Lenke til kommentar
Ble litt off-topic dette....

Trur vi har ei dedikert ei analog linje til alarmen..

Brytes strømmen, så brytes jo isdn-adapteret å..

Det er bare noe Telenor vil ha deg til å tro. Jeg har aldri koblet strøm til ISDN boksen og den funker som f.... Grunnen til at telenor sier dette er at de ikke vil betale strøm fro x-hundretusen bokser.

Samme her. Hat aldri hatt strøm på ISDN bksen. Men nå er den vekk, for nå har Telios adapter overtatt plassen. :D Men den trenger strøm da :)

Lenke til kommentar

Masse latterlige teorier ja....

Boksen tar nødstrøm fra sentralen, ikke alle ISDN-telefoner fungerer når du gjør det på denne måten, dette gjelder da telefoner som tar strøm fra ISDN-boksen for normal drift.

Lenke til kommentar

Ble litt diskusjon ut av dette ja. Men ingen svarte på det jeg lurte på...

Faller jeg under den betegnelsen de har brukt? Mener de med det at ALLE som har ISDN må flytte begge numrene sine? Alle som har ISDN har vel to numre.

Altså det er jo bare det ene nummeret vårt som er "dedikert" til ISDN. Hvis vi ringer det nummeret ringer kun ISDN telefonen. Det var derfor jeg kalte det andre nummeret for "vanlig".

Lenke til kommentar
Ble litt diskusjon ut av dette ja. Men ingen svarte på det jeg lurte på...

Når du ber om portering, så sier Telio opp leie av telefonlinjen din overfor Telenor, hvorpå en Telenor-autorisert montør drar til telefonsentralen og kobler ut den fysiske linjen.

Om det affekterer ett eller begge numrene dine kommer altså an på om du har én eller to fysiske linjer inn til huset ditt.

Dersom du kun har ett abonnement (dvs. én linjeleie som du betaler for), så har du også kun én linje inn til huset ditt, og grunnen til at du har ett "vanlig" (analogt) uttak og ett ISDN-uttak er at ISDN-boksen (NT1-boksen) din har et innebydg ISDN-til-analog-adapter for en av de to ISDN-kanalene. Mellom ISDN-boksen og Telenors sentral går altså alt på samme fysiske linje, og når du porterer til Telio forsvinner linjen og dermed muligheten til å bruke begge numrene. Om du får ett eller flere numre av Telio kommer an på hvilket abonnement du har bestilt hos dem.

Dersom du har to abonnement (dvs. to fysiske linjer), så betaler du mest sannsynlig ekstra for dette, og da vet du nok om det allerede. Dette kan f.eks. være aktuelt om du har en alarm som må gå på en analog og separat linje, i tillegg til din vanlige ISDN-telefoni-løsning. I så fall kobles kun den éne linjen ut når du porterer til Telio (den linjen som tilsvarer nummeret du har oppgitt til Telio blir fysisk koblet ut, mens den andre fortsetter som før).

Edit, liten oppklaring: Med noen unntak, så har alle vanlige husstander 2 fysiske linjer (dvs. 4 trådpar - 2 trådpar pr. linje) inn til huset sitt. Men linjene er ikke tilkoblet fysisk til telefonnettet i sentralen med mindre man har Telenor-abonnement. Når jeg snakker om å "ha linje inn til huset", over, så mener jeg altså "ha linje inn til huset som også er koblet til i sentralen".

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Masse latterlige teorier ja....

Boksen tar nødstrøm fra sentralen, ikke alle ISDN-telefoner fungerer når du gjør det på denne måten, dette gjelder da telefoner som tar strøm fra ISDN-boksen for normal drift.

Kan godt hende, men både jeg og en del avkompisene mine har teste ut en god del telefoner uten strøm på ISDN boksen og det har virket utmerket. Har ennå ikke funnet en telefon som IKKE virker uten strøm på ISDN boksen. Kanskje jeg bare har vært heldig. Hvem vet. :roll:

Lenke til kommentar
Har ennå ikke funnet en telefon som IKKE virker uten strøm på ISDN boksen. Kanskje jeg bare har vært heldig. Hvem vet. :roll:

Alle telefoner med ekstern PSU vil virke og noen har en nødmodus som vil gjøre at den virker men ofte noe begrenset funksjonalitet.

Lenke til kommentar
En jeg kjenner bestillte hos telio i forige uke og mottok adapteret i går. Han bestillte med nytt nr da, så virker som at de som vil ha nytt nr får utstyret med en gang.

tror han mener meg, ja :D

Bestillte for kansje 10 dager siden og jeg fikk adaptere igår. Fikk regning via mail idag. Så nå venter jeg bare på at den skal bli registrert betalt (2-3 dager til)

Ikke dårlig service det, oppe å går på 14 dager. Det må jeg si er over all forventing.

Stå på Telio

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om brukeren Telio som skriver i denne tråden har noe nytt å fortelle oss som kun har isdn-utstyr i hjemmet? Kommer det noen gang adaptere til isdn-utstyr?

Neppe, ISDN er såpass sært på verdensbasis at adapteren nok ville koste alt for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...