Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis IP telefoni, er dette sant ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som har bestilt, har dere sagt opp abonnementet dere hadde før ? Eller lønner det seg kanskje å vente litt med det.....? For det er vel ikke noe i veien for å ha begge deler en kort stund til man får prøvd ut om det funker.

Snakket forresten med en telefonselger fra Tele2 i går, måtte jo selvfølgelig spørre om de hadde noen planer for å opprette en slik tjeneste. Mannen jeg snakket med viste ikke hva IP-telefoni var for noe en gang.

Heia Tele2 ! :-)

Endret av Lef
Lenke til kommentar
Jeg bestillte i september og har enda ikke mottatt utstyr fra Telio. Latterlig at folk som bestiller flere mnd senere skal få utstyret før meg.

vet ikke om noen har skrevet når de bestillte her, men jeg bestillte i allefall min i september, og mottok den i går...

Lenke til kommentar

I dag kunne jeg for første gang ringe ut med min telio. Funker knallbra... Nå har jeg ikke fått testet det MENS jeg bruker masse båndbredde på andre ting, men det jeg har fått testet så funker det veldig bra. Ingen lag, ingen ekko, nesten like bra som vanlig fast-telefon, og bedre enn mobil-samtaler.

Foreløpig er jeg strålende fornøyd :)

Lenke til kommentar
Du kan ta med deg adapteren ja..

Pssst; må man ikke forskuddsbetale for en mnd + etableringa før de sender ut adapteret også? Enda lengre tid :no:

man må betale etableringen før man kan ringe, så tar det 2 dager før du kan ringe. Såvidt jeg har skjønt begynner ikke månedsavgiften å løpe før neste mnd etter du har fått det. Dvs at jeg må betale mnd. avgift for første gang i mars.

Men som vi flere har sagt så kan du motta samtaler med en gang du har fått adapteren.

Stabiliteten etter 2 dager er helt topp. Jeg har ikke hatt problemer med ekko eller mistet forbindelsen enda. Men har enda ikke fått prøvd det med masse trafikk.

Lenke til kommentar
Har noen av dere prøvd å ringe til utlandet? hvordan er lydkvaliteten å ringe til USA ?

Pakkene går jo over Internett bare til Telio sin server, deretter følger signalene telefonnettverket, som vanlig. Kvalitetsforringelsen som skjer pga. IP-telefoni bør altså være på lik linje med samtaler til det vanlige norske fasttelefonnettet.

Lenke til kommentar

I teorien bruker streamen 80 kbit/s.. Så hvis du prøver med en nettradio som kjører 128 kbit/s skal du ikke ha noen problemer med den linja du nevner...

Du har kun 128 kbit/s linja opp, så det kan jo oppstå problemer der....

Fra siden til Telio:

"Telefonsamtaler på bredbånd trenger ca. 80 kbps i begge retninger for hver samtidig samtale (hver "linje"), så de aller, aller fleste bredbåndsforbindelser har mer enn nok båndbredde for en telefonlinje, og mange har nok til både 3 og 4 linjer."

Endret av olasoren
Lenke til kommentar

Har det vært stabilt?

Hvordan virker det mens man surfer/laster ned fra internett?

Jeg tenkte litt på dette med at det er adapteren som har tlf. nr. Dvs at man kan ta med seg telefonen til utlandet så lenge man har tilgang til god nok linje og ringe gratis hjem......??

Lenke til kommentar

jepp, da går telefonsamtalen over internett helt til telio's server hjemme, og på telenor sine linjer resten av veien. Men jo lenger du kommer hjemmefra, jo større krav stilles til kvalitet på internettlinja fra der du er og fram til telio. Eller sagt på en annen måte: det er større sjanse for en dårlig linje fram til telio fra utlandet

Lenke til kommentar

Leser på Telio.no at diverse tjenester som viderekobling, telefonsvarer og samtale venter ikke er tilgjengelig enda.

Finnes det dataprogrammer som kan ta seg av dette? Etter det jeg har forstått utfra diskusjonen kan ikke PCer motta/sende samtaler direkte. Har jeg forstått riktig?

Dersom en har analogt modem kan en jo motta samtaler på PCen også... Noen som kjenner til programmer som kan ta imot (telefonsvarer) eller videresende samtaler for Win XP?

Endret av ohoholm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...