Gå til innhold

kystvakt søvnproblemer dimme?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å sove på båten jeg er på. Sittet 4-8 brovakt å man kan i teorien sove fra 8-11 men får meg er det håpløst. Har fådd gj.snitt 4 t søvn/natta å vondt i hodet hverdag. Samma på nattevakt som akterdekksvakt. Jævli lyst å bare dimme, er så lei av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært hverken i marinen, eller i kystvakta, så jeg kjenner ikke deres opplegg. Men jeg har gått mye vakter ombord på båter i handelsflåten, utenriksfart. Alle typer 4 timers vakter, 6 timers vakter, 15 timers nattevakter (ved kai, eller oppankret, o.l.) Og på rasjonalisert stykkgodsbåt, hvor lengste økt var på 52 timer i strekk, uten søvn og i dette tilfellet hadde jeg sovet kun 4 timer, før økta. men dette var en kombinasjon av 6 timers vakter og styring for los, samt korte ankomst/avganger i havn. Og jeg var fast rormann. Makkenen som skulle avløse hver time (ved roret), fikk ikke styre for los. Så jeg kjenner godt til vakter på sjøen.

 

Virker som om du går 4 timers vakter, to ganger i døgnet, en som brovakt og en som akterdekksvakt. Men du skriver: "......kan i teorien sove fra 8-11...." Hvorfor kan du ikke spise frokost kl 08 og så sove frem til neste vakt? Men den beste søvn, vil du vel få når du går av kl 20 på kvelden, spise og så sove frem til du skal på kl 04 på natta. Hvorfor sover du ikke da? Her er nok av tid til å sove, du må bare prioritere søvn og tilvende deg rutinene. Noen sliter litt i begynnelsen, men det går normalt over.

 

Det å dimme, er ikke sikkert blir så lett. Er nok lettere å søke overføring til annen tjeneste.

Lenke til kommentar

Vanlig arbeidsdag er jo over til middag omtrent. La oss si 6. Om du legger deg 9, og skal på vakt 4, kan du få deg 6 timers søvn der. Inkluderer du 8-11 på morgenen vil jeg si det er masse søvn.

 

Edit: Du sitter jo vakt 16-20. Ja da er det bare å legge seg 21-22 da.

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du burde snakke med legen ombord. Kanskje du kan få noe som hjelper med søvnen eller at du kan få en "snillere" vakt. Har selv vært i Kystvakta og synes 4 til 8 var den værste vakta. Regner med at dere rullerer på vaktene slik at du ikke får fire til åtte hvert tokt.

 

Virker som om du går 4 timers vakter, to ganger i døgnet, en som brovakt og en som akterdekksvakt. Men du skriver: "......kan i teorien sove fra 8-11...." Hvorfor kan du ikke spise frokost kl 08 og så sove frem til neste vakt? Men den beste søvn, vil du vel få når du går av kl 20 på kvelden, spise og så sove frem til du skal på kl 04 på natta. Hvorfor sover du ikke da? Her er nok av tid til å sove, du må bare prioritere søvn og tilvende deg rutinene. Noen sliter litt i begynnelsen, men det går normalt over.

Er ikke akkurat sånn det fungerer. Har man 4 til 8 vakt kan man sove fra man går av vakt 0800 til 1100. I praksis blir det ikke fullt så mye siden man gjerne vil spise etter man har gått av vakt. Fra 1100 til man går på vakt igjen 1600 må man jobbe på dekk eller jobbe for den avdelingen man tilhører. Ofte må man også jobbe litt etter man går av vakt 2000.

Lenke til kommentar

Jeg har også vært i samme situasjon som deg da jeg var inne. Var også på Kystvakt (KV Ålesund). Grunnet at vi etter vært ble få som fikk brovaktsertifikat, ble det vi samme som gikk brovakt om og om igjen. Første gang var nettopp fra 4-8 i 3 uker. Var et rent hat å bli purret 03:30 hver eneste natt for å gå opp alle leiderne opp til bro for å ta over vakten der oppe, for så å sitte der oppe i 4 timer, for så gå og legge seg igjen og sove noen timer. Gikk rundt som en zombie etter bare noen dager da jeg slet med å få sove om kvelden. Selve vakten om natten synes jeg var ganske grei når jeg først begynte å kvikkne til etter rundt en time, selv om jeg bare ble sittende i stolen og stort sett stirre på radarskjermen, se i kikkerten nå og da, samt skvette til hver gang noen snakket på kanal 16 eller på militære samband.

 

Dagvaktene fra 4-8 gikk bedre, selv om jeg stort sett bar preg av å ha sovet lite gjennom natten.

 

Tips:

- drikk for all del ikke kaffe på vakt om du ønsker å sovne nede i bikka di igjen klokka 8.

- prøv å kose deg på vakt, ta med seg en yoghurt fra byssa og spis frukt.

- ta litt pushups nå og da, sett deg gjerne mål om noen hundre på de 4 timene.

- vaktsjefen kjeder seg like mye som du. Befalet jeg satt vakt med var som regel ganske greie og vi fikk som regel praten til å gå i 4 timer.

- gå litt rundt, interesser deg for navigasjonsinstrumentene og spør om du kan få lov til å styre litt og sitte i vaktsjefstolen. (Fikk ofte lov til det, og gjorde at vakten med en gang ble mer interessant)

- fatt mot, neste tokt får du kanskje 12-4-vakten, den beste etter min mening. 8-12 er også ganske fin.

 

Flere hadde problemer med å takle 4-8 og prøvde forskjellige metoder.

- la være å sove mellom 8 og 11, gå heller i treningsrommet eller slapp av på luggis.

- legg deg heller tidlig om kvelden rundt 9-10

- når du er trøtt og har vondt i hodet, gå litt ut på brovingen og trekk frisk sjøluft.

- spis godt ved frokost før du legger deg, ved lunsj og ved middag.

- tren en time hver dag. Løp gjerne intervaller på mølla om dere har.

- bit det i deg, du kan ikke sitte i menigmessa og se film til 11-12 på kvelden med de andre. Dette er bakteppet med 4-8 vakta. 8-12 er faktisk enda mer a-sosial.

 

aner ikke hvor mange ganger jeg tenkte samme tanken som deg, men syntes det egentlig var ganske gøy på vakt når jeg begynte å interessere meg for å lære litt om å styre båten og få litt innsyn. Har jo mye å si hvilket befal du sitter vakt med, å få praten til å gå om natta er viktig.

 

Siste tips: snakk med TMO, ble det selv og hadde ansvar for å sette opp vaktlistene, så kanskje han kan hjelpe deg. Vanligvis begynner de andre menige som har lagt 4-8 for hat å pryle deg, men det er alltid en eller annen som foretrekker 4-8 av en eller annen merkelig grunn.

Hatet også at jeg måtte jobbe fra 12-16 som regel på dagen og kanskje litt med de andre i artilleridetaljen fra 20 og utover, men befalet ga ofte fri til de som gikk vakter.

 

I dag, et år etter førstegangstjenesten, selv om jeg hatet 4-8-vakta, vaskingen, slingringen og kanon/mitr-pussingen, savner jeg KV Ålesund!

 

deler gladelig andre tips om det kan være til hjelp. Underskudd på søvn var nok kanskje den største motivasjonsfaktoren min til å dimme og bli helt ferdig med militæret. Var også dritt lei av å være konstant trøtt samt å ha vondt i hodet alt for ofte. Suger jo også rimelig hardt når skipssjefen bestemmer seg for å kjøre øvelse, spesielt brann og havari. Husker at jeg følte meg som en robot når jeg løp rundt. Verre var det når den forbanna klart-skip alarmen eller havarialarmen gikk i mine frivakter. Da var jeg forbanna :p

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Å dimme skal mye til. Alternativt er jo landstillinger på Haakonsvern eksempelvis, og det er jo dumt å bytte når det er såpass rift om plassene på båt.

 

har mange triks for å gjøre hverdagen på båt bedre. Alt i fra forskjellige sovestillinger i bikkja under slingring, få has på søvnproblemer, hvordan trene på mølle under slingring, hvordan godsnakke med befal/TMO osv. Bare å spørre. Man blir jo ganske innovativ av å jobbe på båt i militæret når man ikke har noen erfaring fra sjømannslivet/militærlivet fra før.

trøst deg med at det sikkert sitter flere andre i et telt eller vaktbu i Troms og hakker tenner og ville gjort alt for å bytte med deg! Fine med båt er jo at du slipper alt det knappetelt og lagstelt drite som dere hadde på rekrutten

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Synes du burde snakke med legen ombord. Kanskje du kan få noe som hjelper med søvnen eller at du kan få en "snillere" vakt. Har selv vært i Kystvakta og synes 4 til 8 var den værste vakta. Regner med at dere rullerer på vaktene slik at du ikke får fire til åtte hvert tokt.

 

 

Er ikke akkurat sånn det fungerer. Har man 4 til 8 vakt kan man sove fra man går av vakt 0800 til 1100. I praksis blir det ikke fullt så mye siden man gjerne vil spise etter man har gått av vakt. Fra 1100 til man går på vakt igjen 1600 må man jobbe på dekk eller jobbe for den avdelingen man tilhører. Ofte må man også jobbe litt etter man går av vakt 2000.

Som sagt, jeg har ikke vært på slike båter. Og du er litt upressis. Men da skal jeg forsøke å summere litt.

Så på vanlige tokt (ikke noe øvelse, eller kristisk situasjon), så går dere 2 x 4 t. = 8 timer. Og så jobber dere fra 11:00 og til 16:00 (- spispauser) = ca 4 t. delsum 4 + 8 = 12 timer. Og så jobber dere "noe" etter kl 20:00. Hvor mye da? 1 t., 2 t., 3 t. ? Høres ut som om dere har lange dager. :) Så da blir det vel 12 - 15 timers dager da, når dere er i sjøen.

 

Trodde virkelig dere hadde noen dagfolk, som tok seg av vanlig arbeid. Spessielt på større båter.

Lenke til kommentar

Jeg var på det største kystvaktsfartøyet (KV Svalbard) og det var sånn vi stort sett hadde det der. Fire til åtte vakta var ekstra ille, ikke bare fordi det er lite ønskelig å starte vakt klokka 4 om natta, men også fordi det forventes at man tar kveldsvasken når man går av vakt klokka 8 på kvelden. Derfor litt arbeid etter vakt. Og ja, 12 timers dager var helt normalt. Opp mot 14 for meg som hadde en stilling hvor vi enkelte tokt hadde 6 på 6 av. Betyr ikke at man har fri selv om man ikke er på vakt.

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...